• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Effects of Project-based and Skill-integrated CLIL Activities

Research Project

Project/Area Number 18K00838
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionTohoku Gakuin University

Principal Investigator

MURANOI Hitoshi  東北学院大学, 文学部, 教授 (20275598)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords内容言語統合型学習 / 第二言語習得研究 / 異文化間能力 / 教室第二言語習得研究 / CLIL / 文法力 / 第二言語指導効果研究 / 英語指導法 / 第二言語習得 / 領域統合型英語活動 / プロジェクト
Outline of Final Research Achievements

Two quasi-experiments using a pre-post test design were conducted to investigate the effects of a project-based, skill-integrated English lessons conducted in accordance with content and language integrated learning (CLIL) instructional principles on the overall development of English proficiency of university students learning English as a foreign language in Japan. The results show that project-based and skill-integrated CLIL activities were effective in improving English learners' intercultural competence (knowledge, attitudes, and skills).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

第二言語習得の認知プロセスを促進する認知的アプローチと学習者を社会的存在(social agent)としてとらえようとする社会文化的アプローチをCLILによる領域統合型英語活動として融合し、その効果を検証した本研究は、第二言語習得を多面的に研究するための一つの方向性を示している。加えて、英語学習者の異文化間能力(知識・姿勢・技能)を育てるための指導方法を提案している点において外国語教師に有益な教育的示唆を提示することができる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2021 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 領域統合型のCLIL活動が英語学習者の異文化間能力の発達に与える効果2021

    • Author(s)
      村野井 仁
    • Journal Title

      東北英語教育学会研究紀要

      Volume: 41 Pages: 59-74

    • NAID

      40022639268

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] CLIL的要素を持った領域統合型の英語授業と異文化間能力2019

    • Author(s)
      村野井 仁
    • Organizer
      J-CLIL東北支部大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学英語授業におけるスピーキング・テスト実践の試み2019

    • Author(s)
      村野井 仁
    • Organizer
      大学英語教育学学会東北支部大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi