• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Basic Study on the Development of Korean Language Curriculum for Building Social Relationships

Research Project

Project/Area Number 18K00870
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

Lee Ankoo  岡山大学, 教育推進機構, 准教授 (70549302)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 南 潤珍  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (30316830)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords日本の大学における韓国語教育 / 韓国語入門教材 / 日本の大学における韓国語教材 / 社会文化的特性を反映した言語項目の選定 / 日本の大学における韓国語教育の現状 / 韓国語カリキュラム / 到達目標 / 社会的関係形成をめざす実践活動 / 韓国語 カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

This research is a basic study to develop an integrated Korean language curriculum for universities in Japan, aimed at building social relationships.
In this study, we conducted theoretical and practical research on the organization of Korean language curriculum of Japanese universities, reflecting the social and cultural characteristics of learners and language resources of their mother tongue. In order to propose an integrated learning model that combines activities for social relationships and language items as communication tools, we examined the vocabulary, grammar items, and communication activities in introductory textbooks commonly used in Japanese university classes, comparing them with existing standards for assessing achievement in Korean language proficiency.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

韓国語教育に関する研究は、主に韓国における韓国語教育を想定し、学習者の母語や文化・社会的背景、学習環境などはあまり考慮されていないが、本研究では「日本」の「大学」で、「日本語を母語とする」といった学習者の特性に注意を払い、語学学習の領域に止まらず、他者とつながる社会的関係形成のための活動とコミュニケーションツールとしての言語項目を結びつけた統合的な学習モデルの提案を目指そうとした。そして本研究では、国立大学の教養韓国語授業のシラバスを全数調査したが、これは日本の韓国語教育の現状を把握する上で有意義な参考資料となると期待される。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 韓国語の社会文化的特性に基づいた コミュニケーション機能別の言語項目表の試み -日本語話者のための大学教材開発の予備的考察-2021

    • Author(s)
      南潤珍
    • Journal Title

      アジア諸語の言語類型と社会・文化的多様性を考慮したCEFR能力記述方法の開発研究 -研究成果報告書(2018-2020)

      Volume: 0 Pages: 77-88

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本の国立大学における初修外国語としての韓国語教育の現状 -ウェブ公開のシラバスからの考察-2020

    • Author(s)
      李安九
    • Journal Title

      岡山大学全学教育・学生支援機構教育紀要

      Volume: 5 Pages: 220-239

    • NAID

      120007004140

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 韓国語母語話者と韓国語学習者の作文から見たハングル正書法の現状と課題(原題韓国語)2020

    • Author(s)
      南潤珍
    • Journal Title

      韓国語教育の現状と課題:韓国語正書法教育を中心に (2019国際シンポジウム論文集 招待論文)

      Volume: 0 Pages: 99-119

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社會的關係形成を志す韓國語敎材の開發に関する予備的考察(原題韓国語)2019

    • Author(s)
      李安九・南潤珍
    • Journal Title

      韓国文化教育研究 (台湾国立政治大学 韓国文化教育センター)

      Volume: 4 Pages: 121-139

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会的関係形成を目指す韓国語教材開発に関する予備的考察(原題:韓国語)2019

    • Author(s)
      李安九・南潤珍
    • Journal Title

      韓国文化教育研究(台湾国立政治大学 韓国文化教育センター)

      Volume: 4

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 語彙情報に基づいた日本語話者のための韓国語教育用語彙目録の開発2019

    • Author(s)
      南潤珍・Yi YeongIl
    • Journal Title

      朝鮮語教育(朝鮮語教育学会)

      Volume: 14

    • NAID

      130008021094

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本の大学で使われる入門用韓国語教科書の語彙について2023

    • Author(s)
      李安九
    • Organizer
      朝鮮語教育学会(第93階例会)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の大学における入門用韓国語教材開発-文法項目に対する教材分析2022

    • Author(s)
      李安九
    • Organizer
      第29回中韓文化関係国際学術会議(於中国文化大学(台湾))
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 韓国語の社会文化的特性を反映した教材における言語項目の選定について2021

    • Author(s)
      南潤珍
    • Organizer
      朝鮮語教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 圏域別の韓国語評価基準の現状と共有方案(日本)( Regional Korean language evaluation criteria & ways to share them(Japan))2020

    • Author(s)
      南潤珍
    • Organizer
      2020世界韓国語大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 韓国語教育実情調査報告-中間報告2020

    • Author(s)
      李淑炫、呉ヨンミン、小島大輝、須賀井義教、丁仁京、南潤珍、朴鍾厚、長谷川由起子、松崎真日、山下誠
    • Organizer
      第84回 朝鮮語教育学会例会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 韓国語母語話者と韓国語学習者の作文から見たハングル正書法の現状と課題2020

    • Author(s)
      南潤珍
    • Organizer
      2019国際シンポジウム『韓国語教育の現状と課題:韓国語正書法教育を中心に』(文部科学省・科学研究費助成事業・基盤研究(C)・駐日韓国大使館韓国文化院)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習者変因を反映した日本の大学における韓国語教育課程の開発―学習者の社会・文化的特性および母語の言語資源を中心に2019

    • Author(s)
      南潤珍
    • Organizer
      国際韓国語教育学会国際学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 社会的関係形成を目指す韓国語カリキュラムの設計及び開発2019

    • Author(s)
      李安九・南潤珍
    • Organizer
      韓國文化教育中心第六回及中華民國韓國研究學會第二十六回國際學術會議
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi