• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on "Pan-hispanic Spanish" for Spanish Language Teaching and Intercultural Understanding

Research Project

Project/Area Number 18K00786
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionAichi Prefectural University

Principal Investigator

Ezawa Terumi  愛知県立大学, 外国語学部, 教授 (80305507)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsスペイン語 / スペイン語教育 / 外国語教育 / 共通語 / 文化理解
Outline of Final Research Achievements

Traditionally, Spanish has been the main language of instruction in Japan, but as is well known, Spanish is one of the world's major lingua franca, spoken as an official language in 20 countries, including Spain, with approximately 500 million native speakers.
This study investigates the history, norms, usage, and teaching strategies of Spanish as a lingua franca, with the aim of effectively utilizing Spanish as a lingua franca in Spanish education in Japan, since Spanish has lingua franca elements that enable communication with speakers throughout the vast Spanish-speaking world (referred to in this study as "Pan-hispanic Spanish").

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義はまずその独自性にある。日本のスペイン語教育において共通語的な要素に着目した先行研究を見つけることが困難であり、共通語としてのスペイン語研究については主としてスペイン語圏の研究を参照せざるを得なかった。そして、前世紀末からのネットの普及によりスペイン語圏全体で汎用的な言語への注目が高まり、スペイン語学や外国語としてのスペイン語教育への応用に言及した研究が出始めた。
結果として、本研究は日本のスペイン語教育の研究の中でスペイン語圏の最新動向を見据えたものとなった。新しい時代のスペイン語教育に対して有益な示唆を与えうるものになることを期待している。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 5 results) Presentation (7 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Panhispanismo 志向の E/LE 教育 --日本での実践--2024

    • Author(s)
      江澤照美
    • Journal Title

      紀要. 言語・文学編

      Volume: 56 Issue: 56 Pages: 51-68

    • DOI

      10.15088/0002000229

    • URL

      https://aichi-pu.repo.nii.ac.jp/records/2000229

    • Year and Date
      2024-03-24
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] El coaching educativo y la enseñanza de lenguas extranjeras : Perspectivas del MCER y del PCIC2023

    • Author(s)
      江澤 照美
    • Journal Title

      紀要. 言語・文学編 = Journal of the Faculty of Foreign Studies, Aichi Prefectural University : Language and Literature

      Volume: 55 Pages: 59-75

    • DOI

      10.15088/00005061

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1166/00005061/

    • Year and Date
      2023-03-24
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Aplicaciones pedagógicas de “El español panhispánico”2022

    • Author(s)
      江澤 照美
    • Journal Title

      紀要. 言語・文学編 = Journal of the School of Foreign Studies, Aichi Prefectural University : Language and Literature

      Volume: 54 Pages: 55-73

    • DOI

      10.15088/00004815

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1166/00004815/

    • Year and Date
      2022-03-24
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] En busca de “El español panhispánico”2021

    • Author(s)
      江澤 照美
    • Journal Title

      紀要. 言語・文学編 = Journal of the Faculty of Foreign Studies, Aichi Prefectural University : Language and Literature

      Volume: 53 Pages: 75-92

    • DOI

      10.15088/00004450

    • NAID

      120007034346

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1166/00004450/

    • Year and Date
      2021-03-24
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スペイン語における汎イスパニア主義と多様性-「汎用スペイン語研究」のための考察-2020

    • Author(s)
      江澤 照美
    • Journal Title

      愛知県立大学外国語学部紀要(言語・文学編)

      Volume: 52 Pages: 117-137

    • NAID

      120006896246

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ELE教育における「汎用スペイン語」2019

    • Author(s)
      江澤照美
    • Journal Title

      愛知県立大学外国語学部紀要(言語・文学編)

      Volume: 51 Pages: 183-194

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「仲介」活動の観点からの分析2024

    • Author(s)
      江澤照美
    • Organizer
      第15回関西スペイン語教師のつどい パネルディスカッション
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] インタラクティブな外国語教育~日本でスペイン語を使って交流する2023

    • Author(s)
      江澤照美
    • Organizer
      第162回関西スペイン語教授法ワークショップ
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 言語と文化の多様性を考慮したスペイン語教育2023

    • Author(s)
      江澤照美
    • Organizer
      SELE2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育的コーチングと外国語教育2022

    • Author(s)
      江澤 照美
    • Organizer
      TADESKA
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Panhispanismoとスペイン語教育2021

    • Author(s)
      江澤 照美
    • Organizer
      SELE2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「汎用スペイン語」を追い求めて2020

    • Author(s)
      江澤 照美
    • Organizer
      関西スペイン語学研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「教室で言語や人の多様性をどう扱うか-「共通語」とLGBTについての意見交換」2018

    • Author(s)
      江澤 照美
    • Organizer
      『第119回関西スペイン語教授法ワークショップ(TADESKA)』
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 「汎用的なスペイン語習得のためのELEテキスト」第128回関西スペイン語教授法ワークショップ

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi