A Study on New Ways of Evaluation from the Perspective of World Englishes that Does Not Use Native Speaker English as a Single Norm
Project/Area Number |
18K00801
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Chubu University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
倉橋 洋子 東海学園大学, 経営学部, 教授 (10082372)
小宮 富子 岡崎女子短期大学, 現代ビジネス学科, 教授 (40205513)
吉川 寛 中京大学, 公私立大学の部局等, 特任研究員 (90301639)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | 国際英語論 / 評価 / World Englishes / ELF / 評価論 / EIL / 日本人の英語 / 言語政策 / 英語教育 / テスト / 汎用性 / communicative capability |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to obtain the differences between conventional "accuracy" oriented assessment and "international versatility" oriented assessment, the challenges involved, and the implications for the educational field to be gained from these differences. When we checked various perspectives, mainly in the areas of speaking and writing, we found that when performance is used as the evaluation material, we can obtain close evaluation results, whether Holistic or by adding up the evaluations from different perspectives. However, the correlation was not so high when compared to accuracy-oriented tests such as TOEIC. From an educational perspective, the importance of "international versatility" oriented assessment was confirmed. It seems to be linked to learners' willingness to "express themselves.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
「国際英語論」は言語使用の機会の提供に欠ける日本の英語教育には不可欠な考え方であることは多くの研究者や教育者が賛同するところである。だが、「間違ってもいい」「伝わることが大切」という考え方は評価論では受け入れがたいものがある。今回の研究では、国際英語論の観点からの評価は、従来の正確さを基準とする評価と相関が低い分野とほとんど大きくは変わらない分野もあることが判明した。しかし国際英語論の観点からの評価の方が、学習者の動機づけを高め言語活動を促すことに繋がることが示唆された。しかも、方法論としては様々な方法があることが確認できた。日本の英語教育においては重要な示唆を与えてくれていると言えよう。
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Report
(6 results)
Research Products
(49 results)