• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Narratives of Assistant Language Teachers and the Transformation in Their Identities: Socio-Cultural and Linguistic Perspectives

Research Project

Project/Area Number 18K00856
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionOkayama University of Science

Principal Investigator

Sakamoto Nami  岡山理科大学, 教育学部, 准教授 (40804810)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 寺西 雅之  兵庫県立大学, 環境人間学部, 教授 (90321497)
奥田 恭士  兵庫県立大学, 環境人間学部, 教授 (10177173)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords外国語教育 / ALT / ナラティブ / アイデンティティ / 教師の成長 / ナラティブ研究 / ALTのアイデンティティ / 外国語教育学 / 教師教育
Outline of Final Research Achievements

The overall aim of this research was to clarify the identity transformation of Assistant Language Teachers (ALTs) on the basis of narrative research. In English education in Japan, ALTs have realized communicative classroom development. However, while some ALTs have adapted to their schools and have been teaching for a substantial period, others have decided to retire in the middle of their careers. To explore their inner selves, this study (1) analyzed ALT interviews to discover how they have positioned themselves in the new environment of English education in Japan and how they have been transformed. (2) a new approach to narrative research was attempted with ALTs who are uniquely positioned as language teachers. By integrating sociocultural, stylistic, and narrative analyses of their narratives, we were able to examine their identity transformation and growth to gain a deeper understanding of ALTs and help improve the quality of their English classes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの日本のALTに関する研究では、アイデンティティ、感情、教師の信念、同僚性の構築など内面的側面に着目した研究は非常に少ない。この背景のもと、ALTのアイデンティティ変容およびその成長への理解を深めたという点で、本研究の学術的意義は大いにあると考えられる。また、教師のナラティブ研究において、異文化の文脈で教壇に立つALTのナラティブ分析を進めた点においても意義深いといえる。さらに、昨今の教育現場では授業改善を目指した教員研修が常に行われている中、ティーム・ティーチング授業に焦点を当てた研修において、ナラティブ・アプローチの可能性を示唆したという点では社会的意義が大きいと考えている。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 参加者たちのナラティブから探る英語教育の教えと学び2020

    • Author(s)
      坂本 南美,今井 裕之,前田 幸也,岩本 華苗
    • Journal Title

      JAILA Journal

      Volume: 6 Pages: 110-121

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 『潜水服は蝶の夢を見る』への言語学的アプローチ-フランス語人称代名詞“on”をめぐって-2020

    • Author(s)
      奥田恭士
    • Journal Title

      兵庫県立大学環境人間学部研究報告

      Volume: 22 Pages: 125-134

    • NAID

      120006808604

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] A Case Study of ALT Identity Construction Through Narrative Inquiry: Sociocultural and Stylistic Perspectives2019

    • Author(s)
      Nami SAKAMOTO & Masayuki TERANISHI
    • Journal Title

      PALA 2019 Proceedings online

      Volume: -

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 参加者たちのナラティブから探る英語教育の教えと学びの可能性2019

    • Author(s)
      坂本 南美,今井 裕之,前田 幸也,岩本 華苗
    • Journal Title

      JAILA第8回全国大会プロシーディングズ

      Volume: -

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Assistant Language Teacherのアイデンティ変容に関する社会文化的考察―公立学校に勤めるALTの語りからー2019

    • Author(s)
      坂本 南美
    • Journal Title

      日本英文学会第91回全国大会プロシーディングズ

      Volume: -

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 私たちはみな一本の木である~書評『ナラティブ・メディスンの原理と実践』2019

    • Author(s)
      奥田恭士
    • Journal Title

      図書新聞

      Volume: 3424 Pages: 5-5

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本の公立中学校に勤めるALTの同僚性に関するナラティブ研究2019

    • Author(s)
      坂本 南美
    • Journal Title

      JAILA Journal

      Volume: 5 Pages: 15-26

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本の高等学校に勤めるALTのアイデンティティ構築における事例研究2018

    • Author(s)
      坂本 南美
    • Journal Title

      岡山理科大学紀要

      Volume: 54 B Pages: 89-96

    • NAID

      120006594667

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 語りを通したAssistant Language Teacherの気づきに基づく成長モデルの構築2021

    • Author(s)
      坂本 南美
    • Organizer
      第27回関西英語教育学会研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ALTのナラティブ研究におけるインタビュアーとインタビュイーとの関係性2021

    • Author(s)
      坂本 南美
    • Organizer
      第46回全国英語教育学会長野研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] オーストラリアの日本語教育におけるALTの自律的学び2021

    • Author(s)
      坂本南美
    • Organizer
      日本国際教養学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Autonomy of teacher learning among Assistant Language Teachers in Japanese language education in Australia2019

    • Author(s)
      Nami SAKAMOTO
    • Organizer
      The Applied Linguistics Association of Australia
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A case study of ALT identity construction through narrative inquiry: sociocultural and stylistic perspectives2019

    • Author(s)
      Nami SAKAMOTO & Masayuki TERANISHI
    • Organizer
      Poetics And Linguistics Association
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Assistant Language Teacherのアイデンティティ変容に関する社会文化的考察-公立学校に勤めるALTの語りから-2019

    • Author(s)
      坂本 南美
    • Organizer
      日本英文学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 参加者たちのナラティブから探る英語教育の教えと学びの可能性2019

    • Author(s)
      坂本南美、今井裕之、前田幸也、岩本華苗
    • Organizer
      日本国際教養学会 第8回全国大会 シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の公立中学校に勤めるALTの同僚性に関するナラティブ研究2018

    • Author(s)
      坂本 南美
    • Organizer
      日本国際教養学会 (JAILA) 第7回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 公立高等学校に勤めるALTの語りを通したナラティブ研究2018

    • Author(s)
      坂本 南美
    • Organizer
      全国英語教育学会 第44回京都研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Teacher development through sharing teachers’ perception of team-taught language lessons2018

    • Author(s)
      Nami SAKAMOTO
    • Organizer
      Seminar for language teachers: Becoming a mindful L2 teacher/researcher using an SCT framework
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ナラティブ研究の実践と応用2022

    • Author(s)
      那須 雅子、坂本 南美、寺西 雅之、和田 あずさ、飯塚 晃三、秋山 容洋、長谷川 裕、久世 恭子、大西 好宣、剱持 淑、保坂 裕子、小比賀 美香子
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      学術研究出版
    • ISBN
      9784910733135
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] ナラティブ研究の応用と実践

    • URL

      https://www.narratives-lab.com/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] ナラティブ研究の実践と応用

    • URL

      https://www.narratives-lab.com/

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi