• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The acquisition of functional categories by L2 learners

Research Project

Project/Area Number 18K00865
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

NOJI MIYUKI  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (40251863)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中島 基樹  長野県立大学, グローバルマネジメント学部, 准教授 (60609098)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordswh複写 / 部分的wh移動 / whyの倒置エラー / tough構文における演算子移動 / 残留代名詞 / L1の影響 / インプットの影響 / 自他交替可能な非対格動詞 / L1日本語の英語学習者 / tough構文 / 演算子移動 / 機能範疇C / 多重否定文 / 機能範疇Neg / 母語の影響 / 自他交替可能な英語の非対格動詞 / 機能範疇v / 教科書分析 / 日本語が母語の英語学習者 / 機能範疇T / インプット頻度 / 日本人英語学習者 / 自他交替が可能な非体格動詞 / 受動化の誤り / 有生性 / why・what疑問文 / 倒置無エラー / 短距離・長距離wh移動 / 第二言語英語 / 長距離wh移動 / 複合wh疑問文 / 第二言語習得 / 英語 / 日本語 / 機能範疇 / 解釈不可能な素性
Outline of Final Research Achievements

As for the acquisition of C, L1 Japanese learners of English (JLEs) were found to use partial wh-movement and wh-copying as in German. Another finding was that non-inverted “why” questions were produced more in simple wh-questions than in complex wh-questions. Thirdly, the predicates in tough constructions produced by JLEs at a relatively early stage of acquisition were congruent with the input data from English textbooks, which suggests an influence of the input. However, various linguistic properties observed in learners’ data including errors were rather consistent with L1 Japanese, which suggests the influence of L1 as well. As for the acquisition of the functional category v, JLEs were previously reported to show a difficulty in the intransitive use of English unaccusative verbs that also have a transitive use. The results of a textbook analysis suggest the important role of input frequencies in the degree of the difficulty.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

機能範疇Cは英語の疑問文等で見られる主語・助動詞倒置や演算子移動を引き起こし,機能範疇vは動詞の自他交替を担うと考えられている。本研究ではこういった現象に関して違いを示す日本語が母語の英語学習者がこれらの機能範疇の習得に際して様々な非目標言語的な振る舞いを示すことを明らかにした。またその原因についても追及を行った。これらは今後の研究の進展につながる足掛かりとなるであろう。一方,機能範疇Cとvの習得に関連して学習者が示した様々な困難を明らかにし,考えられる原因として提示した内容に関しては今後英語教育の領域でより良い指導につながる可能性が期待できるであろう。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023 2021 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 4 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] The Influence of Input and L1 on Japanese Learners’ Acquisition of English Tough Constructions2024

    • Author(s)
      野地 美幸、藤井 みずほ、河内 健志
    • Journal Title

      GENGO KENKYU (Journal of the Linguistic Society of Japan)

      Volume: 165 Issue: 0 Pages: 33-57

    • DOI

      10.11435/gengo.165.0_33

    • ISSN
      0024-3914, 2185-6710
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本人学習者による英語の長距離wh移動の習得: 部分的wh移動とwh複写に焦点を当てて2019

    • Author(s)
      野地美幸
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 39 Pages: 155-163

    • NAID

      120006713605

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本人英語学習者によるwhy・what疑問文の倒置の習得: 短距離・長距離wh移動の違いに焦点を当てて2019

    • Author(s)
      野地美幸・中島基樹
    • Journal Title

      日本英語学会第159回大会予稿集

      Pages: 222-228

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本人学習者による英語の長距離wh移動の習得:部分的wh移動とwh複写に焦点を当てて2019

    • Author(s)
      野地美幸
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要39

      Volume: 39

    • NAID

      120006713605

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 母語が日本語の英語学習者によるtough構文の習得: インプットと母語の影響2023

    • Author(s)
      野地美幸・五十嵐みずほ・河内健志
    • Organizer
      新潟大学言語研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 自他交替を許す英語非対格動詞の習得におけるインプット頻度の影響2021

    • Author(s)
      中島 基樹・野地美幸
    • Organizer
      日本言語学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本人英語学習者によるwhy・what疑問文の倒置の習得: 短距離・長距離wh移動の違いに焦点を当てて2019

    • Author(s)
      野地美幸・中島基樹
    • Organizer
      日本言語学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi