• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Usage-Based Approach to L2 acquisition: The Influence of Japanese in Learning English

Research Project

Project/Area Number 18K00817
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionIshikawa National College of Technology

Principal Investigator

Kawabata Yoshimi  石川工業高等専門学校, 一般教育科, 教授 (70581172)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤井 数馬  長岡技術科学大学, 工学研究科, 准教授 (50413779)
青山 晶子  富山高等専門学校, その他部局等, 教授 (40231790)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords用法基盤モデル / 第二言語習得 / 英語多読 / スキーマ / 移動表現 / 認知類型 / 第二言語/外国語習得 / 認知言語学 / 英語多読多聴 / スキーマ化 / 英語多聴多読 / 第二言語/外国語習得 / コーパス / 動詞の自他
Outline of Final Research Achievements

English and Japanese have a big gap between their cognitive typologies. This study examines and analyzes how it affects second language acquisition for Japanese English learners in their late teens in EFL context. Their linguistic encodings of motion events in English reflect the characteristics of the verb-framed language, i.e., their mother tongue. After showing how to express the path of motion in English “satellites,” however, most of the students improved their writings. The findings in this study can contribute to the further development of the teaching materials.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本のように日常生活における第二言語(L2)のインプット量が少ない環境下で,学習者がいかにL2のスキーマを獲得しアウトプットにつなげるかは重要な課題である。既に日本語の母語スキーマが確立した学習者に対し,認知類型が大幅に異なる英語のスキーマを習得させるためには,トップダウン型の明示的指導が欠かせない。本研究では,10代後半の学習者から得られた累計600余名分に及ぶアウトプットデータから学習者が概念を英文化する際の躓きやその過程において母語のスキーマが及ぼす影響を分析し,特に移動表現においてボトムアップ式のスキーマ形成を効果的に補う教材開発につながる知見を得ることができた。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 英語多読が自由英作文に与える影響ー流暢性、統語、語彙への影響を中心にー2021

    • Author(s)
      藤井数馬・川畠嘉美
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会 紀要50

      Volume: 50 Pages: 17-24

    • NAID

      40022700814

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語動詞の自他(こなたかなた)-『詞通路(ことばのかよひぢ)』の再考2020

    • Author(s)
      川畠嘉美
    • Journal Title

      『日本認知言語学会論文集』

      Volume: 第20巻

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日英の移動表現と経路表示の意識化2022

    • Author(s)
      川畠嘉美
    • Organizer
      第44回福岡認知言語学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 認知類型をふまえた文法知識の明示的指導:動詞枠付け・衛星枠付けと移動表現2021

    • Author(s)
      川畠嘉美
    • Organizer
      第42回福岡認知言語学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語動詞の自他(こなたかなた)-『詞通路(ことばのかよひぢ)』の再考2019

    • Author(s)
      川畠嘉美
    • Organizer
      日本認知言語学会第20回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生世代に対する英語多読多聴活動と原書読み聞かせの実践:日英の認知類型の違いをふまえて2019

    • Author(s)
      川畠嘉美
    • Organizer
      外国語教育メディア学会第48回九州・沖縄支部研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 英語多読と図書館支援-実例紹介・今後の可能性と課題-2019

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      日本多読学会第7回九州多読教育セミナー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 工学系大学における授業内外での英語多読の取り組み2019

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      第13回関西多読指導者セミナー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「が」の変化と動詞の自他2019

    • Author(s)
      川畠 嘉美
    • Organizer
      第40回福岡認知言語学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生世代に対する英語多読多聴活動と原書読み聞かせの実践:日英の認知類型の違いをふまえて2019

    • Author(s)
      川畠 嘉美
    • Organizer
      外国語教育メディア学会第48回九州・沖縄支部研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語動詞の自他(こなたかなた):『詞通路(ことばのかよひぢ)』の再考2019

    • Author(s)
      川畠 嘉美
    • Organizer
      第20回日本認知言語会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi