The development of methods of English literacy instruction in elementary school based on developmental model of word recognition
Project/Area Number |
18K00828
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Mie University |
Principal Investigator |
Arao Hiroko 三重大学, 教育学部, 教授 (90378282)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
木村 麻衣子 武庫川女子大学短期大学部, 共通教育科, 准教授 (30290414)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 小学校英語 / 識字指導 / 英語文字導入 / 単語認識 / 識字能力 / 単語発達認識 / 識字指導法 |
Outline of Final Research Achievements |
The study develops a teaching method of reading English words in elementary schools based on developmental model of word recognition. The connections between word image and sounds, word image and letters, and sounds and letters are strengthened in the method by acoustic stimulus and visual stimulus. The method follows the three stages, logographic stage, alphabetic stage and orthographic stage in accordance with development in word recognition.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
小学校英語における文字指導や「読み書き」の指導法について体系的な指導が確立されていない。アルファベットの指導の後、音韻認識能力が十分に習得される前に単語を読む指導に飛躍するような指導の方法では安定的な読み書きの能力には結びつかない。段階的発達の経路に則した英語における識字指導モデルを開発、提案することは、中学校以降の英語教育におけるリーディング、ライティングスキルの重要な基盤となる。
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Report
(4 results)
Research Products
(11 results)