• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Integrating Complex Variables in the Measurement of L2 Speech Production: Focusing on Complexity, Accuracy, Fluency, and Creativity

Research Project

Project/Area Number 18K00795
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

Ozeki Naoko  明治大学, 国際日本学部, 専任教授 (00259318)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 王 ウェイトン  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 特定教員 (80867862)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywordsスピーキング / 物語評価 / CAF / DST / スピーチパフォーマンス / creativity / 正確さ / 流暢さ / 複雑さ / コンプレックス・システムズ・アプローチ / タスク / ダイナミックシステムズアプローチ / 第二言語習得
Outline of Final Research Achievements

This study focuses on how the speaking performance of Japanese learners of English changes over time regarding creativity, as well as complexity, accuracy, and fluency (CAF). By adopting the perspectives from dynamic systems theory (DST), this study describes the nonlinear changes of learners’ performance over a period of time. Moreover, focusing on creativity, in addition to CAF, enables us to investigate speaking performance from a different viewpoint.
The results indicated that learners’ speaking performance did not improve linearly in terms of CAF which also explained language development from the perspectives of DST. Furthermore, although learners’ speaking performance in terms of CAF fluctuated, the creativity showed a rather stable pattern.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで、タスクを継続的に行うことにより、パフォーマンスがどのように変化するかについては、ほとんど調査させてこなかった。また、調査されても、スピーキングの変化をcomplexity、accuracy、fluency(CAF)の観点から量的に測る研究がほとんどであった。本研究では、上記の観点の他、物語評価という質的観点を取り入れて、パフォーマンスの発達の変化を調査したことに意義がある。また、調査結果がDynamic Systems Theory を裏付けていること、また、CAFの観点から測ったスピーキング力が低くとも、自分の考えや意見を伝えることができることが判明したことにも意義がある。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 6 results)

  • [Journal Article] Intergrating Complex Variables in the Measurement of L2 Speech Production: Focusing on Complexity, Accuracy, Fluency, and Creativityy2022

    • Author(s)
      Naoko Ozeki, We-Tung Wang, Kiyotaka Otsuka
    • Journal Title

      国際日本学論集

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発信力の向上を目指した日本の英語教育2020

    • Author(s)
      尾関 直子
    • Journal Title

      ELEC通信

      Volume: 10月10日 Pages: 1-10

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「主体的・対話的で深い学び」を実現するメタ認知ストラテジー2019

    • Author(s)
      尾関直子
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68 Pages: 16-17

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Lanugage Learner Autonomy2018

    • Author(s)
      尾関直子
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 67(1) Pages: 19-20

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 英語4技能を考えるー現在と未来2019

    • Author(s)
      尾関直子
    • Organizer
      The 58th JACET International Convention
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 第二言語習得からの提言:日本の英語教育に欠けているもの2018

    • Author(s)
      尾関直子
    • Organizer
      英語教育コンフェランス
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] The Status Quo of Tertiary Level English Teachers in Japan2018

    • Author(s)
      尾関直子
    • Organizer
      The 16th Asia TEFL International Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] CAN-DOリストの活用とパフォーマンス 評価について2018

    • Author(s)
      尾関直子
    • Organizer
      高知県教育課程研究協議会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 新学習指導要領を見据えた外国語の指導方法や授業づくり~指導改善につながる『学習評価のあり方』~2018

    • Author(s)
      尾関直子
    • Organizer
      豊中市教育委員会:授業力向上研修 中学校外国語活動研修
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] <JACET 実態調査特別委員会シンポジウム> 大学英語教育の担い手の今2018

    • Author(s)
      尾関直子
    • Organizer
      第57回JACET国際大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 4技能入試の現状と未来2018

    • Author(s)
      尾関直子
    • Organizer
      第57回JACET国際大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi