• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Devising a methodology and teaching materials to develop critical thinking based on the Toulmin Model

Research Project

Project/Area Number 18K00803
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionChiba University (2019-2022)
Nagoya University of Foreign Studies (2018)

Principal Investigator

SHIINA KIKUKO  千葉大学, 大学院国際学術研究院, 名誉教授 (40261888)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 後藤 希望  名古屋外国語大学, 現代国際学部, 准教授 (10726855)
森川 セーラ  千葉大学, 大学院国際学術研究院, 准教授 (80506882)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords論理的・批判的思考力の養成 / トゥールミン・モデル / 体系的指導と教材作成 / 日常生活・異文化・歴史関連の題材 / 日本語と英語による教材 / 高校生・大学生・社会人対象 / 批判的思考力の育成 / 日常生活・異文化・歴史の題材 / 批判的思考力 / 体系的指導と教材 / 日本語と英語による教材化 / 題材:日常生活・異文化・歴史 / 日常生活と歴史的トピック / メディア画像の吟味 / 批判的思考 / 体系的論理的指導 / 言語・異文化・歴史 / 文章・図版・動画 / 日本語(母語)教育 / 英語教育 / 日本語と英語による批判的思考力育成用教材 / 論理的思考 / 思考方法の体系化 / 多角的教材化
Outline of Final Research Achievements

The purpose of the project was to devise pedagogy and teaching materials based on the Toulmin Model, to help Japanese students, especially senior high school and college students, as well as teachers, researchers and working adults, to cultivate their critical thinking skills, and to obtain feedback from instructors and learners in the field of education.
As a result, we published the book Step by Step Critical Thinking using the Toulmin Model, which also includes English language materials in the appendix. It was well-received by learners/readers and received comments such as the following: "Unique and easily comprehensible book to train critical thinking"; "Full of illustrations and tasks are very helpful in developing critical thinking"; "Various topics on historical events and ordinary lives encouraged us to understand and learn critical thinking".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

トゥールミン・モデルは論理的議論のためのモデルと考えられているが、1)文献研究から、モデルの構成要素の一つ一つがクリティカルに精査されてこそ議論が論理的になることが判明し、モデルをクリティカル・シンキング養成に有効なモデルとして捉え直した。2)クリティカル・シンキングの必要性を漫然と解くだけでは実効性のある指導はできない。モデルのアルゴリズムに基づいてクリティカル・シンキングのシステマティックな指導法の開発と教材作成を行った。生成AIの活用と乱用が懸念される昨今、クリティカル・シンキングは必要不可欠な思考力である。本研究は一層の精緻化を図る必要があるものの、その研究意義は大きいと考えている。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 12 results,  Open Access: 7 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 4 results) Book (10 results)

  • [Journal Article] 「戦艦テレメール号」と共に見る遷り変わり2023

    • Author(s)
      後藤希望
    • Journal Title

      Artes MUNDI

      Volume: Vol.8 Pages: 113-113

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] ウクライナ侵攻と新自由主義2022

    • Author(s)
      南塚信吾
    • Journal Title

      『歴史学研究』

      Volume: 1023 Pages: 74-76

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「万国史」における東ヨーロッパ Ⅰ- (2)2022

    • Author(s)
      南塚信吾
    • Journal Title

      世界史研究所「世界史の眼」https://riwh.jp/category/eye/

      Volume: No.27

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「万国史」における東ヨーロッパ Ⅰ- (3)2022

    • Author(s)
      南塚信吾
    • Journal Title

      世界史研究所「世界史の眼」https://riwh.jp/category/eye/

      Volume: No.30

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ウクライナ戦争への新たな見方2022

    • Author(s)
      南塚信吾
    • Journal Title

      世界史研究所「世界史寸評」https://riwh.jp/category/eye/

      Volume: No.33

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書評:『世界史とは何か』(岩波講座 世界歴史01)2022

    • Author(s)
      南塚信吾、小谷汪之、藤田進、木畑洋一、山崎信一、渡邊勲
    • Journal Title

      世界史研究所 [世界史の眼 No.23]https://riwh.jp/category/eye/

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「万国史」における東ヨーロッパ I-(1)2022

    • Author(s)
      南塚信吾
    • Journal Title

      世界史研究所 [世界史の眼 No24 ]https://riwh.jp/category/eye/

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「ザ・ビートルズコレクション」と生演奏2022

    • Author(s)
      後藤希望
    • Journal Title

      Artes MUNDI

      Volume: Vol.7 Pages: 128-128

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 一九六四年東京大会から「東京二〇二〇」へ:分断と融合2022

    • Author(s)
      後藤希望
    • Journal Title

      Artes MUNDI

      Volume: Vol.7 Pages: 145-148

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書評:『世界哲学史別巻-未来をひらく』(ちくま新書2020)2021

    • Author(s)
      南塚信吾
    • Journal Title

      世界史研究所 [世界史の眼 No.17] https://riwh.jp/category/eye/

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 『世界婦人』の伝える世界情報2021

    • Author(s)
      南塚信吾
    • Journal Title

      世界史研究所 [世界史の眼 No.21]https://riwh.jp/category/eye/

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] シリーズ『日本の中の世界史』への書評に関して考えること2021

    • Author(s)
      南塚信吾・小谷汪之・木畑洋一
    • Journal Title

      『歴史学研究』

      Volume: No.1008 Pages: 49-53

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Computer支援によるListening Comprehension 科目の実践と評価―難易度別CALL教材Listen to Me!による一斉授業と自律学習の融合―2019

    • Author(s)
      椎名 紀久子
    • Journal Title

      名古屋外国語大学論集

      Volume: 第5号 Pages: 29-55

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Reflections on ESAP Curriculum Design for Engineering and Science Students2021

    • Author(s)
      Adriana Estevez, Jody Shimoda, Sarah Morikawa
    • Organizer
      Japan Association for Language Teaching Annual International Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 私らしく輝くヒント2021

    • Author(s)
      後藤希望
    • Organizer
      名古屋市教育委員会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] メディアの中の女性2021

    • Author(s)
      後藤希望
    • Organizer
      豊田市男女共同参画センター
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] プレゼン力の向上2020

    • Author(s)
      後藤希望
    • Organizer
      岐阜県教育委員会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] スポーツ報道における女性像2020

    • Author(s)
      後藤希望
    • Organizer
      名古屋市教育委員会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Promoting Logical Argument in Academic Writing2019

    • Author(s)
      森川 セーラ,椎名 紀久子
    • Organizer
      JALT Conference (45th Annual International Conference) at Nagoya City, Aichi, Japan
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習者の聴解力を最大限に伸ばすためのWeb教材の難易度に関する考察2018

    • Author(s)
      椎名紀久子、森 明智
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET) 第92回(2018年度秋季) 中部支部研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Language Exchange Partnerships: Reflections on the first year2018

    • Author(s)
      森川セーラ、西住奏子
    • Organizer
      JALT Pan-Sig Conference 2018年度大会(東洋学園大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Supporting learner autonomy in a language exchange programme2018

    • Author(s)
      森川セーラ、西住奏子
    • Organizer
      JALT Conference at Shizuoka Convention and Arts Centre)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 図解で学ぶクリティカル・シンキング:トゥールミン・モデルを活かして2022

    • Author(s)
      椎名紀久子・森川セーラ・後藤希望・南塚信吾
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      アルファベータ・ブックス
    • ISBN
      9784865980868
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 歴史はなぜ必要なのかー「脱歴史時代」へのメッセージ2022

    • Author(s)
      南塚信吾・小谷汪之・木畑洋一編
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      9784000256766
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 続・英語教育の科学:三ラウンド・システムの理論と中高大での教育実践::5.3 対面授業とe-learningによる自習を融合させたListen to Me! の授業設計2022

    • Author(s)
      椎名紀久子 (竹蓋順子編著)
    • Publisher
      学術研究出版
    • ISBN
      9784910733340
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 神川松子・西川末三と測機舎:日本初の生産協同組合の誕生2021

    • Author(s)
      南塚信吾、西川正幹
    • Total Pages
      540
    • Publisher
      アルファーベータブックス
    • ISBN
      4865980903
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 国際関係史から世界史へ2020

    • Author(s)
      南塚信吾編著
    • Total Pages
      375
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623088715
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 歴史的に考えるとはどういうことか2019

    • Author(s)
      南塚信吾, 小谷汪之
    • Total Pages
      259
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623086351
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 歴史的に考えるとはどういうことか「第1章 歴史と出会うとき」(P3-30), 「第8章 日常の中で歴史的に考える「七カ条」」(P217-249)2019

    • Author(s)
      南塚信吾、小谷汪之
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623086356
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 学びの技法 地域を読み、世界を拓く10章 「第10章「近代オリンピック選手団を考察する視座」(P123-138)2019

    • Author(s)
      名古屋外国語大学(編) 後藤希望 他
    • Total Pages
      138
    • Publisher
      名古屋外国語大学出版会
    • ISBN
      9784908523182
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 「連動」する世界史:19世紀世界の中の日本2018

    • Author(s)
      南塚信吾
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      4000283847
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 世界教養72のレシピ 「学際章:メディアとコミュニケーション:ジャーナリズム「フェイクニュースとファクトチェック」」(P152-154)2018

    • Author(s)
      名古屋外国語大学(編) 後藤希望 他
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      名古屋外国語大学出版会
    • ISBN
      4908523126
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi