• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Spanish Language Speaking Abilities Assessment Techniques Fit for a College-Level Language Education Program in Japan

Research Project

Project/Area Number 18K00821
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

SHIGAKI Mitsuhiro  東北大学, 国際文化研究科, 名誉教授 (60215960)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 三宅 禎子  岩手県立大学, 公私立大学の部局等, 教授 (30305271)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords言語教育 / スペイン語教育 / 口頭コミュニケーション / パフォーマンス評価 / 評者間信頼性 / テストの実施可能性 / 教育への投資 / 母語話者授業補助者 / 母語話者教育補助者 / スペイン語 / スピーキング能力 / 評価 / 外国語教育 / 実行可能性 / 大学外国語教育
Outline of Final Research Achievements

The study aimed to develop specific methods to ensure the feasibility as well as the validity, reliability, and beneficial backwash of evaluating "oral interaction" and "oral production" in Spanish within the Spanish language curriculum provided as part of the university's general education program. Funded by grants, two native-speaking teaching assistants were assigned to each class to participate in the instruction and evaluation of oral communication skills. It was demonstrated that the deployment of multiple native-speaking teaching assistants is an effective means to enhance the reliability of the assessments. Implementing such an evaluation system requires financial support from both internal and external sources. Strengthening financial support for foreign language education has been reaffirmed as a critical issue for Japanese universities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学一般教育プログラムの一環として提供される外国語教育カリキュラム内での、目標言語による「口頭でのやりとり」と「口頭での産出」に関する評価の重要性は言をまたない。本研究は複数の目標言語母国語話者授業補助者による様々なパフォーマンス評価の実施が、評価の妥当性と有益な波及効果の確保に大きく貢献することを確認した。目標言語の母語話者教師の担当する授業でも、複数の評価者を確保することが不可欠である。しかし、このような指導・評価態勢を実現するためには、学内外からの資金提供が不可欠である。その意味で外国語教育のための財政支援を強化することが、日本の大学における重要な課題の一つであることが改めて確認された。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2024 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 大学スペイン語教育での口頭コミュニケーション能力評価における評者間信頼性について2024

    • Author(s)
      志柿光浩,三宅禎子
    • Journal Title

      リベラル・アーツ

      Volume: 第18号 Pages: 49-57

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 母語話者とのやりとりはオンライン授業でも続いた ーCOVID-19 影響下での実践が示す外国語教育の方向性ー2021

    • Author(s)
      志柿光浩
    • Journal Title

      東北大学教養教育院年報(2020年度)

      Volume: 2020年度 Pages: 90-100

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 私のスぺイン語教育2020

    • Author(s)
      志柿光浩
    • Journal Title

      東北大学教養教育院年報(2019年度)

      Volume: 12 Pages: 86-95

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 言語教育改革とCEFR2019

    • Author(s)
      志柿光浩
    • Journal Title

      東北大学教養教育院年報(平成 30 年度)

      Volume: 平成30年度 Pages: 105-113

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 多様性と異文化理解2021

    • Author(s)
      東北大学教養教育院
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      東北大学出版会
    • ISBN
      9784861633584
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi