• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Improving German Expression Usage - "Speaking" to facilitate "Writing"

Research Project

Project/Area Number 18K00861
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKisarazu National College of Technology

Principal Investigator

Shibata Ikuko  木更津工業高等専門学校, 人文学系, 教授 (90300540)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) BOND L・G  獨協大学, 外国語学部, 教授 (30288691)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsドイツ語 / 学習者ネットワーク / 書く力 / CEFR A1/A2 / 短文 / 国際ワークショップ / 複言語 / 筆記力 / ライティング・ワークショップ / 俳句・連歌 / 相互学習 / 短文の活用 / ドイツ語新聞 / プロジェクト授業 / PASCH / 生涯学習
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research project was to improve the ability of "native Japanese speakers with a CEFR A1/A2 level of German” to develop the ability to express themselves in German, especially in the skill of writing.
This project focused on "writing short texts," such as those found in haiku and renga, by organizing multi-lingual (mother tongue (Japanese) + German + English) international workshops. The purpose of these workshops was to "encourage students to write stress-free in a variety of forms" by using haiku and renga. These forms are familiar to language learners around the world as they are taught not only in Japanese foreign language classes but also language classes taught in the students’ mother tongue. By providing such multi-lingual writing workshops, the researchers were able to introduce Japanese culture, and thus create the by-products of language learning awareness through the written word and cultural exchange.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習目的として、文化や社会の知識の習得、コミュニケーション能力の養成を重視している日本の学校の外国語学習において、筆記力に重点を置いた研究を行った。
複数言語を用いた、国際ワークショップの開催により、学習者が実際に外国語を使うプログラムを提供した。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Int'l Joint Research] Ideaz Institut(オーストリア)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] IdeazーInstitut in Wien(オーストリア)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Gymnasium Uros Predic in Pancevo69;evo(セルビア)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 一年間を通じた遠隔授業の報告2021

    • Author(s)
      柴田育子
    • Journal Title

      高等学校ドイツ語教育研究会会報

      Volume: 第31号 Pages: 67-70

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Interkultureller Spracherwerb und Binnendifferenzierung: Fallbeispiel eines Kooperationsprojektes zwischen Japan und Oesterreich2020

    • Author(s)
      Ikuko SHIBATA, Johannes MAERK
    • Journal Title

      Einheit in der Vielfalt? Germanistik zwischen Divergenz und Konvergenz Asiatische Germanistentagung 2019 in Sapporo

      Volume: 1 Pages: 892-897

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] PASCH校ワークショップ「世界をつなぐ」に参加して-ドイツ語でプログラミングの世界に触れる-2020

    • Author(s)
      柴田育子、小林勇斗、山崎凌輔、橋本沙羅、芝崎裕、木村幹 、高田竜司
    • Journal Title

      高等学校ドイツ語教育研究会会報

      Volume: 第20・30号 Pages: 20-30

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] デジタル・ワークショップ「世界をつなぐ」2019に参加して -あるいは高等専門学校の国際交流のあり方について-2020

    • Author(s)
      柴田育子、齋藤望結、大場翔太、眞角晏奈、木下洋平、藤野聖也、村越遼太、伊藤直樹
    • Journal Title

      高等学校ドイツ語教育研究会会報

      Volume: 第20・30号 Pages: 46-57

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] PASCH ―10年を振り返って―2020

    • Author(s)
      柴田育子、添田千裕、能登慶和
    • Journal Title

      高等学校ドイツ語教育研究会会報

      Volume: 第20・30号 Pages: 58-65

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Der Fokus auf Kurztexte: Schreibprojekte und Schreibworkshops fuer die Lernende mit A1-A2 Niveau um ihre Schreibfaehigkeit zu verbessern2022

    • Author(s)
      Ikuko Shibata
    • Organizer
      XVII. Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Deutschunterricht fuer Lernende, die vorerst kein Studium oder Aufenthalt in einem deutschsprachigen Land anstreben: Herausforderungen fuer Deutsch als Fremdsprache in Japan2021

    • Author(s)
      Ikuko Shibata
    • Organizer
      GETVICO24/the virtual German teacher conference, Goethe-Institut, Deutschland
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 筆記力向上のための短文作成を目的とするマルチリンガルワークショップの効用について2020

    • Author(s)
      柴田育子、Lisa Gayle Bond
    • Organizer
      日本独文学会2020年秋季研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「同窓会ネットワーク」から「学習者ネットワークへ」―「木更津高専ドイツ語ネッツ」の未来像―2019

    • Author(s)
      柴田育子
    • Organizer
      第49回高専ドイツ語教育研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] HaikuとElfchenを通じたドイツ語表現力向上プロジェクト2019

    • Author(s)
      柴田育子
    • Organizer
      第49回高専ドイツ語教育研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Interkultureller Spracherwerb und Binnendifferenzierung: Fallbeispiel eines Kooperationsprojektes zwischen Japan und Oesterreich2019

    • Author(s)
      Ikuko Shibata, Johannes Maerk
    • Organizer
      Asiatische Germanistentagung 2019 in Sapporo
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 複言語による国際交流プロジェクト-木更津~パンチェヴォ2018-2018

    • Author(s)
      柴田育子
    • Organizer
      第48回高専ドイツ語教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi