• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Interactive learning beliefs in learning English: An analysis of influences and background factors on learning behavior

Research Project

Project/Area Number 18K00827
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

Tanaka Kosuke  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (40524294)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 俊太郎  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (10548233)
島田 英昭  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (20467195)
青山 拓実  信州大学, 学術研究院教育学系, 助教 (20829486)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords英語教育 / 心理学 / 信念 / 対話的学び / 学習 / 対話
Outline of Final Research Achievements

This study dealt with "interactive learning beliefs" in learning English based on previous psychological research, and empirically examined the possibility that beliefs can change learning behavior and lead to improved English performance. A total of three surveys were conducted with university students and adults. Four types of beliefs and behaviors were assumed: communication orientation, autonomous help-seeking, dependent help-seeking, and social comparison, and their effects on motivation to learn English and on English skills were surveyed. The results revealed that communication orientation is effective in improving motivation and skills while dependent help-seeking hinders the improvement of motivation and skills, and that the effect of communication-oriented beliefs on such behavior is relatively small.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

英語スキル獲得には一定の練習時間が必要であるから、自己学習において対話的学習ができるかどうかは、英語力向上のために重要であると考えられる。本研究は、これまでの心理学的研究を参考に英語学習における「対話的学びの信念」を取り上げ、信念が学習行動を変え、成績向上につながる可能性を実証的に検証した。対話志向が動機づけ・スキルの向上に有効であること、依存的援助要請が動機づけ・スキルの向上の妨げになること、対話志向の信念から動機づけへの影響が相対的に小さいこと等を実証的に明らかにすることで、今後の英語学習環境の構築に対する示唆を得ることができた。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2023 2022 2021

All Presentation (3 results)

  • [Presentation] 社会人の英語学習における対話的学びの行動・信念―援助要請、他者比較、コミュニケーションに着目して―2023

    • Author(s)
      島田英昭・青山拓実・田中江扶
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語学習における対話的学びの行動・信念ー援助要請、他者比較、コミュニケーションに着目してー2022

    • Author(s)
      島田英昭・青山拓実・田中江扶
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 英語学習における対話的学びの学習行動・信念の分類と動機づけ・スキルとの関係2021

    • Author(s)
      島田英昭・青山拓実・田中江扶
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi