• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of new questionnaries on beliefs of teachers and learners of Japanese overseas

Research Project

Project/Area Number 18K00715
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionWaseda University (2020-2022)
Mejiro University (2018-2019)

Principal Investigator

Kubota Yoshiko  早稲田大学, 日本語教育研究センター, 教授(任期付) (90401728)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 阿部 新  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 准教授 (00526270)
山田 智久  西南学院大学, 外国語学部, 教授 (90549148)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords言語学習ビリーフ / 言語教授ビリーフ / 韓国 / 中国 / インドネシア / 非母語話者日本語教師 / フォーカス・グループ / 質問紙調査 / ビリーフ / 質的分析 / 量的調査 / 学習環境 / フォーカスグループ / 翻訳 / グループインタビュー / 学習者 / 教師 / 量的分析 / 調査項目 / 言語教師ビリーフ / 中等教育 / グループディスカッション / 教師ビリーフ / 学習者ビリーフ / 調査票 / 10か国
Outline of Final Research Achievements

The research results of this study are the following two points
1. Research and Review of previous studies: We researched previous studies on beliefs related to Japanese language education and teaching. And we presented them in the form of articles for 2015 and later, when no review article had been published.
2. Suggestions on New Perspectives Needed in Creating Questionnaire Survey Forms: Focus group surveys of Japanese language learners and teachers of each study institution type in Korea, Indonesia, and China was conducted. The obtained results were analyzed qualitatively and presented in the form of a paper. Furthermore, based on these results, we clarified the need to increase the number of questions and conduct more in-depth surveys regarding "perceptions of learning place," "presence of Japanese and Japanese teachers," and "Japanese language learning in a multilingual society".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、研究手法と、研究成果にあると考える。
研究手法として、本研究は、最終的に量的な大規模調査を目的としながら、その基礎的資料の収集のためにフォーカスグループという質的調査方法を取り入れ、その結果を質的に分析した。そのことによって、従来の質問紙調査には欠けていた観点を明らかにすることができ、この手法が有効であることを明らかにしたものと考える。
研究成果としては、従来の調査票では質問項目にほとんど含まれていなかった「学びの場に対する認識」「日本人・日本人教師の存在」「多言語社会での日本語の学び」に関する質問項目の重要性を明らかにし、具体的な提案を行うことができたものと考える。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 3 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 日本語学習者と教師の教室外の環境に対する認識の違い-中国におけるフォーカス・グループ調査の結果から-2023

    • Author(s)
      久保田美子
    • Journal Title

      2022屏東大学外語教育与文化研討会論文集

      Volume: ー

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語学習者と日本語教師のビリーフを探る―インドネシアでのフォーカス・グループによるパイロット調査から―2022

    • Author(s)
      久保田美子、阿部新、星摩美、山田智久
    • Journal Title

      海外日本語教育研究

      Volume: 14 Pages: 37-54

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語学習者のビリーフを探る―フォーカス・グループ調査から見えてくるもの―2022

    • Author(s)
      久保田美子、星摩美
    • Journal Title

      水谷信子記念日本語教育論集

      Volume: 5

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Creencias de estudiantes y profesores sobre el apredizaje de la lengua japonesa2022

    • Author(s)
      Abe Shin
    • Journal Title

      Revista kobai 紅梅

      Volume: 3 Pages: 24-31

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語教育におけるビリーフ研究の概観ー2015年以降の海外の学習者・教師を対象とした研究2021

    • Author(s)
      久保田美子
    • Journal Title

      水谷信子記念日本語教育論集

      Volume: 第3・4合併号

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教育におけるビリーフ研究の今、そしてこれから2020

    • Author(s)
      久保田美子
    • Journal Title

      国際交流基金 日本語教育通信 日本語・日本語教育を研究する

      Volume: 第48回

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 言語教師ビリーフ調査項目の見直し―韓国中等教育段階の日本語教師へのインタビュー調査から2019

    • Author(s)
      久保田美子
    • Journal Title

      水谷信子記念日本語教育論集

      Volume: 2

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] he Importance of Non-native Teachers in Japanese Language Education2023

    • Author(s)
      久保田美子
    • Organizer
      The International Conference on Local Languages 2023, with the Theme “Empowerment of Local Languages and Advancement of National Languages” at Warmadewa University, Denpasar-Bali-Indonesia
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Perceptions about the environment outside the classroom: Gap in perception of learning opportunities between learners and teachers2022

    • Author(s)
      久保田美子
    • Organizer
      The 2nd International Student Lecturer Conference, Exhibition and Show(ISLCES)2022 held by Faculty of Language and Arts, Universitas Negeri Manado
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本語教師・日本語学習者のビリーフを考える-量的調査、質的調査から見えるもの-2022

    • Author(s)
      久保田美子
    • Organizer
      マレーシア日本語教育研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本語学習者と教師の教室外の環境に対する認識の違い-中国におけるフォーカス・グループ調査の結果から-2022

    • Author(s)
      久保田美子
    • Organizer
      2022国立屏東大学外国語教育文化シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育現場の変化を考える~これからの言葉の教師に必要なこと~2022

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      九州大学人文科学研究院付属言語運用総合研究センター日本語教育セミナー
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 私たちは何を指針に授業を組み立てているのか~教師のビリーフからの振り返り~2021

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      フランス日本語教師会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 第二言語学習の心理 : 個人差研究からのアプローチ2022

    • Author(s)
      福田倫子、 小林明子、奥野由紀子、阿部新、岩﨑典子、向山陽子
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249123
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi