• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a teacher's manual of English pronunciation for elementary school English education in Japan

Research Project

Project/Area Number 18K00787
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionPrefectural University of Hiroshima

Principal Investigator

Joto Akiyo  県立広島大学, 人間文化学部, 名誉教授 (60196665)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西尾 由里  名城大学, 外国語学部, 教授 (20455059)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords英語音声教育 / 小学校外国語活動 / 英語音声指導書 / 日本人英語学習者 / 英語アルファベット文字名称 / 音声音響分析 / 日英語対照音声学 / 教師オートノミー / 英語発音指導 / 英語アルファベット名称の発音 / 児童英語教育 / 小学校英語教育 / 英語音声 / 日英対照音声学 / 教師用音声指導書 / 日本人学習者 / 英語発音学習 / 指導マニュアル
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to create a comprehensive teaching manual on English pronunciation tailored for elementary school teachers. It began by examining the occurrence rates of both segmental and suprasegmental sounds present in teaching materials for third and fourth graders, serving as foundational data for manual development. The manual itself featured dynamic audio-visual resources showing native English speakers pronouncing English sounds, alongside detailed Japanese explanations on pronunciation and teaching techniques for each sound.
To further empower teachers, an English pronunciation self-learning system via ICT was devised, with its URL integrated into the manual. Additionally, to ensure accuracy, the pronunciation of English alphabet letter names by elementary school students and teachers underwent evaluation by native English speakers and acoustic analysis. These assessments aimed to validate the manual's descriptions, facilitating refinements based on the findings.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究結果から,外国語活動の2年間で英語音声の基本的項目が全て出現し,指導が可能であることが明らかとなった。小学校中学年のこの期間の指導は,大学までの日本の英語音声教育の基礎を成すものと位置づけられ,適切な指導が重要である。しかし,小学校児童や教員の発音の実態を分析した研究はまだ少なく,小学校教員のための発音指導に関する支援は充実しているとは言えない状況である。本研究成果は,このような支援が十分進んでいない分野に一石を投じるものであり,小学校教員が英語音声の基礎知識を得て,自信を持って発音指導を行うための一助となることが期待される。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (54 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (39 results) (of which Int'l Joint Research: 13 results) Remarks (9 results)

  • [Journal Article] Pronunciation Instruction for Elementary School Teachers Using a Manual of Pronunciation Instruction Based on “Let’s Try!”2023

    • Author(s)
      阿部 聡生, 戸井 一宏, 上斗 晶代
    • Journal Title

      Journal of the Practical English Phonetic Society of Japan

      Volume: 4 Issue: 0 Pages: 37-68

    • DOI

      10.57512/jpepsj.4.0_37

    • ISSN
      2435-5003
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Intelligibility and related features of English sounds produced by young Japanese learners2023

    • Author(s)
      Akiyo Joto and Yuri Nishio
    • Journal Title

      Proceedings of the 20th International Congress of Phonetic Sciences, Prague 2023

      Volume: ー Pages: 2661-2665

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Improving fossilized English pronunciation by simultaneously viewing a video footage of oneself on an ICT self-learning system2023

    • Author(s)
      Yuri Nishio, Akiyo Joto
    • Journal Title

      Second Language Pronunciation: Different Approaches to Teaching and Training

      Volume: 1 Pages: 249-286

    • DOI

      10.1515/9783110736120

    • ISBN
      9783110736120
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] How Letter-sound Training and the Roman Alphabet Affect Japanese Children's Reading and Pronunciation of English2021

    • Author(s)
      Yuri NISHIO
    • Journal Title

      応用言語学と外国語教育研究ー未来への展望―

      Volume: 1 Pages: 75-91

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校外国語活動のための英語音声指導マニュアルー教材『Let's Try! 1』準拠の概要と記載例2021

    • Author(s)
      上斗 晶代,西尾 由里,戸井 一宏
    • Journal Title

      日本言語音声学会論文集

      Volume: 第2号 Pages: 92-104

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校外国語活動用教材『Let's Try!』の超分節音に関する分析ー小学校教員のための音声指導書作成に向けてー」2020

    • Author(s)
      上斗 晶代,西尾 由里
    • Journal Title

      日本児童英語教育学会研究紀要(JASTEC Journal)

      Volume: 第39号 Pages: 143-158

    • NAID

      40022600918

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Examining segmental phonemes in English teaching materials for Japanese elementary school children2024

    • Author(s)
      Akiyo Joto and Yuri Nishio
    • Organizer
      KOTESOL 2024
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Assessing English pronunciation produced by young Japanese learners: Strategies for cultivating autonomous learners of English sounds2024

    • Author(s)
      Akiyo Joto, Yuri Nishio, Kazuhiro Toi and Akio Abe
    • Organizer
      AILA 2024
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Enhancing English pronunciation and teaching skills for Japanese elementary school teachers: Developing a self-training manual to foster teacher autonomy2024

    • Author(s)
      Akiyo Joto, Akio Abe, Kazuhiro Toi and Yuri Nishio
    • Organizer
      AILA 2024
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校教員と児童の英語音声の特徴2023

    • Author(s)
      上斗晶代,西尾由里,阿部聡生,戸井一宏
    • Organizer
      第23回小学校英語教育学会近畿・京都大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語アルファベット文字名称の発音指導書簡易版の提案ー小学校児童の音声の特徴分析を基にー2023

    • Author(s)
      上斗晶代,西尾由里,戸井一宏,阿部聡生
    • Organizer
      第48回全国英語教育学会全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Intelligibility and related features of English sounds produced by young Japanese learners2023

    • Author(s)
      Akiyo Joto and Yuri Nishio
    • Organizer
      20th International Congress of Phonetic Sciences
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 自律した英語発音学習者の育成を目指してー大学での実践と学校教育への示唆ー2023

    • Author(s)
      上斗晶代
    • Organizer
      日本言語音声学会第7回研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校児童の英語音声の分析―小学校音声指導マニュアル簡易化への示唆―2023

    • Author(s)
      上斗晶代, 西尾由里, 戸井一宏
    • Organizer
      日本言語音声学会(JALS)第6回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] A multiple-support ICT-self learning system to improve English pronunciation of rhythm and enhance autonomous learning2023

    • Author(s)
      Yuri NISHIO, Akiyo JOTO, James ROGERS, Toru TATSUMI
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2023
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Intelligibility and related features of English sounds produced by young Japanese learners2023

    • Author(s)
      Akiyo JOTO, Yuri NISHIO
    • Organizer
      20th International Congress of Phonetic Sciences (ICPhS)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The effectiveness of a multiple-support ICT-self learning system to improve English pronunciation of rhythm2022

    • Author(s)
      Yuri NISHIO, Akiyo JOTO, James ROGERS, Toru TATSUMI
    • Organizer
      61th JACET International Convention
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教員養成課程の学生に対するICT英語音声セルフラーニングシステムの効果2022

    • Author(s)
      西尾由里, 巽徹, 上斗晶代
    • Organizer
      全国英語教育学会第47回北海道研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動教材『Let’s Try! 2』に準拠した音声指導マニュアルの開発2022

    • Author(s)
      上斗晶代, 西尾由里, 戸井一宏
    • Organizer
      全国英語教育学会第47回北海道研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動のための音声指導マニュアルの開発―『Let's Try! 1』に準拠して―2022

    • Author(s)
      上斗晶代, 西尾由里, 戸井一宏
    • Organizer
      第22回小学校英語教育学会(JES)四国・徳島大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ICT トレーニングによる日本人大学生の英語母音の調音認識の向上のための試み2022

    • Author(s)
      西尾由里, 上斗晶代
    • Organizer
      第98回外国語教育メディア学会(LET)中部支部研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校児童を対象とした英語アルファベット名称の発音指導マニュアル―外国語活動用教材『Let's Try! 1』,『Let's Try! 2』に準拠して―2022

    • Author(s)
      上斗 晶代,西尾 由里,戸井 一宏
    • Organizer
      日本言語音声学会第4回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Phonetic Features of English Diphthongs Produced by Japanese Elementary School Students2021

    • Author(s)
      Akiyo JOTO, Yuri NISHIO
    • Organizer
      AILA Word Congress in Applied Linguistics 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Improvement of Fossilized English Phonemes by Studying an ICT Self-learning System with the Learner's Self-videos Pronouncing English2021

    • Author(s)
      Yuri NISHIO, Akiyo JOTO
    • Organizer
      AILA Word Congress in Applied Linguistics 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] English Intonation by the Japanese Future Elementary School Teachers from the Perspective of Intelligibility2021

    • Author(s)
      Yuri NISHIO
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第60回全国研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] The Effectiveness of Multiple Supports of the ICT-Self Learning System to Improve English Pronunciation of Intonation2021

    • Author(s)
      Yuri NISHIO, Akiyo JOTO, James ROGERS, Toru TATSUMI
    • Organizer
      JACET 60th Commemorative International Convention
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] EFL Teaching Struggling with Shifting Facilities, Pedagogies, and Practices in Japan2021

    • Author(s)
      Yuri Nishio
    • Organizer
      TESOL Convention 2021
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校外国語活動に資する英語音声指導マニュアルー『Let's Try! 1・2』準拠の内容と発音動画の提示2020

    • Author(s)
      上斗 晶代,西尾 由里,戸井 一宏
    • Organizer
      第20回小学校英語教育学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教員のための英語発音ICTセルフラーニングシステムの提案2020

    • Author(s)
      西尾 由里,上斗 晶代
    • Organizer
      第20回小学校英語教育学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教員へのICTセルフラーニングシステムを使った英語発音指導方法の提案2020

    • Author(s)
      西尾 由里,上斗 晶代
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第40回秋季研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] The Effects of Improvement of Fossilized English Phonemes by Studying an ICT Self-learning System with the Learners' Self-videos Pronouncing English2020

    • Author(s)
      Yuri Nishio, Akiyo Joto
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)第59回国際大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校外国語活動における英語アルファベット名称の発音指導マニュアル2019

    • Author(s)
      上斗晶代,戸井一宏,西尾由里,三宅美鈴
    • Organizer
      日本児童英語教育学会中国四国支部春季研究大会2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校児童の発音による英語無声閉鎖音の分析―小学校外国語活動のための音声指導書作成に向けて―2019

    • Author(s)
      上斗晶代,西尾由里,戸井一宏
    • Organizer
      日本実践英語音声学会第2回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校児童の英語アルファベットの発音の実態調査2019

    • Author(s)
      上斗晶代,西尾由里
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第40回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語活動のための音声指導マニュアル―超分節音に焦点をあてて―2019

    • Author(s)
      上斗晶代,西尾由里,戸井一宏
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動における英語発音指導書の提案―Let’s Try からの汎用性を求めて―2019

    • Author(s)
      西尾由里,上斗晶代,戸井一宏
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Phonetic Features of English Alphabet Produced by Japanese Learners: A Comparison Between Elementary School Children and University Students2019

    • Author(s)
      Akiyo Joto,Yuri Nishio
    • Organizer
      Phonetic Features of English Alphabet Produced by Japanese Learners: A Comparison Between Elementary School Children and University Students
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] シンポジウム「小学校英語音声教育を考える―低年化と教科化を見すえて―」2019

    • Author(s)
      上斗晶代,山内豊,西尾由里,俣野知里
    • Organizer
      第33回日本音声学会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生の英語アルファベット発音と構音イメージの改善2019

    • Author(s)
      西尾由里,上斗晶代,戸井一宏
    • Organizer
      日本実践英語音声学会第3回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動に資する発音指導書の作成2018

    • Author(s)
      上斗晶代,三宅美鈴,西尾由里,戸井一宏
    • Organizer
      日本英語音声学会関西・中国支部第19回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動のための音声指導書の作成-『Let's Try! 2』について-2018

    • Author(s)
      上斗晶代,三宅美鈴,西尾由里,戸井一宏
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語科教材『We Can! 1・2』の音声指導書作成に向けて-超分節音の分析と指導例-2018

    • Author(s)
      上斗晶代,西尾由里,三宅美鈴,戸井一宏
    • Organizer
      第44回全国英語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語科のための分節音の音声指導書への提案-『We Can! 1・2』について-2018

    • Author(s)
      西尾由里,上斗晶代,三宅美鈴,戸井一宏
    • Organizer
      第44回全国英語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語科のための音声指導書-『We Can! 1・2』の分析に基づいて-2018

    • Author(s)
      上斗晶代,西尾由里,三宅美鈴,戸井一宏
    • Organizer
      第23回日本英語音声学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動のための音声指導書-『Let's Try! 1・2』の分析に基づいて-2018

    • Author(s)
      上斗晶代,西尾由里,三宅美鈴,戸井一宏
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第38回秋季研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 英語発音セルフラーニングシステム

    • URL

      https://npl-mock.glexa.net

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 小学校英語音声指導マニュアル(簡易版)

    • URL

      https://drive.google.com/drive/folders/1o4fqoB682MQNl0U8WiDajhTj1B2c7O_i?usp=drive_link

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 英語発音セルフラーニングシステム

    • URL

      https://www.npl-mock.glexa.net

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] アルファベットの名称の発音(アメリカ英語)Ver.2

    • URL

      https://www.youtube.com/channel/UCNrF9OTzkjBBZiuHSEtRg_w/playlists

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 英語発音トレーニングシステム

    • URL

      https://npl-mock.glexa.net/

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] アメリカ英語(カリフォルニア)の発音:子音(閉鎖音)

    • URL

      https://www.youtube.com/watch?v=H2vnyZsqWSk&t=63s

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] アメリカ英語(カリフォルニア)の母音(/i:/)

    • URL

      https://www.youtube.com/watch?v=Ls33OJEJE6M

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] アメリカ英語(カリフォルニア)の子音連結の発音/str/

    • URL

      https://www.youtube.com/watch?v=qJ8_zQWw_Z0

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] アルファベットの名称の発音(アメリカ英語)Ver. 1

    • URL

      https://www.youtube.com/watch?v=KdtMQHLtA5c&feature=youtu.be

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi