• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reflection on "skillfulness" of Japanese language teachers through life history approach-How they develop multilayered goals and the function of reflection

Research Project

Project/Area Number 18K00724
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionSuzuka University of Medical Science

Principal Investigator

KANG FENG LI  鈴鹿医療科学大学, 保健衛生学部, 准教授 (30399034)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森脇 健夫  三重大学, 教育学部, 教授 (20174469)
坂本 勝信  常葉大学, 経営学部, 教授 (40387501)
小西 知代  国際教養大学, 国際教養学部, 講師 (60813920)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords日本語教師 / 熟練性 / ライフヒストリー的アプローチ / ライフヒストリーインタビュー / 目標の多層化 / 目標の省察機能 / ストップモーション方式 / 授業形成史 / 熟練日本語教師 / 授業スタイル / 日本語教師の力量形成 / ライフヒストリー / 目標の多層性
Outline of Final Research Achievements

Two research findings can be summarized: First, we were able to identify the multi-layered nature of skilled teachers' goal structures. We took up the classroom practices of two experienced teachers as examples, and were able to extract "three-layered goals" as a common denominator. We were also able to identify changes in teachers’ expectations of learners as an impetus for the multilayered nature of the goal structure. The second was a case study of a mid-career Chinese teacher of Japanese. Compared to experienced teachers, she is still in the process of forming her goal structure, and although unstable, she has formed her own teaching style, which emphasizes learners' independent activities, through her study abroad and research. We would like to further follow the Japanese language teacher's challenges to the knowledge and skills to be acquired and to autonomous learners.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

1つ目は、学習者の主体性の尊重という理想は、現実的には、資格や試験において要求される知識・技能との両立の中で実現されるということである。それは日本語教師個々の授業改革への挑戦として表れている。ライフヒストリーインタビューの中で明らかにした個々の挑戦の来歴は、これから日本語教師となる者への参考となる。
2つ目は、上の両立が、熟練教師の目標の多層化として表れることである。知識・技能の獲得という目標は捨て去られるわけではなく、維持される。むしろ暗黙の目標として日本語教育観や人間教育観が形成されていくことを明らかにした。上と同様、これから日本語教育者になる者へ参考となる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (20 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 9 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] ストップモーション&ライフヒストリーインタビューによる授業研究ー中国人日本語教師の授業形成史研究ー2022

    • Author(s)
      森脇健夫、康鳳麗、坂本勝信、小西知代、胡君平
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 第73巻 Pages: 537-551

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 依頼メールの適切さに「構成」が関わるかー日本人大学生への調査を通してー2022

    • Author(s)
      坂本勝信、山下浩一、谷誠司、康鳳麗、小西知代、森脇健夫
    • Journal Title

      常葉大学外国語学部紀要

      Volume: 第38号 Pages: 29-39

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 実践知と技術知の架橋をめざして2022

    • Author(s)
      森脇健夫
    • Journal Title

      三重大学教職大学院論集

      Volume: 第4号 Pages: 107-123

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初任期から中堅期にかけての日本語教師の授業スタイルの形成-2名の中国人日本語教師の14年間の足跡を追って2021

    • Author(s)
      康 鳳麗,森脇 健夫,坂本 勝信,小西 知代,田 泉
    • Journal Title

      鈴鹿医療科学大学紀要

      Volume: 27 Pages: 23-31

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 授業におけるふりかえりの実践的研究2021

    • Author(s)
      森脇健夫
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要

      Volume: 72 Pages: 383-397

    • NAID

      120007145926

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域の教育課題解決演習の4年間2021

    • Author(s)
      森脇健夫
    • Journal Title

      三重大学紀要職大学院論集第3号、2021年2月、pp.93-104

      Volume: 3 Pages: 93-104

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 依頼メール用ルーブリック開発の試み2021

    • Author(s)
      谷誠司, 坂本勝信, 山下浩一
    • Journal Title

      常葉大学国際言語文化研究科紀要

      Volume: 2 Pages: 81-91

    • NAID

      120007018756

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「YNU書き言葉コーパス」における日本人大学生から教師への依頼メールの構成分析2021

    • Author(s)
      谷誠司, 坂本勝信, 山下浩一
    • Journal Title

      常葉大学外国語学部紀要

      Volume: 37 Pages: 51-66

    • NAID

      120007031463

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域日本語教育における学習者と大学生のオンライン会話練習の試みー令和2年度常葉大学地域交流・連携推進事業ー2021

    • Author(s)
      坂本勝信, 谷誠司, 山下浩一, 内山夕輝, 河口美緒
    • Journal Title

      常葉大学外国語学部紀要

      Volume: 37 Pages: 131-152

    • NAID

      120007031454

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 依頼メールの社会言語能力と「構成」との関わりを探るー日本人事務職員への調査を通してー2021

    • Author(s)
      坂本勝信, 山下浩一, 谷誠司
    • Journal Title

      常葉大学外国語学部紀要

      Volume: 37 Pages: 35-49

    • NAID

      120007031464

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「新しい日常生活」で育つ非認知能力(“grit” 「やり抜く力」)2020

    • Author(s)
      森脇健夫
    • Journal Title

      奈良女子大学附属小学校、学習研究

      Volume: 495 Pages: 16-21

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 森脇 健夫。教員養成型PBL教育のカリキュラム開発研究―リフレクションツールとしてのコンセプトマップを用いてー2020

    • Author(s)
      森脇健夫
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 第71巻 Pages: 339-346

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 高校教科福祉におけるピア・レビューを用いた動画を含む「授業」づくりの効果と検証2020

    • Author(s)
      角谷道生、森脇健夫
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 第71巻 Pages: 523-531

    • NAID

      120006900251

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] めあて・ふりかえりの質の向上から主体的・対話的で深い学びへ2020

    • Author(s)
      森脇健夫
    • Journal Title

      伊勢市教育委員会 、令和元年度 事業報告書

      Volume: なし Pages: 42-43

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 平成30年度常葉大学地域交流・連携推進事業ー「多文化共生に資する日本人住民と外国人住民の交流事業」の報告ー2020

    • Author(s)
      坂本勝信、山下浩一、谷誠司、内山夕輝、鈴木由美恵
    • Journal Title

      常葉大学外国語学部紀要

      Volume: 第36号 Pages: 133-156

    • NAID

      120006846130

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本語教員養成課程における教案作成指導・教材開発の授業でのICT利用の試み2020

    • Author(s)
      谷誠司、坂本勝信
    • Journal Title

      常葉大学外国語学部紀要

      Volume: 第36号 Pages: 115-131

    • NAID

      120006846129

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師の「観」の発達と教育実践の変容ー4名の教師の授業参観及びライフヒストリーインタビューよりー2019

    • Author(s)
      森脇健夫
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要(教育実践)

      Volume: 第70巻 Pages: 431-438

    • NAID

      120006775166

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ラグビー高校日本代表チームで使用された疾走に関する集団語の成立過程の考察2019

    • Author(s)
      山田雅敏、里大輔、坂本勝信、砂子岳彦、竹内勇剛
    • Journal Title

      ヒューマンインタフェース学会論文誌

      Volume: vol.21,no.1 Pages: 97-109

    • NAID

      130007603727

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コーチと学習者との情報コミュニケーションにおける身体スキルの伝達を表現した数理モデルの構築2019

    • Author(s)
      山田雅敏、里大輔、坂本勝信、松村剛志、大畑昌己、砂子岳彦、竹内勇剛
    • Journal Title

      常葉大学健康プロデュース学部雑誌

      Volume: vol.13,no.1 Pages: 89-95

    • NAID

      120006628154

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 熟練教師の目標概念の多層化ー二つの事例研究を通してー2018

    • Author(s)
      康鳳麗、森脇健夫、大西宏明、坂本勝信、小西知代、水野直美、工藤節子
    • Journal Title

      鈴鹿医療科学大学紀要

      Volume: 第25号 Pages: 83-95

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学習者オートノミーを育てる「ふりかえり」の実践的研究2021

    • Author(s)
      康鳳麗 森脇健夫
    • Organizer
      中国語教育学会第19回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 中文教学在日本医科高等院校的探索及実践ー鈴鹿医療科学大学為例ー2021

    • Author(s)
      康鳳麗 森脇健夫
    • Organizer
      世界漢語教学学会第十四回国際中文教学検討会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 1.(パネリスト)坂本 勝信, 嶋田和子, 石川雅洋, 金城アイコ, 丹野清人、望ましい地域日本語教育の在り方~量的・質的充足と官民連携~2020

    • Author(s)
      坂本勝信
    • Organizer
      日本教育シンポジウム浜松市における地域日本語教育の体制づくり 2020年2月9日開催(クリエート浜松)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 台湾の大学におけるある日本語教師の授業改革の試み  ―3年間のZさんの授業参観及びインタビューより―2019

    • Author(s)
      康鳳麗、森脇健夫、坂本勝信
    • Organizer
      2019年度中部教育学会第68回大会 2019年7月6日(朝日大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者の頭の中をカガクする 「第二言語習得」深掘りから授業改善へ2019

    • Author(s)
      坂本勝信
    • Organizer
      日本語教師力1UPセミナー V 2019年12月1日開催(MY CAFE錦通店)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の「熟練性」の研究ー目標構造の多層化の観点からー2018

    • Author(s)
      森脇健夫、康鳳麗、大西宏明
    • Organizer
      中部教育学会第67回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 依頼メールの適切さに「構成」が関わるか2018

    • Author(s)
      坂本勝信、山下浩一、谷誠司、森脇健夫、小西知代、康鳳麗
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会秋季大会,ポスター発表
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 対話的事例シナリオを核とした教員養成カリキュラムの創造と評価方法の開発研究(令和元年度-令和3年度科学研究費助成事業研究成果報告書)2022

    • Author(s)
      山田康彦、森脇健夫、根津知佳子、赤木和重、中西康雅、大日方真史、守山紗弥加、前原裕樹、大西宏明、角谷道生、楊欣
    • Total Pages
      153
    • Publisher
      三恵社
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 深い学びを紡ぎだす2019

    • Author(s)
      グループ・ディダクティカ編
    • Total Pages
      271
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] PBL事例シナリオ教育で教師を育てるー教育的事象の深い理解をめざした対話的教育方法ー2018

    • Author(s)
      山田康彦、森脇健夫、他7名
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      三恵社
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi