• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Linguistic information processing in auditory sentence comprehension by Japanese EFL learners: Focusing on tasks during listening comprehension

Research Project

Project/Area Number 18K00739
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

NARUMI Tomoyuki  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 講師 (40736154)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 横川 博一  神戸大学, 大学教育推進機構, 教授 (50340427)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords音声文理解 / 句構造規則 / 意味情報 / 自動化 / 英語熟達度 / タスク / 注意 / 合成音声 / 言語情報処理 / 熟達度 / 事象関連電位 / 音声文
Outline of Final Research Achievements

This study examined how Japanese EFL learners process linguistic information (syntactic and semantic information) essential for real-time comprehension when listening to and comprehending auditory English sentences and how the linguistic information processing of auditory sentences differs depending on tasks given during comprehension. The results are expected to provide new insights into Japanese EFL learners' auditory sentence comprehension.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本人英語学習者を対象とした音声文理解における言語情報処理について検証した研究はほとんど無く、本研究を通して、学習者の音声文理解について検証する新たな実験方法を提案することができた。また、今回収集したデータを分析し、新たな知見を得ることを通して、外国語(英語)を「聞くこと」における、より効果的・効率的な学習・指導方法を提供し、外国語教育の教授法・指導技術・教材の開発に広く貢献することが期待される。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2019

All Presentation (2 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Presentation] 日本人英語学習者は文理解時にいかに言語情報を処理しているのか2019

    • Author(s)
      鳴海智之
    • Organizer
      関西英語教育学会 第47回KELESセミナー シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 1.日本人英語学習者の文理解時における言語情報処理の諸相:心理言語学的・神経脳科学的検討を通して2019

    • Author(s)
      鳴海智之
    • Organizer
      日本ビジネスコミュニケーション学会2018年度第2回研究集会 合同開催 第152回次世代大学教育研究会 合同開催 教育の国際化研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi