• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

EMI and the Quality Assurance of Science and Engineering Education

Research Project

Project/Area Number 18K00781
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionNagoya Institute of Technology

Principal Investigator

Nagai Masashi  名古屋工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (90237488)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 浩章  大阪大学, 全学教育推進機構, 教授 (10346695)
鈴木 章能  長崎大学, 教育学部, 教授 (70350733)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
KeywordsEMI / 共通語としての英語 / ELF / 授業の英語化 / 授業の質保証 / 言語に関する調整過程 / 英語の授業案 / 英語による専門授業 / EMI(英語による専門科目授業) / 理工系の英語 / ELF(共通語としての英語)
Outline of Final Research Achievements

In light of the increasing proportion of specialized subject classes being conducted in English (EMI, English as a Medium of Instruction) in various academic fields, this research has progressed with three main areas of research: 1) English as a common language, 2) the motivation of EMI participants, and 3) the characteristics and realities of Japanese English. As the research progressed, communication problems emerged in English-language classes (including online), and it became clear that when class participants are a mix of native and non-native English speakers, classes will not proceed smoothly unless adjustments are made between native and non-native speakers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、専門科目授業を英語でおこなう (EMI, English as a Medium of Instruction)形態について、特に、質の保証を伴ったEMIの実現を可能にするため、「授業の質」と諸要素間の因果関係、相互作用などについて探究を深めた。英語化された授業の場(オンラインを含む)におけるコミュニケーションの問題が浮上したが、コミュニケーション不全の問題は、授業に限らず、社会全体の言語使用や情報伝達の問題を解決する方策を考える上でも、重要である。今後は、言語・文化全般にわたる課題の一現象と捉え直すことで社会的な貢献についても追究していきたい。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 4 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 翻訳可能性と不可能性の脱構築-他者理解と他者表象の溝2024

    • Author(s)
      鈴木章能
    • Journal Title

      英語英文学論叢片平

      Volume: 59 Pages: 19-33

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 他人事に終わらせない英語リーディング教材の用い方2022

    • Author(s)
      鈴木章能
    • Journal Title

      ヒューマニスティック英語教育研究会紀要

      Volume: 2

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理工系における授業の英語化を改善するための方策2021

    • Author(s)
      永井正司
    • Journal Title

      The JACET International Convention Proceedings: The JACET 60th Commemorative International Convention

      Volume: 60

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語教育理論と授業英語化の関係性および学生への周知・啓蒙2020

    • Author(s)
      永井正司
    • Journal Title

      Theoretical and Practical Developments in English Medium Instruction 2020

      Volume: 1 Pages: 4-7

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業の英語化における価値創出2020

    • Author(s)
      永井正司
    • Journal Title

      Handbook for English Medium Instruction (2020)

      Volume: 4 Pages: 1-2

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語による工学教育を支える言語基盤の新たな構築ー共通語としての英語、および共通核ー2018

    • Author(s)
      永井正司
    • Journal Title

      工学教育研究講演会講演論文集

      Volume: 2018

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理工系授業の英語化に関わる3つの要素2018

    • Author(s)
      永井正司
    • Journal Title

      英語表現研究 Bulletin

      Volume: 73 Pages: 22-22

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Native and Non-Native Interactions in English Medium Instruction and Their Implications for Multilingualism2022

    • Author(s)
      Nagai Masashi
    • Organizer
      英語英文学片平会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Value Curve and Strategic Move in English Medium Instruction (EMI)2020

    • Author(s)
      Masashi Nagai
    • Organizer
      英語英文学片平会第57回研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 理工系学部における英語による専門科目授業に関する質の保証と価値の最大化2020

    • Author(s)
      Masashi nagai
    • Organizer
      日本メディア英語学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] COILとBEVI―ウィズ・コロナ時代の国際化における授業と質の保証の方法2020

    • Author(s)
      鈴木章能
    • Organizer
      第56回片平会夏期大会フォーラム「遠隔授業のいま・未来・可能性」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Value Innovations in English Medium Instruction2019

    • Author(s)
      永井正司
    • Organizer
      「授業の英語化の実例とバリューイノベーション」(シンポジウム)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 授業を英語化する際の優先課題2019

    • Author(s)
      鈴木章能
    • Organizer
      「授業の英語化の実例とバリューイノベーション」(シンポジウム)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語による工学教育を支える言語基盤の新たな構築2018

    • Author(s)
      永井正司
    • Organizer
      日本工学教育協会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 理工系教育の英語化に関わる3つの要素2018

    • Author(s)
      永井正司
    • Organizer
      日本英語表現学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] (Updated in 2024) Capitalizing on ELF in Furtherance of English Medium Instruction2024

    • Author(s)
      永井正司
    • Total Pages
      74
    • Publisher
      山悦印刷
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Fundamental Postulates, Extensions and Irregularities in English Medium Instruction2023

    • Author(s)
      Nagai Masashi他
    • Total Pages
      78
    • Publisher
      開成出版
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] NITech Handbook for English Medium Instruction 20222022

    • Author(s)
      永井正司(編)
    • Total Pages
      72
    • Publisher
      名古屋工業大学
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 授業改善2021

    • Author(s)
      佐藤浩章(編)
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      9784472405365
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] Defining Variables, Factors and Core Values in English Medium Instruction2020

    • Author(s)
      Masashi Nagai
    • Total Pages
      78
    • Publisher
      開成出版
    • ISBN
      9784876035397
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] Three-Tiered Approach to English Medium Instruction2020

    • Author(s)
      永井正司(編著)
    • Total Pages
      92
    • Publisher
      開成出版
    • ISBN
      9784876035328
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] Quality Assurance and Enhancement in English Medium Instruction2019

    • Author(s)
      MASASHI NAGAI, ed.
    • Total Pages
      71
    • Publisher
      開成出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi