• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comprehensive Study of Learning Vocabulary to Improve the Practicality of Russian Language Teaching

Research Project

Project/Area Number 18K00799
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKanagawa University

Principal Investigator

Tsutsumi Masanori  神奈川大学, 国際日本学部, 教授 (80281450)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小林 潔  神奈川大学, 国際日本学部, 非常勤講師 (20350374)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords日本におけるロシア語教育 / 語彙教育 / 学習語彙項目再検討 / 語の多義性 / 多義ネットワーク分析 / 日ロ語対照 / レアリア学習 / 習得基準 / ロシア語教育 / 語彙学習 / 多義語分析 / 学習語彙リスト
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research project is to promote the efficiency and practicality of vocabulary learning among Japanese learners of Russian, based on two main objectives: to review the vocabulary items for learning Russian in order to help learners learn the appropriate usage of the appropriate vocabulary, and to analyze the polysemy contained in these items. Based on our previous research on acquisition standards and realia learning, we also used the introductory level vocabulary list of the ТРКИ (TORFL: Test of Russian as a Foreign Language) for each level of study as a basis for our research.
For the current research project, we prepared teaching materials based on the results of our research and studied the methodology of lexical polysemy analysis.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ロシア語は世界的にみても多くの人々が使用する重要な言語である。それを用いることができる人材は日本においても必要であり、そのような人材を育成するためにロシア語の教育方法・学習方法の検討は課題である。言語学習において語彙学習は基本的な項目の一つであり、それをより実用的なものとするための研究は学術的にも社会的にも重要である。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results)

  • [Journal Article] 繰り返しで身につける基本表現(第49課~第60課) (改訂)2023

    • Author(s)
      堤 正典
    • Journal Title

      NHKラジオ まいにちロシア語 2023年2月号

      Volume: 第60巻11号 Pages: 5-80

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 繰り返しで身につける基本表現(第61課~第72課) (改訂)2023

    • Author(s)
      堤 正典
    • Journal Title

      NHKラジオ まいにちロシア語 2023年3月号

      Volume: 第60巻12号 Pages: 5-83

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 繰り返しで身につける基本表現(第1課~第12課) (改訂)2022

    • Author(s)
      堤 正典
    • Journal Title

      NHKラジオ まいにちロシア語 2022年10月号

      Volume: 第60巻7号 Pages: 7-76

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 繰り返しで身につける基本表現(第13課~第24課) (改訂)2022

    • Author(s)
      堤 正典
    • Journal Title

      NHKラジオ まいにちロシア語 2022年11月号

      Volume: 第60巻8号 Pages: 5-76

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 繰り返しで身につける基本表現(第25課~第36課) (改訂)2022

    • Author(s)
      堤 正典
    • Journal Title

      NHKラジオ まいにちロシア語 2022年12月号

      Volume: 第60巻9号 Pages: 5-76

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 繰り返しで身につける基本表現(第37課~第48課) (改訂)2022

    • Author(s)
      堤 正典
    • Journal Title

      NHKラジオ まいにちロシア語 2023年1月号

      Volume: 第60巻10号 Pages: 5-78

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 繰り返しで身につける基本表現(第13課~第24課)2021

    • Author(s)
      堤正典
    • Journal Title

      NHKラジオ まいにちロシア語 5月号

      Volume: 第59巻第2号 Pages: 5-76

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 繰り返しで身につける基本表現(第25課~第36課)2021

    • Author(s)
      堤正典
    • Journal Title

      NHKラジオ まいにちロシア語 6月号

      Volume: 第59巻第3号 Pages: 5-76

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 繰り返しで身につける基本表現(第37課~第48課)2021

    • Author(s)
      堤正典
    • Journal Title

      NHKラジオ まいにちロシア語 7月号

      Volume: 第59巻第4号 Pages: 5-79

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 繰り返しで身につける基本表現(第49課~第60課)2021

    • Author(s)
      堤正典
    • Journal Title

      NHKラジオ まいにちロシア語 8月号

      Volume: 第59巻第5号 Pages: 5-80

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 繰り返しで身につける基本表現(第61課~第72課)2021

    • Author(s)
      堤正典
    • Journal Title

      NHKラジオ まいにちロシア語 9月号

      Volume: 第59巻第6号 Pages: 5-83

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Смысловые различия в употреблении глаголов плыть / плавать в русском и японском языках2021

    • Author(s)
      小林潔 (Kobayashi Kiyoshi)
    • Journal Title

      Векторы развития русистики и лингводидактики в контексте современного филологического образования

      Volume: - Pages: 199-202

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 繰り返しで身につける基本表現(第1課~第12課)2021

    • Author(s)
      堤正典
    • Journal Title

      NHKラジオ まいにちロシア語 4月号

      Volume: 第59巻第1号 Pages: 18-76

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] レアリア学習からみた外国語学習語彙の研究2020

    • Author(s)
      堤正典、小林潔、
    • Journal Title

      神奈川大学言語研究

      Volume: 42 Pages: 95-103

    • NAID

      120006651757

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 語の多義性とコロケーション2019

    • Author(s)
      堤正典
    • Journal Title

      言語教育におけるコロケーション ―ロシア語と日本語― 報告論集

      Volume: - Pages: 61-73

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi