• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of diffrences between primary school specialist teachers of English and homeroom teachers in their beliefs and influences on children

Research Project

Project/Area Number 18K00732
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Yorozuya Ryuichi  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (20158546)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中村 香恵子  北海道科学大学, 工学部, 教授 (40347753)
志村 昭暢  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (60735405)
内野 駿介  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (80825456)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywords小学校外国語 / 専科教員 / 教科担任制 / 小学校英語教育 / 教科担任 / 小学校英語 / 外国語活動 / 指導体制 / generalist teachers / specialist teachers / 外国語 / 担任教員 / 教師認知 / 英語教育
Outline of Final Research Achievements

This study surveyed 64 elementary school teachers on their preferences as to who should teach English whether homeroom teachers or specialist teachers(Yorozuya 2021) and also their beliefs on the importance of learning outcome, accurate use of English, communication, understanding of children's ability levels and interest, discipline and class control, and lesson planning. The relationships between teachers'homeroom teacher-specialist teacher preferences and their beliefs were analysed and also analysed by the teachers' current positions(homeroom teachers or specialist teachers).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教科担任制の導入により小学校英語の専科教員が増加してきている。制度構築に向けて基礎的な知見の蓄積と多角的な検討が重要である。本研究においては、小学校教師が英語教育の担い手としての専科教員と担任教員についての意識と、そうした意識の背景となっている要因を探った。本研究は、専科教員と担任教員の長所・短所を浮き彫りにすることで、どのような視点で制度を改善してゆくべきかについての示唆を与える。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 3 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Specialist Teachers or Generalist Teachers?:A Survey Study on Elementary School Teachers’ Opinions About Who Should be Teaching English in Japanese Elementary Schools2021

    • Author(s)
      萬谷隆一
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 21 Issue: 01 Pages: 70-81

    • DOI

      10.20597/jesjournal.21.01_70

    • NAID

      40022558071

    • ISSN
      1348-9275, 2424-1768
    • Year and Date
      2021-03-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校英語における担任教師・専科教師についての教師の意識調査.2019

    • Author(s)
      萬谷隆一
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要 教育科学編

      Volume: 70(1) Pages: 165-174

    • NAID

      120006730727

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「小学校英語における担任教師・専科教師についての教師の意識調査」2019

    • Author(s)
      萬谷隆一
    • Journal Title

      『北海道教育大学紀要』印刷中

      Volume: 70号

    • NAID

      120006730727

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 小学校英語における望ましい指導者についての意見と関連要因についての調査2020

    • Author(s)
      萬谷隆一
    • Organizer
      第20回 小学校英語教育学会(JES) 中部・岐阜大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Elementary School Teachers’ Preference on Homeroom Teachers and Specialist Teachers for English Classes2019

    • Author(s)
      Ryuichi Yorozuya
    • Organizer
      Innovation in Language Learning Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Study on Elementary School Teachers’ Preference of Homeroom Teachers or Specialist Teachers for Teaching English Classes2019

    • Author(s)
      Ryuichi Yorozuya and Shunsuke Uchino
    • Organizer
      2nd International Conference on Child Foreign/Second Language Learning
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校外国語における専科教員の意識について2019

    • Author(s)
      萬谷隆一
    • Organizer
      JES小学校英語教育学会北海道大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校英語における専科指導の現状と課題2018

    • Author(s)
      萬谷隆一
    • Organizer
      小学校英語教育学会長崎大会(2018年.7月29日)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 英語授業ハンドブック〈小学校編〉 担当「ティーム・ティーチング(TT)のポイント」2021

    • Author(s)
      金谷憲・粕谷恭子・物井尚子(編)萬谷隆一、内野駿介他
    • Total Pages
      103
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 萬谷隆一「ティームティーチングのポイント」『英語授業ハンドブック〈小学校編〉』2021

    • Author(s)
      金谷憲、粕谷恭子、物井尚子
    • Total Pages
      103
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      4469041866
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 第1章9節「指導者論」『小学校英語教育ハンドブック ―理論と実践―』pp.65-712020

    • Author(s)
      長嶺寿宣・萬谷隆一
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      東京書籍:小学校英語教育学会20周年記念誌編集委員会
    • ISBN
      4487814243
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 論文 小学校英語における担任教師・専科教師についての教師の意識調査 北海道教育大学紀要70,1

    • URL

      http://s-ir.sap.hokkyodai.ac.jp/dspace/handle/123456789/10548

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi