• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Preliminary Study for Developing Pre- and Post-Study Abroad Educational Programs to Maximize the Effect of Studying Abroad

Research Project

Project/Area Number 18K00769
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionYasuda Women's University

Principal Investigator

Kenichi Yamakawa  安田女子大学, 文学部, 教授 (00279077)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords留学 / 留学の効果 / 留学プログラム / 留学事前事後 / 外国語教育 / 英語教育 / 第二言語習得理論 / 教育プログラム
Outline of Final Research Achievements

This study analyzed the changes experienced by approximately 60 students before and after a five-month study-abroad program. The students showed significant improvement in their English proficiency; however, this improvement did not show a significant correlation with changes in intercultural competence. Regarding the students’ experiences during their study abroad, portfolio analysis during their stay, as well as post-study surveys and interviews, were conducted using quantitative text analysis and TEA. As a result, it was found that students had different experiences at different universities. Additionally, the students’ personalities greatly influenced their degree of adaptation to different cultures during their study abroad. Furthermore, the communities of practice to which they belonged provided significant social support during their stay. Based on these findings, recommendations were made for the development of study abroad programs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

留学の効果に関する先行研究は膨大に存在するが、多くは単一または少数の要因に着目し、留学前後の変化について研究してきた。本研究では、学習者の英語力(TOEICによる3技能の測定)、異文化間能力(BEVIによる測定)、学習者の内面の変化に関するデータ(ポートフォリオ、アンケート、インタビュー)のように、異なる要因とデータ収集法を駆使して多面的に調査した点に学術的な意義がある。また得られたデータについて、学習者を集団ならびに個人として量的・質的に分析した点にも意義が認められる。また、そこから得られた結果に基づき、留学プログラムの運営、評価、開発の諸側面について提言を行った点に社会的意義がある。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 複線径路等至性アプローチ(TEA)を用いた留学時の内面的変容に関する考察2023

    • Author(s)
      山川健一
    • Journal Title

      英語英米文学論集

      Volume: 32 Pages: 11-33

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 海外留学プログラムにおける学生の変容:BEVIを用いた分析2023

    • Author(s)
      山川健一
    • Journal Title

      大学英語教育学会 中国・四国支部研究紀要

      Volume: 20 Pages: 55-72

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 複線径路等至性モデリングを用いた留学についての語りの分析2021

    • Author(s)
      山川健一
    • Journal Title

      英語英米文学論集

      Volume: 第30号 Pages: 51-69

    • NAID

      40022498694

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 留学での経験を可視化するための量的・質的分析を用いた基礎的研究2020

    • Author(s)
      山川健一
    • Journal Title

      安田女子大学大学院紀要

      Volume: 25 Pages: 43-54

    • NAID

      40022252072

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 海外留学における実践共同体の中での学びと変容2024

    • Author(s)
      山川健一
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 留学における学生の変容:BEVIを用いた分析を中心として2023

    • Author(s)
      山川健一
    • Organizer
      J-CLIL第2回中国支部研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コロナ禍の海外留学におけるプログラム運営と参加学生の体験2023

    • Author(s)
      山川健一
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 複線径路等至性アプローチ(TEA)を用いた留学時の内面的変容に関する考察2022

    • Author(s)
      山川健一
    • Organizer
      TEAと質的探究学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 海外留学プログラムにおける学生の変容:BEVIを用いた分析2022

    • Author(s)
      山川健一
    • Organizer
      大学英語教育学会 中国・四国支部秋季研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 日本人英語学習者の留学時のアイデンティティ形成プロセスに関する一考察2019

    • Author(s)
      山川健一
    • Organizer
      第40回異文化間教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 留学の効果と留学プログラムの評価の動向2019

    • Author(s)
      山川健一
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Study Abroad Experiences as Narratives:A Preliminary Investigation Using the Trajectory Equifinality Approach2018

    • Author(s)
      Kenichi Yamakawa
    • Organizer
      The Eighth CLS International Conference (CLaSIC 2018)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi