• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Oral History Approach to Foreign Language Learning: Focusing on the Globally Competent Human Resources

Research Project

Project/Area Number 18K00831
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

Teranishi Nasu Masako  岡山大学, 全学教育・学生支援機構, 准教授 (50311098)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 剱持 淑  岡山大学, 全学教育・学生支援機構, 教授 (20178164)
寺西 雅之  兵庫県立大学, 環境人間学部, 教授 (90321497)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords第二言語習得 / 英語教育 / オーラルヒストリー / ナラティブ研究 / インタビュー / 英語学習成功者 / 質的研究 / ライフストーリー / グローバル人材育成 / アジア人材 / 英語学習 / 外国語学習 / ライフヒストリー / TEM / 外国語学習法 / オーラルヒストリー研究 / アジア地域 / 国際教養学 / グローバル人材
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to identify suitable circumstances of learning foreign language especially for Japanese people, using oral history methods. The study focused upon Japanese global talents who are widely working around the Asian countries and using their advanced foreign language skills, particularly English. They were interviewed and their English learning experiences and application to practical situations were closely investigated.
The results of the narrative analysis obtained from the interviews were actively disseminated to the society through a website, book publication, and symposia, together with educators and researchers in and outside Japan, to propose learning content and effective English learning methods necessary for Japanese people to live in a diverse global society.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

個人の学習者に焦点を当て、個から全体を再構築しようとするオーラルヒストリー研究の手法を語学教育に応用することによって、長期的な学習履歴の分析を蓄積し、外国語学習に見られる一定の汎用的要素とともに、環境や特性、ニーズに応じた複数径路が存在する有様を詳細に記述することができた。また、多国籍化する英語を受け入れてアジア地域で活躍する日本人のナラティブ分析から、生涯にわたる包括的活動としての英語力の養成という観点から、経験と学習の複雑性および多様性を提示した。このような質的研究の蓄積は、多様化する学習者の環境を視野に入れることが求められる日本の英語教育界への貢献であると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Developing Okayama University Can-Do List Using GTEC Scores2020

    • Author(s)
      大年順子、剱持淑、寺西雅子
    • Journal Title

      岡山大学全学教育・学生支援機構教育研究紀要

      Volume: 5 Pages: 44-59

    • DOI

      10.18926/61607

    • NAID

      120007004142

    • ISSN
      2432-9665
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/61607

    • Year and Date
      2020-12-30
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英語系 英語本利用状況の報告2020

    • Author(s)
      寺西雅子
    • Journal Title

      岡山大学全学教育・学生支援機構基幹教育センター外国語教育部門英語系令和元年度活動報告

      Volume: 1 Pages: 24-29

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] オーラルヒストリーによる外国語学習法に関する質的研究: アジア地域で活躍するグローバル人材のインタビューからの考察2019

    • Author(s)
      那須雅子
    • Journal Title

      PERSICA

      Volume: 46 Pages: 43-52

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 外国語学習者・グローバル人材のナラティブ2022

    • Author(s)
      那須雅子
    • Organizer
      科研費成果発表会ーナラティブ研究の実践と応用ー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語と日本との半同化―「半」でも人生が二倍面白くなった ― Half Immersed and Doubly Enriched: A Life with Japanese and Japan2021

    • Author(s)
      トム・ガリー(ディスカッサント:那須雅子)
    • Organizer
      日本国際教養学会第9回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育文体論を用いたライティング分析-日本人EFL学習者の母語と外国語習熟度の関連性を探る2021

    • Author(s)
      吉田安曇、寺西雅之、西原貴之、那須雅子
    • Organizer
      日本国際教養学会第9回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オーラルヒストリーによる英語学習法に関する質的研究:「精読本を多読」する実践の考察2021

    • Author(s)
      那須雅子
    • Organizer
      日本国際教養学会第9回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 岡山大学GTECを用いたCan-Doリストの開発2020

    • Author(s)
      大年順子、剱持淑、寺西雅子
    • Organizer
      第3回JAAL in JACET
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本人の語学習得に関する質的アプローチ:英語学習履歴のナラティブ分析と考察2019

    • Author(s)
      那須雅子
    • Organizer
      日本英文学会中国四国支部第72回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] オーラルヒストリー研究:アジア地域で活躍するグローバル人材に必要とされる「能力」について2019

    • Author(s)
      那須雅子
    • Organizer
      日本国際教養学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Integration of Liberal Arts and EFL: Principles and Aims of JAILA New Textbook Project2019

    • Author(s)
      Masayuki Teranishi
    • Organizer
      2018 International Forum on Liberal Education
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] ナラティブ研究の実践と応用2022

    • Author(s)
      那須 雅子、坂本 南美、寺西 雅之、和田 あずさ、飯塚 晃三、秋山 容洋、長谷川 裕、久世 恭子、大西 好宣、剱持 淑、保坂 裕子、小比賀 美香子
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      学術研究出版
    • ISBN
      9784910733135
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] The Intersection of Arts, Humanities, and Science2020

    • Author(s)
      日本国際教養学会英語教材プロジェクトチーム
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      成美堂
    • ISBN
      9784791948970
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] ナラティブ研究の実践と応用

    • URL

      https://www.narratives-lab.com/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] ナラティブ研究の実践と応用:現代社会への理解と貢献に向けて

    • URL

      https://narratives-lab.com/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi