Research into the Development of Global Human Resources through Active Learning.
Project/Area Number |
18K00755
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Tokai University |
Principal Investigator |
Kazumi Kato 東海大学, 語学教育センター英語部門, 准教授 (60631801)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 異文化コミュニケーション / 英語教育学 / ICT / グループ活動 / アクティブラーニング / オンライン共同授業 / 英語教授法 / グローバル人材育成 / 中間言語語用論 / 第二言習得 / 語用論 / 異文化間コミュニケーション / iPad教材 / コミュニケーション能力 / 第二言語習得 / ICT / 人材育成 |
Outline of Final Research Achievements |
This research aims to develop Japanese students’ strategic competence (SC) in collaborative exercises with students in Asian universities via online lessons. Japanese students undertook group discussion with their classmates, then tried the same discussion with Singaporean or Thai students using ICT. Observing those students, the percentage of Japanese student comments was higher than that of the other two groups. This was due in part to Singaporean students having high SC and employing turn-taking, so Japanese students had more chances to speak. In contrast, Thai students, similar to Japanese, are not confident in English, so Japanese students found that they had to lead group work. Japanese students analyzed the Thai students’ discussion video before the collaborative lessons, and then exhibited SC in the group discussion. From these results, it can be deduced that the Japanese students improved SC with Asian students by analyzing collaborative group discussions.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
海外とオンライン共同授業を行う際に、交流する国は英語母語話者を対象にする傾向がある。しかし、アジア圏のさまざまな国の大学と共同授業をすることで、異なるアクセントに触れることができるだけでなく、その国独特の文化や日常生活での英語使用の頻度も知ることができる。その結果、日本人学生は交流相手国の特徴を捉えながらその攻略法を考え、コミュニケーション能力のうち方略的能力が養われると考える。したがって、英語母語話者だけでなく、第二外国語として英語を利用する国や、日本と同じように外国語として英語を使う国の学生とオンラインでグループ活動を繰り返し行い、よりグローバルな人材育成をしていく必要があると考える。
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Report
(4 results)
Research Products
(16 results)