• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Studies on classroom discourse to enhance the classroom interactional competence of Japanese teachers of English

Research Project

Project/Area Number 18K00859
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionFukuoka Jo Gakuin University

Principal Investigator

HOSOKAWA Hirofumi  福岡女学院大学, 国際キャリア学部, 教授 (10249625)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsインタラクション / 教室談話 / 英語指導法 / 教員養成 / 教師のCIC育成 / 授業の振り返り / 英語教員のCIC育成 / 英語教員の授業振り返り / 教員養成におけるCIC育成 / 教員養成における振り返り指導 / 教室談話構築能力 / 英語コミュニケーション力 / 英語による授業 / 英語指導力育成 / クラスルーム・インタラクティブ・コンピテンス / 談話構築能力
Outline of Final Research Achievements

The following points have been found from this study: (1) in order to enhance students’ discourse construction ability, teachers emphasize the contexts of discourse and paraphrase their conversations, (2) in interactive classrooms, teachers repeatedly ask information-check as well as inference questions, (3) to enhance teachers’ classroom interactional competence, further research on discourse control ability and teacher-training sessions will be needed. More significant, however, is to acknowledge that little attention has been paid to students’ ‘voice’. Therefore, changing this situation would play a crucial role in establishing the direction of future English education in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の英語教育は大きく変わろうとしている。文科省は,小・中・高・大を通して英語力の持続的育成を図ろうとしている。その具体的方策として「授業は英語で」行うことを求めている(学習指導要領)。本研究は、日本人英語学習者のコミュニケーション力不足の原因が,学習者の「言語知識」だけではなく,「談話構築能力」及びその能力を育成する教師の「談話操作能力」に問題があるとして包括的に英語教育を捉え直した。さらに,英語力が十分に伸びない背景に,学習者の「声」を拾い上げる授業が様々な理由で行われていない可能性を指摘した。学習者の「声」は学習への主体的な取り組みと関係しており,今後さらなる研究の必要性を示した。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2022 2021 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Learning-based Production or Production-based Learning: A classroom dilemma2023

    • Author(s)
      細川博文
    • Journal Title

      外国語教育メディア学会(LET)九州・沖縄支部紀要23号

      Volume: Vol. 23 Pages: 15-27

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Developing Classroom Interactional Competence of Pre-service Teachers at University through Online Lesson-Plan Studies and Reflective Practice2021

    • Author(s)
      細川博文
    • Journal Title

      福岡女学院大学紀要 国際キャリア学部編

      Volume: Vol. 7 Pages: 89-109

    • NAID

      120007005128

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Learning-based production or Production-based learning? A classroom teaching dilemma2022

    • Author(s)
      細川博文
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第49回九州・沖縄支部研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Reflective Practice and Classroom Discourse Development: A pre-service teacher training study in Japan2021

    • Author(s)
      細川博文
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)第60回国際大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Innovations in University English Education: Connecting secondary and tertiary education2021

    • Author(s)
      細川博文
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)第32回九州・沖縄支部研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Japanese English Teachers' Classroom Interactional Competence: A Report from a Questionnaire Survey2019

    • Author(s)
      細川博文
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)九州・沖縄支部 第31回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Classroom Interactional Competenceの育成:4技能統合型授業の足場作りへ2018

    • Author(s)
      細川博文
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第47回九州・沖縄支部研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Investigating Classroom Interactional Competence of Japanese English Teachers: The Role of Space for Discourse Comprehension2018

    • Author(s)
      細川博文
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)第57回国際大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 日本人英語教師のクラスルーム・インタラクティブ・コンピテンス育成の為の談話研究 研究報告書2023

    • Author(s)
      細川博文
    • Total Pages
      70
    • Publisher
      大商印刷株式会社
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi