• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Philosophical Consideration of the "Altruistic" Attitude as a Pedagogical Dynamo and Its Reduction: The Case of University English Education

Research Project

Project/Area Number 18K00804
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

YAMANAKA Tsukasa  立命館大学, 生命科学部, 教授 (30524467)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords利他 / 感謝研究 / 英語教育 / 感謝日記 / プラグマティズム / プロジェクト / 大学英語教育 / 教え合い / コミュニケーション / 互酬性 / 言語哲学 / 稲盛経営哲学 / 教育 / 心理 / 国際教育 / 留学 / 感謝 / 教育的ダイナモ / 実装
Outline of Final Research Achievements

This study attempted to demonstrate, from both theoretical and practical perspectives, that "altruistic learning" is the closest to realizing "successful (functioning)" education by dividing general learning in Japanese school education into three stages. Defining "altruistic learning" as a creative activity that seeks to contribute to others' perspectives first and foremost, the theoretical suggestion based on Rorty's neo-pragmatism suggests that incorporating altruistic learning into learning may be extremely effective in giving learners a "sense of learning" and enhancing learning effectiveness. In the end, we were able to conduct empirical research as "Gratitude Research," in which "altruism" was replaced by "gratitude," and we were able to achieve results.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、新たに学習における利他を創出したり、開発したりすることを企図した研究ではない。本研究は教育における利他を「発掘」し、新たな研究と実践の切り口を見い出すことで、機能的な教育の幅広い実践に貢献できることを目指したものであった。この意味で利他を可視化、軽量化できる感謝に意味論を移し、それに伴う感謝日記という具体的な教育活動におけるメソドロジーへの示唆につなげることができたことは有意義であった。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 4 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 6 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 概説: Cook (2015) "Birds our of Dinosaurs - The Death and Life of Applied Linguistics-"2021

    • Author(s)
      山中 司
    • Journal Title

      立命館大学 理工学研究所紀要

      Volume: 79 Pages: 13-21

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「総合的な探究の時間」における教師の指導・助言のあり方: 教師と生徒の認識を探る調査結果から2021

    • Author(s)
      田辺 紀子、山中 司
    • Journal Title

      立命館教職教育研究

      Volume: 8 Pages: 21-30

    • NAID

      120006990074

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語教育関係者はAIによる淘汰に 「座して死を待つ」ことしかしないのか? : 未来を先取りした自己変革が求められる「彼ら」に対する警鐘の哲学2020

    • Author(s)
      山中 司
    • Journal Title

      神戸大学国際コミュニケーションセンター論集

      Volume: 16 Pages: 49-57

    • DOI

      10.24546/81011983

    • NAID

      120006811113

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学際的なティーム・ティーチングによる学生の英語発信力育成: 薬学・生命科学専門分野の教員と英語教員はどのようにコラボレーションできるか2020

    • Author(s)
      近藤 雪絵、木村 修平、山中 司、山下 美朋、井之上 浩一
    • Journal Title

      薬学教育

      Volume: 4 Pages: 1-7

    • NAID

      130007927088

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学における超短期留学プログラムの取り組み: 立命館大学全学留学プログラムGlobal Fieldwork Projectの分析からみえた教育的意義2020

    • Author(s)
      山中 司、小田桐 一弘
    • Journal Title

      グローバル人材育成教育研究

      Volume: 8 Pages: 46-57

    • NAID

      130008013795

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教職協働による「生命科学部 独自留学プログラム」の参加者の増加に向けた取り組み2020

    • Author(s)
      辰野 有、山中 司
    • Journal Title

      立命館高等研究

      Volume: 20 Pages: 163-178

    • NAID

      120006847144

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] グローバリゼーションと言語: 未だ"English as Foreign Language(外国語としての英語)"環境である日本の現状から2020

    • Author(s)
      山中 司
    • Journal Title

      立命館大学理工学研究所紀要

      Volume: 78 Pages: 13-17

    • NAID

      40022259112

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 留学・グローバル政策を考える際の10の論点: 「評価」という視座を中心に2020

    • Author(s)
      山中 司
    • Journal Title

      留学交流(ウェブマガジン)

      Volume: 107 Pages: 1-9

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「ヒューリスティック・コミュニケーション領域」の素描ーコミュニケーション研究の新パラダイムの創造とバザールとしての意味付与ー」2019

    • Author(s)
      山中 司
    • Journal Title

      『理工学研究所紀要』

      Volume: 77 Pages: 21-25

    • NAID

      40021886270

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「大学にもう英語教育はいらないー自身の「否定」と「乗り越え」が求められる英語教育者へのささやかなる警鐘ー」2019

    • Author(s)
      山中 司
    • Journal Title

      『立命館人間科学研究』

      Volume: 38 Pages: 73-89

    • NAID

      120006576807

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「ルーブリック評価に対する根本的懐疑:建設的な解決方向を模索して」2018

    • Author(s)
      山中 司
    • Journal Title

      『政策情報学会誌』

      Volume: 12-1 Pages: 55-60

    • NAID

      40021764004

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Exploring an Adequate Placement Test with Face Validity and Learners' Sense of Reality: A Consideration of the Vulnerabilities in Existing English Assessment Models and an Attempt at a Solution2018

    • Author(s)
      Tsukasa YAMANAKA, Yukie KONDO
    • Journal Title

      『英語学論説資料』

      Volume: 50-6(増刷) Pages: 798-806

    • NAID

      120006347359

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Report on "English for Science & Technology at UC Davis": The Overseas Program of the College of Life Sciences, Pharmaceutical Sciences, and Sports and Health Science2018

    • Author(s)
      Tsukasa YAMANAKA
    • Journal Title

      『英語学論説資料』

      Volume: 50-6(増刷) Pages: 791-797

    • NAID

      120005666254

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Session 8: 超短期留学による留学者数拡大と効果検証の取り組み2020

    • Author(s)
      山中 司、久保田 敬三
    • Organizer
      SIIEJ (Summer Institute on International Education, Japan) 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 20年後の英語教員の職探し: 今のままの英語教育ならいらない2020

    • Author(s)
      山中 司
    • Organizer
      大阪大学 マルチリンガル教育センターFD講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 超短期留学プログラムの意義と成果の検証: 全学留学プログラムGlobal Fieldwork Project参加学生からみえた傾向2019

    • Author(s)
      山中 司
    • Organizer
      海外留学の客観的効果測定: 国際シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学生・若者にとってのSDGs: 現状と今後の可能性2019

    • Author(s)
      山中 司
    • Organizer
      事業構想大学院大学「SDGs新事業プロジェクト研究(第2期・大阪校)」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] SDGs時代に私の生き方を考える2019

    • Author(s)
      山中 司
    • Organizer
      ×Cross▽value夕活セミナー(一般財団法人 京都知恵産業創造の森)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「自分ごと」として考えよう: SDGs表現論とマイプロジェクト2019

    • Author(s)
      山中 司
    • Organizer
      館女の女性学講演会(群馬県立館林女子高等学校)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「留学サポートデスクのコンセプト」2018

    • Author(s)
      山中 司
    • Organizer
      株式会社クレオテック留学センター夏期研修
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] プロジェクト発信型英語プログラム:自分軸を鍛える「教えない」教育2021

    • Author(s)
      山中 司、木村 修平、山下 美朋、近藤 雪絵
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831430
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] SDGs表現論:プロジェクト・プラグマティズム・ジブンゴト2021

    • Author(s)
      山中 司、上田 準也
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      海竜社
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 自分を肯定して生きる:プラグマティックな生き方入門2019

    • Author(s)
      山中 司
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      海竜社
    • ISBN
      9784759316254
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 理系 国際学会のためのビギナーズガイド2019

    • Author(s)
      山中 司、西澤幹雄、山下美朋
    • Total Pages
      146
    • Publisher
      裳華房
    • ISBN
      9784785300104
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi