• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Facilitators for Cooperative Education: A Training Program

Research Project

Project/Area Number 18K00811
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKurume University

Principal Investigator

IWATA Yoshinori  久留米大学, 大学共同利用機関等の部局等, 特任教授 (50309746)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords協同学習 / 教育ファシリテーション / アクティブ・ラーニング / プロセスワーク / 外国語教育 / 教員養成
Outline of Final Research Achievements

The main purpose of this research was to improve the current cooperative learning workshops by applying process work (process-oriented psychology) and to create a training program that would enable the faculty and staff participants to grow as educational facilitators.
First, we constructed a workshop in which the key concepts of process work were applied to educational facilitation. Next, we improved this and made it into videos. To the videos, we added theoretical explanations, papers, and curriculum proposals, which were published on a website. This has made the “facilitator training programs for cooperative learning” widely available.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義としては、深層心理学に端を発するプロセスワークと教育心理学領域に属する協同学習の理論的統合を行い、その学際的な有用性、可能性を考察し、教育ファシリテーションへの具体的な導入方法を明らかにした点が挙げられる。
社会的意義としては、上の考察を踏まえてプロセスワークを応用したワークショップを構築、改善し動画化した点、そしてその動画を中心に理論的解説や、論文、カリキュラム案を作成し、ウェブサイトとして公開した点が挙げられる。これによって「協同学習のためのファシリテーター養成プログラム」が広く利用可能となった。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 日本語教育と協同学習2020

    • Author(s)
      岩田好司
    • Journal Title

      比較文化研究 (久留米大学比較文化研究所+カイロ大学文学部日本語・文学科 国際共著)

      Volume: 56 Pages: 116-126

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 気づきのファシリテーションワークショップ: 協同ファシリテーターとしての成長をめざして2020

    • Author(s)
      岩田好司
    • Journal Title

      久留米大学外国語教育研究所紀要

      Volume: 27 Pages: 1-42

    • NAID

      40022316735

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 協同学習と葛藤ファシリテーション:プロセスワークの援用2019

    • Author(s)
      岩田好司
    • Journal Title

      久留米大学外国語教育研究所紀要

      Volume: 26 Pages: 1-24

    • NAID

      40021879531

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 葛藤ファシリテーション入門:協同ファシリテーターとしての成長を目指して2022

    • Author(s)
      岩田好司
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 気づきのファシリテーション(2):協同ファシリテーターとしての成長を目指して2021

    • Author(s)
      岩田好司
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教育と協同学習2020

    • Author(s)
      岩田好司
    • Organizer
      カイロ大学主催国際シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] L'apprentissage cooperatif en faveur de l'education a la citoyennete mondiale et du vivre-ensemble.2019

    • Author(s)
      岩田好司
    • Organizer
      フランス語教育国際学会(モンゴル国立大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 気づきのファシリテーション:「教室内ランク」をめぐって2019

    • Author(s)
      岩田好司
    • Organizer
      日本協同教育学会(高知大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Developing Rank Awareness in the Classroom: A Workshop for Facilitators in Cooperative Education2019

    • Author(s)
      Yoshinori Iwata
    • Organizer
      国際協同教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「肯定的相互依存と個人の責任」:― ジョンソンらの研修プログラムに即したワークショップ + α2018

    • Author(s)
      岩田好司
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 臨死への扉:新たな看取りのアプローチ2020

    • Author(s)
      イングリッド・ローズ、ケイ・ライアン(著) 岩田好司(翻訳)
    • Total Pages
      177
    • Publisher
      KDP https://www.amazon.co.jp/dp/B08GQBLP2X
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi