• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Learner-Participatory Practice Research Aimed at Collaborative Evaluation by All Parties Involved in Classrooms

Research Project

Project/Area Number 18K00716
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionKanda University of International Studies

Principal Investigator

HIROSE Wakako  神田外語大学, 外国語学部, 准教授 (60711752)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 寅丸 真澄  早稲田大学, 日本語教育研究センター, 准教授 (60759314)
市嶋 典子  金沢大学, 歴史言語文化学系, 教授 (90530585)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords協働的評価 / 実践研究 / 対話 / 教師の省察 / 日本語教育 / 授業評価 / 学習者参加型実践研究 / 対話的授業評価 / 協働参与者 / 教師 / 授業デザイン / 実践当事者 / 協働 / 評価
Outline of Final Research Achievements

In order to enhance their educational practices, teachers might actively involve students in practical research. This study explored this possibility and presented a model that could be developed into learner-participatory practice research. Evaluation through dialogue between one teacher and learners as well as among teachers was carried out, and data was collected. Based on the data analysis, we defined “collaborative evaluation” as the parties involved in deliberating over the purpose, structure, process, and outcomes of the class and aiming for consensus on class improvement policies and plans. The significance of such evaluation in education was highlighted, and the possibility for collaborative evaluation to develop into practical research that encourages teachers to reflect deeply on their practices was presented.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教師が行う実践研究は自己評価的な要素が強く、担当教師以外の評価を授業改善に反映させようとする観点が弱い。本研究の意義は、実践関係者の多様な評価が実践改善につながる事例を示した点にある。協働的評価における教師と評価者の関係は、評価者が評価し、教師が一方的に評価されるというものではない。評価する者もされる者も自分自身を評価する視点を持つことが促される。このような学習者と教師の協働的評価は学習評価活動として、教師間の協働的評価は新たな実践研究アプローチとしての発展性を有している。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 学習者のレポートに表れる文化的葛藤,意見の「揺れ」をどう見るか―教師間の対話による協働的評価2022

    • Author(s)
      広瀬和佳子・市嶋典子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育25(2021日本語教育シンポジウム 第24回AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム報告・発表論文集)

      Volume: 25 Pages: 626-631

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師学習者間および教師間の対話による実践評価―協働で学びの場をつくるために2022

    • Author(s)
      広瀬和佳子
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 183 Pages: 34-49

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「複言語・複文化社会を考える」授業実践の試み―多様な学生たちの体験と気づきのつむぎ合いを通して―2022

    • Author(s)
      寅丸真澄
    • Journal Title

      APJE(スペイン日本語教師会)第6回シンポジウム論集

      Volume: 6 Pages: 79-84

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Exploring how the novice Japanese language learners and teachers develop dialogue process2020

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      Studies of Language and Cultural Education

      Volume: 18 Issue: 0 Pages: 40-60

    • DOI

      10.14960/gbkkg.18.40

    • NAID

      130008024798

    • ISSN
      2188-7802, 2188-9600
    • Year and Date
      2020-12-28
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教師は実践研究においてピア・レスポンスをどのように評価しているか―文献レビューを通して2019

    • Author(s)
      広瀬和佳子
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 174 Pages: 1-15

    • NAID

      130008135944

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 協働的な学びの場をつくる教師の役割―書き手に省察的対話を促すために2023

    • Author(s)
      広瀬和佳子
    • Organizer
      第18回協働実践研究会「協働が拓く多様な実践―日本と海外の実践の今」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 活動型日本語教育における評価2023

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      ヨーロッパ日本語教師会(AJE)セミナー
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学習者のレポートに表れる文化的葛藤,意見の「揺れ」をどう見るか―教師間の対話による協働的評価ー2021

    • Author(s)
      広瀬和佳子・市嶋典子
    • Organizer
      第24回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム(16th International Conference of the European Association for Japanese Studies共催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「複言語・複文化社会を考える」授業実践の試み―多様な学生たちの体験と気づきのつむぎ合いを通して―2021

    • Author(s)
      寅丸真澄
    • Organizer
      APJE(スペイン日本語教師会)第6回シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習者と教師による対話的授業評価 ―学習者参加型実践研究をめざして2020

    • Author(s)
      広瀬和佳子
    • Organizer
      日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 理念と実践の関係を考えるための協働的評価2020

    • Author(s)
      広瀬和佳子・市嶋典子・寅丸真澄
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第6回年次大会パネルセッション
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者のクリエイティビティを活かしたシナリオ作成の日本語教育実践―創造に潜むステレオタイプの意識化と批判的省察の可能性2020

    • Author(s)
      寅丸真澄
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第7回年次大会ポスター発表
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Learner perceptions and the learning process of dialogue assessment: An analysis of data from the Action Research Zero Workshop. In H. Hosokawa, N. Ichishima & M. Mariotti, Is a ‘zero’ always a ‘zero’?: From ‘blank-learners’ to ‘maieutic teachers.’2019

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      Panel conducted at the 23rd Japanese Language Education Symposium in Europe (AJE).
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 現場を異にする教師をつなぐ実践の記述とは―論文レビューによる実践の協働的評価2018

    • Author(s)
      広瀬和佳子・寅丸真澄・市嶋典子
    • Organizer
      インドネシア人の労働と定着促進のための連携・教育研究会「アジアと日本における外国人材の雇用と定着を考える」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教育における質的研究2018

    • Author(s)
      広瀬和佳子
    • Organizer
      日本質的心理学会第15回大会,研究交流委員会企画シンポジウム16「質的研究の多次元領域マップを創る」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 第1部第2章「協働的な学びの場をつくる教師の役割―書き手に省察的対話を促すために」pp.19-38.『協働が拓く多様な実践』2022

    • Author(s)
      池田玲子・舘岡洋子・近藤彩・金孝卿(協働実践研究会)(編) 広瀬和佳子
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760360
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi