Willingness to Communicate in Adolescent EFL Learners
Project/Area Number |
18K00815
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Kansai Gaidai University (2022) Kansai Gaidai College (2018-2021) |
Principal Investigator |
Toyoda Junko 関西外国語大学, 外国語学部, 准教授 (40618104)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
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Keywords | L2 WTC / Situational L2 WTC / Task-based learning / 中学校英語教育 / WTC / EFL中学生学習者 / 英語を話す意欲への影響 / タスクベースド / 英語を話す意欲の向上 / 英語を話す意欲の変化 / EFL 学習者 / 英語を話す心理の変容 / L2 WTC への影響要因 / タスクベースドラーニング / 再生面接法 / WTC影響要因 / 中学校英語コミュニケーション活動 / EFL学習者 / Task based learning / WTC刺激要因 / WTC阻害要因 / 中学生英語学習者 / 英語インタラクション / 外国語教育 / Situational WTC / Individual factors / Sociocultural factors / Contextual factors / communcative competence / Negotiation for meaning / Relationship / task-based learning / 質的量的混合分析 / EFL |
Outline of Final Research Achievements |
This study investigated Willingness to Communicate in a second language (L2 WTC) of junior high school students learning English in school, which has been under-explored. Several intervention lessons created based on task-based instruction were implemented at a junior high school English class in Osaka. Qualitative data were obtained through stimulated recall interviews with 7 participants. As a result of the analysis, it was found that the participants’ L2 WTC levels were influenced by two factors: 1) the influence of the conversation partner and 2) the influence of the task condition. In addition, through analyses of semi-structured interviews with the participants during the intervention period, it was revealed that they showed three different patterns of psychological changes regarding L2 WTC and L2 communication affect.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
1. L2 WTC研究は英語圏であるESL環境での調査が主流である。日本の公教育現場の中学校英語教育においては未開拓であるため、先駆的に開拓する必要がある。2. 「再生面接法」など、世界で主流となっている研究手法を取り入れ、研究目的の解明に挑んだ。得られたデータや知見は、日本の応用言語学分野における研究の発展に貢献できる点で意義深い。3. 学校教育で英語能力を向上させる取り組みが行われてきた。しかし、学習者の英語を話す意欲が育たなければ、英語を使うグローバル人材の育成は困難となるだろう。「英語を使う意思」であるL2 WTC研究は、日本の英語教育発展に極めて重要と言える。
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Report
(6 results)
Research Products
(13 results)