• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on New Ways of Evaluation from the Perspective of World Englishes that Does Not Use Native Speaker English as a Single Norm

Research Project

Project/Area Number 18K00801
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionChubu University

Principal Investigator

Shiozawa Tadashi  中部大学, 人文学部, 教授 (10226095)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 倉橋 洋子  東海学園大学, 経営学部, 教授 (10082372)
小宮 富子  岡崎女子短期大学, 現代ビジネス学科, 教授 (40205513)
吉川 寛  中京大学, 公私立大学の部局等, 特任研究員 (90301639)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords国際英語論 / 評価 / World Englishes / ELF / 評価論 / EIL / 日本人の英語 / 言語政策 / 英語教育 / テスト / 汎用性 / communicative capability
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to obtain the differences between conventional "accuracy" oriented assessment and "international versatility" oriented assessment, the challenges involved, and the implications for the educational field to be gained from these differences. When we checked various perspectives, mainly in the areas of speaking and writing, we found that when performance is used as the evaluation material, we can obtain close evaluation results, whether Holistic or by adding up the evaluations from different perspectives. However, the correlation was not so high when compared to accuracy-oriented tests such as TOEIC. From an educational perspective, the importance of "international versatility" oriented assessment was confirmed. It seems to be linked to learners' willingness to "express themselves.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「国際英語論」は言語使用の機会の提供に欠ける日本の英語教育には不可欠な考え方であることは多くの研究者や教育者が賛同するところである。だが、「間違ってもいい」「伝わることが大切」という考え方は評価論では受け入れがたいものがある。今回の研究では、国際英語論の観点からの評価は、従来の正確さを基準とする評価と相関が低い分野とほとんど大きくは変わらない分野もあることが判明した。しかし国際英語論の観点からの評価の方が、学習者の動機づけを高め言語活動を促すことに繋がることが示唆された。しかも、方法論としては様々な方法があることが確認できた。日本の英語教育においては重要な示唆を与えてくれていると言えよう。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (49 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (13 results) (of which Open Access: 8 results,  Peer Reviewed: 7 results) Presentation (30 results) (of which Int'l Joint Research: 16 results,  Invited: 2 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 「国際英語論」への批判に応える -3 つの「国際英語論」の教育的意義と課題-2023

    • Author(s)
      塩澤正
    • Journal Title

      中部大学人文学部研究論集

      Volume: 49 Pages: 99-119

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学術論文テキストにおける日本人著者の自己言及の使用―アカデミック・ライティングにおけるwe代名詞指導の課題2023

    • Author(s)
      石川有香 小宮富子
    • Journal Title

      JAAL in JACET Proceedings

      Volume: 5 Pages: 37-44

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「国際英語論」が日本の英語教育に及ぼす影響 -その仕組みと課題-2022

    • Author(s)
      塩澤正
    • Journal Title

      中部大学人文学部研究論集

      Volume: 48 Pages: 113-133

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「新型コロナウィルス対応に見るアメリカ文化― オハイオ大学でのサバティカルを振り返って-」2021

    • Author(s)
      塩澤正
    • Journal Title

      中部大学教育研究

      Volume: 21 Pages: 97-105

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 新型コロナウイルス対応にみるアメリカ人的思考2021

    • Author(s)
      塩澤正
    • Journal Title

      Glocal

      Volume: 20 Pages: 2-3

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Diversity & Inclusionをめぐる大学英語教育の課題と実践2021

    • Author(s)
      小宮富子、岡戸浩子、河原俊昭、石川由香、榎木薗鉄也、吉川寛
    • Journal Title

      JACET中部支部紀要

      Volume: 19 Pages: 77-100

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ホーソーンとロングフェロー―共栄の関係性2021

    • Author(s)
      倉橋洋子
    • Journal Title

      共生文化研究

      Volume: 6 Pages: 47-62

    • NAID

      40022620853

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] LMSとLINEを利用したアウトプット重視のオンデマンド型遠隔授業の実践 -「国際英語論」の発想を利用して-2020

    • Author(s)
      塩澤正
    • Journal Title

      JACET中部支部紀要

      Volume: 18 Pages: 87-104

    • NAID

      130008135805

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語学習「疑似初心者(false beginners)」が抱える課題 ―人的要因、教育環境的要因、社会的要因から探る―2020

    • Author(s)
      塩澤正
    • Journal Title

      中部大学人文学部紀要

      Volume: 45 Pages: 67-102

    • NAID

      120007026892

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] I thinkの多用に見る日本語モダリティの日本人英語への影響2020

    • Author(s)
      小宮富子
    • Journal Title

      JACET中部支部紀要

      Volume: 18 Pages: 55-70

    • NAID

      130008135885

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「国際英語論」からの日本の英語教育への示唆 -Model of "My English" からの提案-2020

    • Author(s)
      塩澤正
    • Journal Title

      アジア英語研究

      Volume: 22 Pages: 13-56

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「国際英語論」からの日本語英語教育への示唆-Model of “My English”の提案-2020

    • Author(s)
      塩澤正
    • Journal Title

      中部大学人文学部研究論集

      Volume: 43 Pages: 107-119

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A satisfaction survey on the Multi-Media Room of the Department of English Language and Culture:A learners' view2018

    • Author(s)
      柳朋宏、三上仁志、塩澤正、Gregory King
    • Journal Title

      中部大学教育研究

      Volume: 18 Pages: 125-134

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生の多文化共生意識に関する量的および質的研究2022

    • Author(s)
      小宮冨子、榎木薗鉄也、石川有香、河原俊昭、 岡戸浩子、吉川寛
    • Organizer
      第5回JAAL in JACET学術交流会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英文法・語法の面白さ2022

    • Author(s)
      小宮富子
    • Organizer
      岡崎女子大学・岡崎女子短期大学 令和4年度研究発表会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学術論文テキストにおける日本人著者の自己参照の使用―大学でのアカデミック・ライティング指導における課題2022

    • Author(s)
      石川有香 小宮富子
    • Organizer
      第5回JAAL in JACET学術交流会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teaching English Grammar and Usage with GELT framework2022

    • Author(s)
      Tomiko Komiya
    • Organizer
      The 42nd Thai TESOL; Bangkok, Thailand
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] “My Kinsman, Major Molineux”再読―Robinはshrewdか2022

    • Author(s)
      倉橋洋子 伊藤淑子 樋口晶子
    • Organizer
      日本ナサニエル・ホーソーン協会中部支部研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 正確さ重視と汎用性重視の評価の関係 ―国際英語論の視点からの評価を考えるー2021

    • Author(s)
      塩澤正
    • Organizer
      JACET中部支部春季定例研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 英語教育とDIVERSITY&INCLUSION-多様性を包摂した新しい英語教育への提言2021

    • Author(s)
      小宮富子、岡戸浩子、河原俊昭、石川有香、榎木薗鉄也、吉川寛
    • Organizer
      第60回JACET国際大会(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 正確さ重視の評価と汎用性重視の評価の関係-「国際英語論」の視点からの評価を考える-2021

    • Author(s)
      塩澤正
    • Organizer
      JACET中部支部春季定例研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の多言語社会化で生じる問題と英語の役割2021

    • Author(s)
      吉川寛
    • Organizer
      JACET中部支部春季定例研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日英語比較を通して見えてくるもの2021

    • Author(s)
      小宮富子
    • Organizer
      岡崎女子大学・岡崎女子短期大学令和2年度研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Problematic strategies in extensive reading practice: Assessment and future directions2020

    • Author(s)
      Hitoshi Mikami & *Tadashi Shiozawa
    • Organizer
      RELC
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 音声付きスライドとLINEを利用した講義と英語学習ハイブリッド授業の実践ー言語習得論と国際英語論の観点からー2020

    • Author(s)
      塩澤正
    • Organizer
      大学英語教育学会第35回中部支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 異文化理解力と英語科目の評価2020

    • Author(s)
      倉橋洋子
    • Organizer
      JAAL in JACET
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Get by in English Series: Fresh Insights2020

    • Author(s)
      倉橋洋子
    • Organizer
      The JACET 35th (2020) Chubu Chapter Annual Convention
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] DALP model による英語変種の評価2020

    • Author(s)
      吉川寛
    • Organizer
      JAAL in JACET
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 汎用性重視の評価の実践 -学習者の視点-2020

    • Author(s)
      塩澤正
    • Organizer
      JAAL in JACET
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語モダリティを反映する日本人英語の特徴と評価2020

    • Author(s)
      小宮富子
    • Organizer
      JAAL in JACET
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Initial advantage and achievement in L2 reading: Does the Matthew effect operate in language major contexts?2020

    • Author(s)
      Mikami Hitoshi & *Tadashi Shiozawa
    • Organizer
      ARWA Conference 2020, Beijing, China.
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Society 5.0 時代の多文化共生と英語教育2020

    • Author(s)
      小宮富子
    • Organizer
      中部支部秋季定例研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「国際英語論」の視点からの日本の英語教育への示唆 -理論から実践・評価へ-2019

    • Author(s)
      塩澤正
    • Organizer
      日本アジア英語学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Symposium: English Education for Generation Z and Beyond2019

    • Author(s)
      塩澤正 小宮富子
    • Organizer
      大学英語教育学会58回国際大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] On World Englishes and Cross-cultural Understanding2019

    • Author(s)
      吉川寛、小宮富子、倉橋洋子、塩澤正
    • Organizer
      大学英語教育学会58回国際大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 国際英語と評価2019

    • Author(s)
      吉川寛、小宮富子、倉橋洋子、塩澤正
    • Organizer
      JAAL in JACET
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 汎用性重視の評価と観点別評価との関係- SpeakingとWritingを中心に-2019

    • Author(s)
      吉川寛、小宮富子、倉橋洋子、塩澤正
    • Organizer
      AAL in JACET
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Intercultural Communicative Competence and the Evaluation of English Ability2019

    • Author(s)
      倉橋洋子
    • Organizer
      大学英語教育学会58回国際大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 英語多変種との接触が学習者の英語観に与える影響2018

    • Author(s)
      吉川寛、小宮富子、塩澤正、倉橋洋子、下内充
    • Organizer
      JAAL in JACET
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 国際理解と異文化理解研究会の研究報告2018

    • Author(s)
      吉川寛、倉橋洋子、小宮富子、塩澤正、下内充、榎木薗鉄也
    • Organizer
      JAAL in JACET
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How a Short-term Study abroad Program Is Helpful for Intercultura Competencel2018

    • Author(s)
      倉橋洋子
    • Organizer
      The 11th International Conference of English as a Lingua Franca
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Immediate and Sustained Effects of Semester Abroad Experience on Target Language Reading Proficiency: A Longitudinal Study2018

    • Author(s)
      Tadashi Shiozawa, Hitoshi Mikami
    • Organizer
      AAAL
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Modality Expressions in Japanese English Reassessed from the viewpoint of English as a Lingua Franca2018

    • Author(s)
      小宮富子、吉川寛、石川有香
    • Organizer
      The 2nd International Conference of Bilingualism
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 19世紀アメリカ作家たちとエコノミー国家・家庭・親密な圏域2023

    • Author(s)
      真田満 倉橋洋子 小田敦子 伊藤淑子
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      彩流社
    • ISBN
      9784779128684
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Activator Next2022

    • Author(s)
      塩澤正 アダム・マーティネリ
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      金星堂
    • ISBN
      9784764741782
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] コミュニケーションのための実践英語3[準中級編]2020

    • Author(s)
      NUTT, Julyan , MARSHALL, Michael *KURAHASHI, Yoko, MIYATA, Manabu
    • Total Pages
      98
    • Publisher
      三修社
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] コミュニケーションのための実践英語4[中級編]2020

    • Author(s)
      NUTT, Julyan , MARSHALL, Michael *KURAHASHI, Yoko, MIYATA, Manabu
    • Total Pages
      95
    • Publisher
      三修社
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 新しい時代の英語科教育法2019

    • Author(s)
      アレン玉井光江、醍醐路子、飯田敦史、伊東弥香、伊藤泰子、ケイト・エルウッド、菊池尚代、木村松雄、木塚雅貴、松本佳穂子、宮本智明、佐野富士子、下山幸成、塩澤 正、高田智子、竹蓋順子、寺内 一 、辻るりこ、山口高領、山崎 勝
    • Total Pages
      301
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028618
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] コミュニケーションのための実践英語12019

    • Author(s)
      Julyan Nutt, Michael Marshall, 倉橋洋子, 宮田学
    • Total Pages
      114
    • Publisher
      三修社
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi