• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of Event Construals in Lerners' Native Language: Form a cognitive linguistic view point

Research Project

Project/Area Number 18K00772
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionFukuoka University

Principal Investigator

CHO KANAKO  福岡大学, 人文学部, 教授 (70369833)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) Tomei Joseph  熊本学園大学, 外国語学部, 教授 (50310032)
竹安 大  福岡大学, 人文学部, 准教授 (80585430)
林 幸代  熊本学園大学, 経済学部, 准教授 (00609464)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords英語教育 / 認知言語学 / 認知文法 / 事態把握 / グラウンディング要素 / スピーキング / 教授法
Outline of Final Research Achievements

This research focused on Japanese learners of English and analyzed how their event construal in Japanese influences their use of the target language, English. The results showed that Japanese learners, who construe events in terms of the perfective/imperfective opposition, spoke in English based on their construals in Japanese. Even among the group with relatively high proficiency in English, they described events in terms of the "perfective/imperfective" opposition, and did not construe events in the way of English, which is based on an objective time axis. As a result, many misuses of the tense were observed in the data by Japanese learners.

Event construal in their native language is a kind of cognitive habit acquired in the process of acquiring their native language. In order for learners to acquire construals in the target language more effectively, it is necessary to develop teaching materials and instructional methods that consider the differences in event construals.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで日本の学校現場において、日本語と英語の事態把握に基づく明示的な指導は行われておらず、比較的英語の習熟度が高い学習者でも、母語の対象言語の事態把握を習得することは困難である。母語の事態把握というものは、出来事の見方に対するある種の認知的癖であり、そのような「癖」を修正するためには、明示的かつ丁寧な指導が必要となることは明らかである。「自然に」習得する為には、かなりの量のインプットや対象言語の学習時間が必要となる。本研究課題の成果をもとに事態把握の違いを踏まえた教材および指導法の開発を行うことで、より効果的かつ効率的な英語学習が可能となるだろう。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Short-term study abroad: Does it improve university EFL students' English?2022

    • Author(s)
      M. Tokunaga and S. Hayashi
    • Journal Title

      Studies in English Teaching and Learning in East Asia

      Volume: 8 Pages: 51-68

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語学習者の母語の事態把握が与える影響:英語の時制に着目して2021

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Journal Title

      福岡大學人文論叢

      Volume: 53 Pages: 35-56

    • NAID

      120007123852

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英語学習者の母語の事態把握が与える影響:英語の時制に着目して2021

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Journal Title

      福岡大学人文論叢

      Volume: 第53巻

    • NAID

      120007123852

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語母語話者による英語語末子音連続の促音知覚 ― 子音の順序と無音区間の影響2021

    • Author(s)
      佐藤正直・久川瑠奈・竹安大
    • Journal Title

      日本英文学会九州支部第73回大会Proceedings

      Volume: なし Pages: 9-10

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語母語話者による英語の語末曖昧母音の知覚:アメリカ英語とイギリス英語の比較2019

    • Author(s)
      神谷祥之助・竹安大・窪薗晴夫
    • Journal Title

      音韻研究

      Volume: 22 Pages: 35-42

    • NAID

      40022023701

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 英語の時制をどのように指導するか:認知言語学の観点から2022

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Organizer
      第12回JACET応用認知言語学研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] RSC (Repetitive Self-Correction) and Linguistic Frames2022

    • Author(s)
      J. Tomei & S. Hayashi
    • Organizer
      第12回JACET応用認知言語学研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語を母語とする中高生の時制使用から見える母語の影響:認知言語学の観点から2021

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Organizer
      第49回九州英語教育学会長崎研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語母語話者の英語語末子音連続における促音知覚 ―子音の順序と調音法の影響―2021

    • Author(s)
      久川瑠奈・佐藤正直・北川蓉華・竹安大
    • Organizer
      Prosody & Grammar Festa 5
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語母語話者による英語語末子音連続の促音知覚――子音の順序と無音区間の影響2020

    • Author(s)
      佐藤正直・久川瑠奈・竹安大
    • Organizer
      日本英文学会九州支部第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Exploring L2 construal of Japanese and Korean university students2019

    • Author(s)
      Tomei, J. & Cho, K.
    • Organizer
      2019 KoTESOL International Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習者の母語の事態把握が英語のグラウンディング要素に与える影響2019

    • Author(s)
      川瀬義清・長加奈子
    • Organizer
      第2回JAAL in JACET学術交流会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Metaphor in the writing curriculum2019

    • Author(s)
      Tomei, J.
    • Organizer
      2019 KoTESOL International Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Factors affecting peer assesment of students' speeches in English2019

    • Author(s)
      Urabe, C. & Cho, K.
    • Organizer
      2019 KoTESOL International Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 認知言語学研究の広がり2018

    • Author(s)
      大橋 浩、川瀬 義清、古賀 恵介、長 加奈子、村尾 治彦
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      開拓社
    • ISBN
      9784758922647
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi