Accommodating Japanese College EFL Learners with their Troubles in Studying English
Project/Area Number |
18K00740
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
Tsuido Kazuaki 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 名誉教授 (30188510)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
兼重 昇 大阪樟蔭女子大学, 児童教育学部, 教授 (10304148)
辰己 明子 広島修道大学, 経済科学部, 講師 (90781211)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 大学生英語学習者 / 英語学習のつまずき / 多感覚構造化学習 / 動機づけプロセスモデル / リメディアル教育 / 英文法学習 / 英単語学習 / 多感覚構造化アプローチ / 情意と認知 / リタラシー / 基礎的英文法力 / リメデイアル学習 / 誤答分析 / ニーズ分析 / 基礎的英文法能力 / デイクレキシア / 配慮と支援 / 認知特性 |
Outline of Final Research Achievements |
The aim of this research project is to pursue better classroom guidance and accommodations for Japanese college learners of English who are regarded as unsuccessful language learners. The study also aims to examine what effects such classroom practice may have on the learners’attitude towards English and English learning. The main results of this study are: It confirms the learners attempt to apply their insufficient knowledge of romanized Japanese to studying English vocabulary, and they also lack in their knowledge of the basic English word order; especially they have difficulties in mastering appropriate modification of noun phrases in longer sentences. Keeping these aspects in mind, our classroom practice provides the learners with achievable small tasks so that they can feel a sense of achievement one at a time in each lesson, and ask them to reflect on each class in order for them to develop themselves as autonomous language learners.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義としては,初等・中等教育段階で求められている多様な認知特性を有する学習者に対する指導や支援という観点から,改めて大学レベルの英語学習者を対象に,学習者のニーズや実態を踏まえて,どのような課題や支援が可能であるかを明らかにした点において,英語教育学研究の新たな研究領域を開拓したと考える。本研究で明らかにされた内容は,今後高等教育段階での英語教育カリキュラムの在り方や授業を担当する英語教員にどのような資質・能力が求められるかといった教員養成カリキュラムの開発に対して,重要な示唆を提供するものであり,この点に本研究の社会的意義があると言える。
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Report
(4 results)
Research Products
(7 results)