• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Scientific Research on Exploratory Practice to Promote Mutual Understanding and Growth among All Those Involved and Systematic Change for Institutional Improvement in English Language Education

Research Project

Project/Area Number 18K00878
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionBunkyo University

Principal Investigator

Kojima Hideo  文教大学, 教育学部, 教授 (30310981)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords英語教育 / 組織的教育力 / Exploratory Practice / Learner Autonomy / Teacher Autonomy / 実践共同体 / 専門職の学習共同体 / コンピテンシーに基づく教育 / 教育改革 / Transformative Learning / Education 2030 / 実践の共同体 / チーム学校 / 自律 / 協働 / 探求的実践 / クオリティ・オブ・ライフ / 教師教育
Outline of Final Research Achievements

Between Japan and the UK, I continued to study on Exploratory Practic that might improve the quality of life, autonomy and professional competence of English language teachers, enhance mutual understanding, positive interdependent learning and growth among stakeholders forming a community of practice, and promote systematic educational ability of educational institutions. I presented the results at some conferences every year. As a further study, I theoretically and practically explored a paradigm shift to competency-based education as seen in OECD Education 2030, EFL teacher trainees’transformational learning and competencies in overseas training, community of practice and professional learning community for in-service teachers. These topics were provided and discussed in classes for pre-service teacher trainees, workshops for in-service school teachers, conferences for university teachers, etc., and the research results were introduced in various publications.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

第1に、国際学会IATEFL参加や英国大学・学校訪問を通して、世界的な視野から教育の実践・研究の実態を探り、日本への文脈化を図った。第2に、Warwick大学応用言語学部との共同で海外短期研修を開発し、参加学生の専門的・変容的成長を支援した。第3に、世界と連動した日本のコンピテンシー・ベースの教育を踏まえ、英語教員養成で21世紀型の資質・能力の理論的・実践的理解を促した。第4に、現職教員を対象に、実践共同体、専門職の学習共同体、チーム学校、組織的教育力への意識の昂揚を図った。第5に、国内外の学会や研究会でシンポジウム、フォーラムなどを行い、研究発表や論文投稿に努め、研究成果を広く公開した。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 国際バカロレア教育と日本の教育2021

    • Author(s)
      小嶋英夫
    • Journal Title

      文教大学教育学部紀要

      Volume: 55 Pages: 277-285

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育における実践共同体2021

    • Author(s)
      小嶋英夫
    • Journal Title

      文教大学教育学研究科教育研究ジャーナル

      Volume: 14(1) Pages: 5-9

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 海外研修における英語指導者志望生の変容的学習2020

    • Author(s)
      小嶋 英夫
    • Journal Title

      文教大学教育学部紀要

      Volume: 54 Pages: 111-124

    • NAID

      40022533424

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育におけるウェルビーイング2020

    • Author(s)
      小嶋 英夫
    • Journal Title

      教育研究ジャーナル

      Volume: 13,1 Pages: 23-27

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Promoting Continuing Professional Development in English Language Teaching2020

    • Author(s)
      Katherine Thornton, Christian Ludwig, Hideo Kojima, Nick Boyes, Paul Collett, Ann Flanagan, Thomas Fast, Naomi Fujishima, Wendy Gough, Ellen Head, Nicole Gallagher 他11名
    • Journal Title

      ILAC Selections-Whose Autonomy? : Voice and Agency in Language Learning

      Volume: 2020 Pages: 127-134

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ウオーリック大学応用言語学センター短期研修プログラムに関する英語指導者志望生の自己省察2019

    • Author(s)
      1.小嶋英夫
    • Journal Title

      文教大学教育学部紀要

      Volume: 53 Pages: 185-194

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業実践研究の質的アプローチ-Action Research・Reflective Practice・Exploratory Practice-2019

    • Author(s)
      小嶋英夫
    • Journal Title

      教育研究ジャーナル

      Volume: 12, 1 Pages: 23-27

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語教員養成におけるアクティブ・ラーニング-「異文化理解概論」での理論と実践-2019

    • Author(s)
      小嶋英夫
    • Journal Title

      英語学論説資料

      Volume: 51, 6 Pages: 587-592

    • NAID

      120006534882

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ウオーリック大学短期研修プログラムの教育的意義2018

    • Author(s)
      小嶋 英夫
    • Journal Title

      文教大学教育学部紀要

      Volume: 52 Pages: 279-289

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育関係者の相互理解・成長を促すExploratory Practice2018

    • Author(s)
      小嶋 英夫
    • Journal Title

      教育研究ジャーナル

      Volume: 11,1 Pages: 33-37

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍における学習者と教師の自律的成長2021

    • Author(s)
      小嶋英夫 林 千賀 片桐早苗
    • Organizer
      大学英語教育学会関東支部大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語教育における学習者と教師の自律的成長2021

    • Author(s)
      小嶋英夫 林 千賀 片桐早苗
    • Organizer
      大学英語教育学会60周年記念国際大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育における実践共同体の探究2021

    • Author(s)
      小嶋英夫
    • Organizer
      日本教師教育学会第31回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 実践共同体としての自律学習研究会2021

    • Author(s)
      小嶋英夫
    • Organizer
      大学英語教育学会自律学習研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育におけるウェルビーイングの探究2020

    • Author(s)
      小嶋 英夫
    • Organizer
      日本教師教育学会第30回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本人学生の自律的・協働的成長:言語・文化の壁を越えて2019

    • Author(s)
      小嶋英夫
    • Organizer
      大学英語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語教員志望生を対象とする英国大学短期研修の教育的意義2019

    • Author(s)
      小嶋英夫
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者・教師オートノミーを育むExploratory Practice2018

    • Author(s)
      小嶋 英夫
    • Organizer
      大学英語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Promoting Professional Competence and Autonomy in EFL Education Reform2018

    • Author(s)
      Hideo Kojima
    • Organizer
      Independent Learning Association
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Bringing Learners Together: A Sociocultural Approach to UK Culture Understanding2018

    • Author(s)
      Hideo Kojima
    • Organizer
      The Japan Association for Language Teaching
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語教育関係者の相互理解と成長の促進2018

    • Author(s)
      小嶋 英夫
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi