• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Problem-Solving Chinese Learning Materials for University Students: On the SDGs in PBL

Research Project

Project/Area Number 18K00756
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKanto Gakuin University

Principal Investigator

YAMADA RURIKO  関東学院大学, 人間共生学部, 教授 (60305795)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 橘 英範  岡山大学, 社会文化科学研究科, 准教授 (60236544)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords中国語教育 / ICT / SDGs / ESD / LMS / 可視化 / 社会人基礎力 / 中国語コミュニケーション力 / LMS / PBL / 中国語学習教材 / 実践的中国語力 / SDGs / ICT / 課題解決力 / 大学生 / PBL / 課題解決型
Outline of Final Research Achievements

As the complex and difficult situations unfolding locally spread globally in a wide variety of ways, 2030 is attracting attention as checkpoint for human society to overcome crises, and is the goal of the SDGs. We will develop Chinese learning materials to improve practical Chinese skills for current university students, who will go on to be the core of society in 2030, and to help them as working adults acquire basic problem-solving skills. The educational effect of this teaching material has already verified. This teaching material was completed and published in 2019 (Surugadai Publishing Co., Ltd.), and in order to further verify the educational effect of this teaching material, we plan to continue research by collecting and analyzing detailed data in order to develop PBL-type Chinese classes by applying the visualization effect of LMS.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

急激なグローバル化を迎える中、人々を取り巻く環境が厳しさを増す現代に必要とされる「グローバル人材」の育成という観点から、「異文化理解力」や「語学力」に加え、「コミュニケーション力」、「チームワーク力」及び「問題解決力」といった資質・能力の獲得が社会において目指されているが、本研究においては、「課題解決型」中国語学習教材の開発を、青年の活躍が期待されるSDGs(持続可能な開発目標)を題材とすることで、大学生を対象とした中国語教育への新たな教授法を展開できたといえる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 2 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] 北京大学中文系(中国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 北京大学中文系(中国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 中国語力と社会人基礎力育成のためのSDGsを素材に したオリジナル教材の教育効果2021

    • Author(s)
      山田留里子
    • Journal Title

      『2021 PC CONFERENCE 論文集 ニューノーマル時代の教育・学習』

      Volume: - Pages: 86-89

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 異文化理解の第一歩2020

    • Author(s)
      山田留里子
    • Journal Title

      改訂版 コミュニケーション入門 人間共生時代におけるコミュニケーション

      Volume: - Pages: 35-47

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] SDGsを題材にした中国語学習教材の開発と教育効果2019

    • Author(s)
      山田留里子
    • Journal Title

      第25回市民環境活動報告会 講演要旨集

      Volume: 25 Pages: 31-37

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中国語力と社会人基礎力育成のためのSDGsを素材にしたオリジナル教材の教育効果2021

    • Author(s)
      山田留里子
    • Organizer
      CIEC(コンピューター利用教育学会) 2021PCカンファレンス全国学会 zoom開催
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題解決型中国語教材のICT活用による教育効果―PBLでの“SDGs”を題材にして2019

    • Author(s)
      山田留里子、佐野予理子
    • Organizer
      公益社団法人 私立大学情報教育協会 2019年度ICT利用による教育改善研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] SDGsを題材にした中国語学習教材の開発と教育効果2019

    • Author(s)
      山田留里子
    • Organizer
      第25回市民環境活動報告会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「音楽型」・「留学体験型」中国語学習教材から「課題解決型」教材の開発へ2018

    • Author(s)
      山田留里子
    • Organizer
      日英言語文化学会(AJELC)大会 第14回年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 直前対策!中検準4級、4級合格ドリル2020

    • Author(s)
      山田留里子、賀南、角屋敷葵
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      駿河台出版社
    • ISBN
      9784411031259
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] SDGsを題材にした課題解決型中国語2020

    • Author(s)
      山田留里子
    • Total Pages
      69
    • Publisher
      駿河台出版社
    • ISBN
      9784411031242
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 『SDGsを題材にした課題解決型中国語』音声教材2019

    • Author(s)
      山田留里子
    • Total Pages
      69
    • Publisher
      株式会社 駿河台出版社
    • ISBN
      9784411031242
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi