• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Model for teaching corrective feedback in the English language classroom

Research Project

Project/Area Number 18K00847
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionTokyo Kasei University

Principal Investigator

TAGASHIRA Kenji  東京家政大学, 人文学部, 准教授 (00403519)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 太田 洋  東京家政大学, 人文学部, 教授 (30409825)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords英語授業 / 訂正フィードバック
Outline of Final Research Achievements

In this study, we focused on teacher talk in English, which is necessary in future English classes at the junior high and high school levels. By focusing on CF for learners' errors as well as the frequency and types of CF in English classroom in Japan, and the effects of CF in promoting English learners' second language development, the study provides useful insights for teacher training and teacher education. The results of this study are useful for teacher training and teacher education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在、日本の中学校および高等学校段階における英語授業においては、より多くの英語を学習者が用いることが推奨されている。この場合、学習者の発話の中には、誤りを含んだものが表出する。教師は、その発話の誤りに対して、訂正をする目的で何からのフィードバックを行うことになる。しかし、このフィードバックが実際に学習者の発達を促すのかに関しては明らかとなっていない。
本研究の結果、教師のフィードバックには効果があり、グループ活動を多く取り入れることでより効果的であることが明らかとなった。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 間違いを恐れずに言おうとする授業 三鷹市立三鷹第一中学校・田中佳奈先生の授業から2021

    • Author(s)
      太田洋
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 70 Pages: 42-43

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語教育における主体的・対話的で深い学び―小・中・高の接続を重視した指導を通して2021

    • Author(s)
      太田洋
    • Journal Title

      山形県英語教育

      Volume: 66 Pages: 2-3

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Q3.これまでの観点「言語や文化についての知識・理解」と「知識・技能」との違いは?2021

    • Author(s)
      太田洋
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 2月号 Pages: 14-15

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本人EFL学習者における学習課題形式による語彙学習方略の変容2020

    • Author(s)
      田頭憲二
    • Journal Title

      深澤清治先生退職記念 英語教育学研究

      Pages: 123-134

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本人初級英語学習者の協働的タスク活動におけるリキャストおよびLREが疑問文の発達段階に与える影響2023

    • Author(s)
      田頭憲二・前田宏美・贄田順子
    • Organizer
      全国英語教育学会第48回香川研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 初級英語学習者の疑問文発達段階における訂正フィードバックの影響2019

    • Author(s)
      田頭憲二・増渕素子
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校英語指導における誤り訂正の現状2019

    • Author(s)
      太田洋・前田宏美
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi