• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an Online Automatic Feedback System for Japanese EFL Learners

Research Project

Project/Area Number 18K00810
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionHiroshima Shudo University

Principal Investigator

Ozawa Shinya  広島修道大学, 人文学部, 教授 (00351982)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大薗 修一  九州産業大学, 語学教育研究センター, 准教授 (20454910)
中西 大輔  広島修道大学, 健康科学部, 教授 (30368766)
松田 昌史  日本電信電話株式会社NTTコミュニケーション科学基礎研究所, 協創情報研究部, 研究主任 (60396140)
阪上 辰也  広島修道大学, 人文学部, 准教授 (60512621)
田中 洋也  北海学園大学, 人文学部, 教授 (70521946)
中嶋 智史  人間環境大学, 総合心理学部, 准教授 (80745208)
石井 雄隆  千葉大学, 教育学部, 准教授 (90756545)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsオンライン英語学習 / 自動フィードバック / 社会心理学 / 自律的学習 / eラーニング / フィードバック / 英語教育学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to elucidate the characteristics and attitudes of learners in English language learning using e-learning. In this research, in addition to questionnaires and interviews, data collection methods included the analysis of learning logs (such as system access logs, study hours, and test scores) to conduct a comprehensive analysis. Furthermore, a distinctive feature of this study was the incorporation of social psychology perspectives, involving the investigation of non-verbal characteristics such as eye movements and facial expressions. Based on these survey results, we developed an automated feedback system to support English learning using e-learning, which is currently in the trial phase.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究を開始した2019年度において、eラーニングを行なっている学習者の心理や態度などの動的なプロセスについては明らかになっていない部分が多くあった。そこで本研究課題においては、まず (1) 学習者がどのような心理や態度でeラーニングを利用した英語学習に取り組んでいるかを明らかにし、その上で (2) 学習者の意欲を維持させるための介入 (フィードバック) を行う英語学習支援自動フィードバックシステムを開発することを目指した。フィードバックシステムは現在試験運用中であり、幅広く利用できるよう一般公開を予定している。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (41 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (17 results) (of which Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 12 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 3 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 顔認知とコミュニケーション ~ 顔認知能力の個人差を中心とした実験心理学的研究 ~2023

    • Author(s)
      中嶋智史
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術報告

      Volume: 123 Pages: 29-34

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] データサイエンス時代の外国語教育研究2023

    • Author(s)
      石井雄隆
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 35 Pages: 1-10

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オンライン誘出模倣課題を用いた英語語用論的定型表現の指導2023

    • Author(s)
      大木七帆・大澤真也・中西大輔・水島梨紗・田中洋也・James Ronald
    • Journal Title

      年報人文学

      Volume: 20 Pages: 1-13

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Can Reference to Others’ Behaviour Foster a Cooperative Group in Intergroup Conflict Situations?2022

    • Author(s)
      Nakanishi Daisuke、Yokota Kunihiro、Nakagawa Yumi、Igawa Junichi
    • Journal Title

      Letters on Evolutionary Behavioral Science

      Volume: 13 Issue: 1 Pages: 10-14

    • DOI

      10.5178/lebs.2022.92

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] TVドラマ・コーパス情報に基づく英語基礎口語定型表現リストと教材の作成2022

    • Author(s)
      田中洋也
    • Journal Title

      人文論集

      Volume: 72 Pages: 41-70

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Research Results on System Development of the Research Project of a Self-Study System for Language Learning2022

    • Author(s)
      Umezawa J、Nakazawa M、Kobayashi M、Ishii Y、Nakano M、Hirasawa S
    • Journal Title

      The Proceedings of IEEE World Engineering Education Conference

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Dictionary Type, English Proficiency, and the Accuracy of Word Choice by EFL (English as a Foreign Language) Students: Comparing Paper-Based Dictionaries and Web-Based Smartphone Dictionaries2021

    • Author(s)
      大薗 修一、藤田 恵里子
    • Journal Title

      Journal of the Japan Association for Developmental Education

      Volume: 15 Issue: 0 Pages: 45-55

    • DOI

      10.18950/jade.2021.05.21.01

    • NAID

      130008050431

    • ISSN
      1881-0470, 2423-8252
    • Year and Date
      2021-06-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Facial expressions are universal?: Development of facial expression research in non-primate species2021

    • Author(s)
      中嶋 智史
    • Journal Title

      Emotion Studies

      Volume: 6 Issue: 1 Pages: 4-12

    • DOI

      10.20797/ems.6.1_4

    • NAID

      130007997678

    • ISSN
      2189-7425
    • Year and Date
      2021-03-10
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Role of Temperature in Moral Decision-Making: Limited Reproducibility2021

    • Author(s)
      Sudo Ryunosuke、Nakashima Satoshi F.、Ukezono Masatoshi、Takano Yuji、Lauwereyns Johan
    • Journal Title

      Frontiers in Psychology

      Volume: 12 Pages: 1-21

    • DOI

      10.3389/fpsyg.2021.681527

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 言語学習を対象とした自学自習システムの研究~システム開発に関する研究成果~2021

    • Author(s)
      梅澤 克之、中澤 真、石井 雄隆、小林 学、中野 美知子、平澤 茂一
    • Journal Title

      情報処理学会情報教育シンポジウム SSS2021予稿集

      Volume: - Pages: 93-99

    • NAID

      170000185109

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 表情はユニバーサルか?―霊長類以外の種における表情研究の展開―2021

    • Author(s)
      中嶋智史
    • Journal Title

      エモーション・スタディーズ

      Volume: 6(1) Pages: 4-12

    • NAID

      130007997678

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] EFL大学生の英和辞書形態の違いによる語義選出の正確さの比較2020

    • Author(s)
      藤田恵里子・大薗修一
    • Journal Title

      九州英語教育学会『紀要』

      Volume: 48 Pages: 1-8

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Webで実行できる社会的ジレンマ実験プログラム「どこレンマ」の機能紹介2020

    • Author(s)
      中西大輔・横田晋大・中川裕美・大西昭夫
    • Journal Title

      メディア・情報・コミュニケーション研究

      Volume: 4 Pages: 1-14

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of Japanese university students' characteristics on the use of an online English course and TOEIC scores.2019

    • Author(s)
      Ozawa, S
    • Journal Title

      CALICO Journal

      Volume: 36(3) Pages: 225-239

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] BYODタイプのCALL教室における語学授業の実践と課題2019

    • Author(s)
      阪上辰也
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 22 Pages: 1-12

    • NAID

      120006559427

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語初級クラス用文法教科書の新たな開発― ALC NetAcademy NEXT 完全準拠 基礎からの英文法トレーニングコーステキストブック【前編・後編】 ―2019

    • Author(s)
      大薗修一
    • Journal Title

      九州産業大学語学教育研究センター『紀要』

      Volume: 14 Pages: 51-60

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Development of a Simple Quiz-Making Platform Reflecting the Japanese Language Teachers’ Needs2018

    • Author(s)
      Ozawa, S., Urano, K., Nakanishi, D. & Ohnishi, A.
    • Journal Title

      Proceedings of E-Learn: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education

      Volume: 1 Pages: 991-994

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] グローバルイングリッシュプログラムにおける学部横断型能力別クラスでの授業実践円: オリジナル教科書およびeラーニングの活用について2024

    • Author(s)
      大薗修一
    • Organizer
      アルクエデュケーション主催 大学・高専のグローバル化 情報交換セミナー
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Promoting English Language Learners' Autonomous Online Learning before and during COVID-192023

    • Author(s)
      Ozawa, S., Nakanishi, D., & Sakaue, T.
    • Organizer
      EuroCALL 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語教師のための教育DX・教育AI入門2023

    • Author(s)
      石井雄隆
    • Organizer
      外国語教育メディア学会第62回全国研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Rethinking Tertiary-Level EFL Learners’ Needs and Self- Evaluation of Their Proficiency for a COVID-19 Endemic World2023

    • Author(s)
      Tanaka, H., Urano, K., Ozawa, S. & Nakanishi, D.
    • Organizer
      57th RELC International Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語教育における4技能統合を目指したリーディング活動2022

    • Author(s)
      大薗修一
    • Organizer
      2022 KSU 語学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] こどもに感情が伝わりやすい表情とは?―曖昧表情を用いた実験による検討―2022

    • Author(s)
      白濵帆夏・中嶋智史
    • Organizer
      第27回日本顔学会大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 英語教育とICT活用-2030年の授業を構想する-2022

    • Author(s)
      石井雄隆
    • Organizer
      未来の先生フォーラム 2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] TVドラマコーパスで作成する定型表現口語例文集2022

    • Author(s)
      田中 洋也
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関西支部メソドロジー研究部会2021年度第3回研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] The role of technology-mediated performance feedback for formative assessment of s2022

    • Author(s)
      Sawaki Y、Ishii Y、Yamada H、Tokunaga H
    • Organizer
      LTRC2022
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者特性がオンライン英語学習に及ぼす影響の検証2021

    • Author(s)
      大澤 真也、中西 大輔、阪上 辰也、石井 雄隆
    • Organizer
      第60回LET全国研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 言語学習を対象とした自学自習システムの研究:関連研究と研究成果2021

    • Author(s)
      梅澤 克之、中澤 真、石井 雄隆、小林 学、中野 美知子、平澤 茂一
    • Organizer
      経営情報学会2021年全国研究発表大会.
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Python歴半月で動画内人物のまばたきを数える苦労と成果2020

    • Author(s)
      松田昌史・熊野史朗・Jacyln Kristy Kan・中嶋智史・大澤真也・中西大輔
    • Organizer
      第3回犬山認知行動研究会議
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] オープンサイエンス時代の外国語教育研究2019

    • Author(s)
      石井雄隆
    • Organizer
      外国語教育メディア学会中部支部第94回支部研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] オンライン英語学習における学習者要因の影響2019

    • Author(s)
      大澤真也
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] How EFL learners react to a learning framework integrating learning records on multiple systems2019

    • Author(s)
      Tanaka, H., Ohnishi, A., Urano, K., Ozawa, S., & Nakanishi, D.
    • Organizer
      EuroCALL 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 心理学Can-doリストを用いた教育成果と自己調整学習方略の関連2018

    • Author(s)
      鈴木亜由美・中西大輔・西野泰代
    • Organizer
      中国四国心理学会第74回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 語彙学習の自律と継続を支援するICT活用:ウェブとアプリの連2018

    • Author(s)
      田中洋也
    • Organizer
      LET中部第91回支部研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] A Computer-Adaptive Training Mobile Application to Enhance Independent and Continuous Vocabulary Learning in English2018

    • Author(s)
      Tanaka, H.
    • Organizer
      WorldCALL 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] CAN-DOリストによる教育成果の可視化2022

    • Author(s)
      中西大輔、大澤真也
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863275812
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 不平等の進化的起源2021

    • Author(s)
      ケイリン・オコナー、中西 大輔
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      大月書店
    • ISBN
      9784272350551
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] コロナ禍の言語教育2021

    • Author(s)
      阪上辰也・草薙邦広・榎田一路
    • Total Pages
      325
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863275539
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 英語教育における自動採点―現状と課題2020

    • Author(s)
      石井雄隆・近藤悠介
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410604
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 地方私立大学の英語教育への挑戦―地域で活躍できるプロフェッショナル人材の育成を目指して2019

    • Author(s)
      大澤真也・市川薫
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      4894769565
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 第4章「電子ポートフォリオ連携型英語語彙学習アプリの開発と可能性」pp. 44 - 59.「「ESP語彙研究の地平」2018

    • Author(s)
      田中洋也
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      金星堂
    • ISBN
      4764711818
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi