• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical research on the language acquisition process of Chinese learners of Japanese and educational resources

Research Project

Project/Area Number 18K00731
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionNational Institute for Japanese Language and Linguistics

Principal Investigator

Fuse Yuko  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究領域, プロジェクト非常勤研究員 (70782598)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石黒 圭  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究領域, 教授 (40313449)
野山 広  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究領域, 准教授 (40392542)
迫田 久美子  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究領域, 名誉教授 (80284131)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords第二言語習得 / 日本語教育 / 中国語母語話者 / 中国人日本語学習者 / 学習者コーパス / 縦断コーパス / I-JAS / B-JAS / 中国人学習者 / コーパス / 作文 / 縦断研究 / カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study is to understand the learning sequence and difficulties in learning Japanese among Chinese learners of Japanese, in order to develop teaching materials and teaching methods that match their language acquisition facts. To this end, we conducted a four-year interview and writing survey of 17 university students enrolled in Japanese language departments at universities in China to record the process of Japanese language acquisition, and empirically clarified the actual conditions of development, misuse, and learning difficulties that emerge in the process of their acquisition.
The research results include two international symposiums, three academic papers, and ten oral presentations, as well as the publication of a collection of papers containing the research results of this project and a longitudinal corpus of learners, both of which are scheduled to be released in FY2022 after careful examination from the perspective of personal information protection.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現代の言語研究は、文字化した言語データを大量かつ体系的に収集し、コンピュータで検索・分析できるようにしたコーパスがその中心となっている。とくに近年注目されているのが、学習者の言語使用を反映した学習者コーパスである。日本語教育ではI-JASという多言語母語の学習者コーパスが代表的だが、言語習得の観点からすると、横断コーパスであるI-JASは学習者の経年的変化を追跡できず、その点で物足りなさが残る。本研究が開発したB-JASは縦断コーパスであり、地理的な広がりを示すI-JASと、経年的変化を示すB-JASを組み合わせることで、学習者の日本語習得過程の総合的な解明に力を発揮することが期待される。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 5 results) Book (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 北京外国語大学北京日本学研究センター/北京師範大学外国語言文学学院(中国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 北京外国語大学北京日本学研究センター/北京師範大学外国語言文学学院(中国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 北京外国語大学・北京日本学研究センター/北京師範大学(中国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 北京外国語大学・北京日本学研究センター/北京師範大学(中国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] An Analysis of the Constraints on the Use of the Adverb tada in Dialog : Based on the Corpus of Japanese Native Speakers and JSL Learners2022

    • Author(s)
      鈴木靖代・布施悠子
    • Journal Title

      国立国語研究所論集 = NINJAL Research Papers

      Volume: 22 Issue: 22 Pages: 55-70

    • DOI

      10.15084/00003513

    • NAID

      120007184729

    • ISSN
      2186-1358
    • URL

      https://repository.ninjal.ac.jp/records/3530

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 対話場面における中国人日本語学習者の「と思う」の習得過程の一考察―『北京日本語学習者縦断コーパス(B-JAS)』のデータから2021

    • Author(s)
      布施悠子・鈴木靖代
    • Journal Title

      国立国語研究所論集

      Volume: 20 Pages: 95-113

    • NAID

      120006952156

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 日本語学習者のフィラーが母語話者に与える印象2020

    • Author(s)
      石黒圭
    • Organizer
      NINJALシンポジウム「言語コミュニケーションの多様性」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語学習者の作文を分析する2020

    • Author(s)
      石黒圭
    • Organizer
      第37回NINJALチュートリアル(韓国日語教育学会)講演
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 対話場面における中国人日本語学習者の『と思う』の習得過程―『と思う』につく終助詞と接続助詞の変化に着目して―2019

    • Author(s)
      布施悠子
    • Organizer
      2019年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中国人日本語学習者における順接型の接続表現の習得2019

    • Author(s)
      董芸
    • Organizer
      2019年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中国語話者の限定を表す 場面における限定副詞「ただ」の 過剰使用に関する縦断的分析 ―とりたて詞「だけ」「しか」の 使用傾向との比較から―2019

    • Author(s)
      鈴木靖代
    • Organizer
      中国語話者のための日本語教育研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 話し言葉に見る学習者の成長 ―フィラーを中心に―2019

    • Author(s)
      石黒圭
    • Organizer
      北京日本語学習者縦断コーパス (B-JAS) の構築と応用研究
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学習者に対する縦断的ビリーフ調査の結果から見えてきたこと2019

    • Author(s)
      野山広
    • Organizer
      北京日本語学習者縦断コーパス (B-JAS) の構築と応用研究
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学習者コーパスから見た「~と思う」の習得過程2019

    • Author(s)
      布施悠子
    • Organizer
      北京日本語学習者縦断コーパス (B-JAS) の構築と応用研究
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「日本語教育は学習者コーパスで変わる ―横断コーパス・縦断コーパスそれぞれの特徴―」2018

    • Author(s)
      布施悠子・石黒圭・迫田久美子・野山広・張林・費暁東
    • Organizer
      国立国語研究所「学習者のコミュニケーション」プロジェクト主催シンポジウム(東京・立川市)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Adobe Airアプリケーションを併用した著作権教育の提案2018

    • Author(s)
      新城直樹・布施悠子
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会(宮城・東北大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語学習者の作文における並列・継起の接続表現の習得―縦断コーパスの分析を通じて―2018

    • Author(s)
      董芸
    • Organizer
      日本語教育学会2018年度秋季大会(静岡・プラサヴェルデ)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 言語コミュニケーションの多様性2022

    • Author(s)
      中島秀之、木部暢子、高山善行、小磯花絵、朝日祥之、野田尚史、石黒圭、藤野博、プラシャント・パルデシ、長崎郁、窪薗晴夫
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248942
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 北京日本語学習者縦断コーパス (B-JAS) の構築と応用研究2019

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi