• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Prediction of vocabulary learning through LSA and the study of its validity: Role of extended input

Research Project

Project/Area Number 18K00748
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionPrefectural University of Kumamoto

Principal Investigator

Yoshii Makoto  熊本県立大学, 文学部, 教授 (70240231)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords語彙習得 / 第二言語習得 / シミュレーション / 潜在意味解析 / LSA / 語彙学習 / 多読 / 多読多聴 / 潜在意味分析
Outline of Final Research Achievements

We know that a large amount of input is necessary for language learning. Yet we do not know how much amount is needed for what kind of level of learning. This study tackled this question in light of extensive reading and vocabulary learning. This study uses the latent semantic analysis (LSA) to make a prediction of vocabulary learning by analyzing the corpus of input data. The study evaluates the validity of the LSA by comparing the simulated data using the LSA and the actual learner data collected.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

潜在意味解析(LSA)を通して、選択肢を基本とした語彙サイズテスト(あるいは語彙レベルテスト)で測定できる語彙の量をある程度の精度で推測できることが分かった。LSAから推定される語彙量と実際の学習者の語彙量を比較したところ、LSAの推定値は学習者の数値を過小評価する傾向にあることがわかった。将来的には、その修正も加えた上での推定がなされるとより正確な推測が可能となると思われる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 注の研究の20年の歩み:変化と今後の課題2022

    • Author(s)
      吉井 誠
    • Journal Title

      熊本県立大学大学文学部紀要

      Volume: 28 Pages: 1-15

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] LSAを用いた語彙力推定の可能性の探求~英語母語話者の語彙サイズと潜在意味解析から予測される語彙サイズとの比較2021

    • Author(s)
      吉井 誠
    • Journal Title

      熊本県立大学文学部紀要

      Volume: 27 Pages: 1-7

    • NAID

      120007189893

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本人大学生の語彙知識と英語母語話者の推定語彙知識との比較2020

    • Author(s)
      吉井 誠
    • Journal Title

      熊本県立大学大学院文学研究科論集

      Volume: 13

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 潜在意味解析を用いた語彙習得研究の展望について2019

    • Author(s)
      吉井 誠
    • Journal Title

      熊本県立大学文学部紀要

      Volume: 25 Pages: 45-57

    • NAID

      120006557323

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Comparison of vocabulary size test results between learner data and LSA data2019

    • Author(s)
      Makoto Yoshii
    • Organizer
      The 31st Conference of JACET Kyushu-Okinawa Chapter
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 潜在意味解析を用いた多読教材の分析~語彙習得研究への応用の可能性2019

    • Author(s)
      吉井 誠
    • Organizer
      第18回異分野融合テキストマイニング研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 多読における読書速度に関する長期的ケーススタディ2018

    • Author(s)
      吉井 誠
    • Organizer
      第47回 九州英語教育学会 鹿児島研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi