• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Foreign language education for cross-cultural understanding and communication by the exchange of videos

Research Project

Project/Area Number 18K00888
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

Sakamoto Jun  法政大学, キャリアデザイン学部, 教授 (60287836)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坂本 ひとみ  東洋学園大学, グローバル・コミュニケーション学部, 教授 (10205776)
寺崎 里水  法政大学, キャリアデザイン学部, 教授 (70432028)
長岡 智寿子  田園調布学園大学, 人間科学部, 准教授 (20738273)
村上 郷子  法政大学, その他部局等, 講師 (80383131)
菅原 真悟  法政大学, その他部局等, 講師 (00745052)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsメディアリテラシー / 内容言語統合型学習 / 英語教育 / 異文化理解教育 / 異文化交流教育 / 国際協働学習 / ESD / SDGs / 小学校英語教育 / メディア・リテラシー教育 / 異文化間交流 / 映像教育 / 内容言語統合型学 / ユネスコスクール / メディア情報リテラシー / 異文化理解 / 外国語教育 / 異文化交流
Outline of Final Research Achievements

This three-year research project started in 2018 and aimed to integrate CLIL (Content-Language Integrated Learning) theory in language learning and MILID (Media and Information Literacy and Intercultural Dialogue) theory in intercultural communication learning, and to verify the effectiveness of intercultural exchange learning through video letter exchange with overseas schools using tablet devices. As a result of these studies, we published "Pedagogy of the SDGs Linking the Region and the World" (Hosei University Press) in February 2021. This book shows that the integration of language literacy through CLIL and media and information literacy through MILID is an essential component of the pedagogy of the SDGs in the digital age.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校英語が教科となり、英語教育の重要性が社会的に高まった。本研究は、英語と映像を用いて海外の小学生と交流する体験をすると、英語学習への学習意欲が高まることを明らかにした。さらに地域の課題を世界の課題と結びつけて考え、行動する能力の育成はSDGsの教育である。映像を読み解き、創造してコミュニケーションする能力はメディアリテラシーであり、言語リテラシーとメディアリテラシーがその基礎である。このようにして、本研究は「SDGsの教育学」を構想し、一冊の本にまとめることができた。そして、実践的には国際協働学習を進める国際的団体のiEARNとユネスコスクールや福島県の復興教育との接合を実現した。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (58 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (25 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 20 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (22 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (5 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 視聴者メディア財団/韓国ユネスコ国内委員会(韓国)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 大連外語大学(中国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] カンボジア・メコン大学(カンボジア)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] メディア・リサーチ・センター(ネパール)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域づくりとメディアの役割をめぐって:社会教育活動としてのラジオ放送番組「Bungamati Aawaj」の事例2021

    • Author(s)
      長岡智寿子
    • Journal Title

      田園調布学園大学紀要

      Volume: 15 Pages: 59-71

    • NAID

      120007008351

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 偽情報・陰謀論時代のオンライン情報評価と多元的リテラシーとしてのメディア・リテラシー2021

    • Author(s)
      坂本 旬
    • Journal Title

      法政大学キャリアデザイン学部紀要

      Volume: 18 Pages: 53-90

    • NAID

      120007160188

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 東日本大震災10年と多元的で循環的なメディア・リテラシー2021

    • Author(s)
      坂本 旬
    • Journal Title

      メディア情報リテラシー研究

      Volume: 2 Pages: 93-105

    • NAID

      120007163624

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 21世紀型の「生きる力」を育む小学校英語教育 : 学力を競う英語学習から異文化間コミュニケーション力を重視する深い学びへ2020

    • Author(s)
      寺崎里水・坂本ひとみ
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 18 Pages: 113-132

    • NAID

      120006955094

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] メディア情報リテラシーにおける協働学習の自己評価 ─リーダーシップ、コミュニケーションスキル、シチズンシップの観点から─2020

    • Author(s)
      村上郷子
    • Journal Title

      メディア情報リテラシー研究

      Volume: 2 Pages: 70-86

    • NAID

      120006960524

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] COVID-19時代のSDGsと国際協働学習―困難な時代の異文化対話とメディア・リテラシーを考える2020

    • Author(s)
      坂本旬
    • Journal Title

      国際協働学習 iEARN レポート

      Volume: 6 Pages: 2-8

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ソーシャル・メディア時代のメディア・リテラシー教育の新たな展開 : プログラミング的思考からアルゴリズム・リテラシーへ2020

    • Author(s)
      坂本旬
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 17 Issue: 2 Pages: 23-35

    • DOI

      10.15002/00023234

    • NAID

      120006883976

    • ISSN
      13493051
    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍とメディア情報リテラシー2020

    • Author(s)
      坂本旬
    • Journal Title

      メディア情報リテラシー研究

      Volume: 2 Pages: 3-14

    • NAID

      120006960537

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Possibility of addressing "fake news", hate speech in Media and Information Literacy education in Japan2020

    • Author(s)
      Jun Sakamoto
    • Journal Title

      MILID Yearbook 2018/2019

      Volume: 5 Pages: 29-38

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] デジタル・リテラシーとは何か 批判的デジタル・リテラシーからデジタル・メディア・リテラシーへ2020

    • Author(s)
      坂本 旬
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 18 Pages: 1-16

    • NAID

      120006955099

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] バッキンガム講演がもたらす日本のメディア・リテラシー教育研究への示唆2020

    • Author(s)
      坂本旬
    • Journal Title

      メディア情報リテラシー研究

      Volume: 1 Pages: 70-74

    • NAID

      120006767667

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] デジタル・シティズンシップとシティズンシップ教育2020

    • Author(s)
      坂本旬
    • Journal Title

      メディア情報リテラシー研究

      Volume: 1 Pages: 4-11

    • NAID

      120006866879

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 虚偽情報時代のメディア情報リテラシーと学校図書館2020

    • Author(s)
      坂本旬
    • Journal Title

      メディア情報リテラシー研究

      Volume: 1 Pages: 83-100

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] メディア・リテラシーにおける批判的思考とは何か2020

    • Author(s)
      坂本旬
    • Journal Title

      法政大学キャリアデザイン学部紀要

      Volume: 17 Pages: 31-52

    • NAID

      120006865488

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] デジタル・シティズンシップとメディア情報リテラシーの育成を2020

    • Author(s)
      坂本旬
    • Journal Title

      クレスコ

      Volume: 107 Pages: 32-35

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Global Education : Teaching the Olympics and the Paralympics as a Theme : Praxis of English Classes Using CLIL2019

    • Author(s)
      坂本ひとみ、滝沢麻由美
    • Journal Title

      東洋学園大学紀要

      Volume: 27 Pages: 139-158

    • DOI

      10.24547/00000143

    • NAID

      120006602898

    • ISSN
      09196110
    • URL

      https://togaku.repo.nii.ac.jp/records/149

    • Year and Date
      2019-02-28
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 虚偽情報時代の情報リテラシーとメディア・リテラシー教育の新たな展開 ―ニュース・リテラシーから現代プロパガンダ論まで―2019

    • Author(s)
      坂本旬
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 17 Pages: 51-72

    • NAID

      120006773643

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校図書館とオンライン情報評価能力をめぐって2019

    • Author(s)
      坂本旬
    • Journal Title

      図書館雑誌

      Volume: 113 Pages: 796-799

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ネパール女性の社会参加の様相:声の民主主義の展開2019

    • Author(s)
      長岡智寿子
    • Journal Title

      田園調布学園大学紀要

      Volume: 14 Pages: 89-100

    • NAID

      40022417056

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ソーシャルメディアと教育の現在2019

    • Author(s)
      坂本旬
    • Journal Title

      教育と人間

      Volume: 102 Pages: 20-27

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] メディア・リテラシー教育のコア・コンセプトの理論と展開2019

    • Author(s)
      坂本旬
    • Journal Title

      法政大学キャリアデザイン学部紀要

      Volume: 16 Pages: 33-58

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 福島における「持続可能な開発のための教育」 のための地域学習支援2019

    • Author(s)
      坂本旬・寺崎里水・笹川孝一
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン:法政大学キャリアデザイン学会紀要

      Volume: 16-2 Pages: 1-26

    • NAID

      120006767682

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本におけるデジタル・シティズンシップ教育の可能性2018

    • Author(s)
      坂本旬・今度珠美
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 16 Issue: 1 Pages: 3-27

    • DOI

      10.15002/00021434

    • NAID

      120006557819

    • ISSN
      13493051
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] デジタル・シティズンシップ教育をモデルにした 新たな情報モラル教育を実現するための理論的要件の検討2018

    • Author(s)
      今度珠美・坂本旬・豊福晋平・芳賀高洋
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 18 Pages: 285-290

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 基礎教育としての異文化ビデオレター交流実践の可能性2018

    • Author(s)
      坂本旬
    • Journal Title

      基礎教育保障学

      Volume: 2 Pages: 83-89

    • NAID

      130007691388

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] How Australian Children Learn about COVID-192020

    • Author(s)
      坂本ひとみ
    • Organizer
      小学校テーマ別英語教育研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生が小学生を支援するパラリンピックをテーマとした学び2020

    • Author(s)
      坂本ひとみ
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 福島の小学校におけるパラリンピックをテーマとした外国語活動2020

    • Author(s)
      坂本ひとみ
    • Organizer
      言語教育エキスポ
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Paralympics and Human Rights Education2020

    • Author(s)
      坂本ひとみ
    • Organizer
      JALT
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] COVID-19時代のデジタル・シティズンシップ教育の可能性2020

    • Author(s)
      坂本 旬
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン・ニュースを読み解く「横読み」とは何か2020

    • Author(s)
      坂本 旬
    • Organizer
      日本NIE学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタル・リテラシーとは何か2020

    • Author(s)
      坂本 旬
    • Organizer
      日本教育メディア学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] フィリピンとベトナムにおける英語教員セミナー講師としての実践授業 -アジアの物語をCLIL授業の内容としてー2019

    • Author(s)
      坂本ひとみ
    • Organizer
      J-CLIL学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 福島の公立小学校におけるCLIL授業実践 ー英語劇『スイミー』-2019

    • Author(s)
      坂本ひとみ
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 福島から世界へ―英語とビデオレターを活用した異文化交流2019

    • Author(s)
      坂本旬、鹿又悟
    • Organizer
      日本ESD学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「フェイクニュース」時代における情報評価能力の育成―欧米の研究状況から日本の実践まで2019

    • Author(s)
      坂本旬
    • Organizer
      日本NIE学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] OATubeを用いた映像による異文化交流プロジェクト2019

    • Author(s)
      坂本旬
    • Organizer
      法政大学情報メディア教育研究センターシンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ESDと教育改革─被災地の学校での取り組みから2019

    • Author(s)
      坂本旬
    • Organizer
      福島大学教育復興シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語で家庭科、そして異文化交流2019

    • Author(s)
      坂本ひとみ
    • Organizer
      言語教育エキスポ
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 福島県須賀川市白方小学校における外国語活動実践報告2019

    • Author(s)
      坂本ひとみ
    • Organizer
      福島ESDコンソーシアム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] The MIL movements over Disinformation problems situation in Japan2018

    • Author(s)
      坂本旬
    • Organizer
      UNESCO Global MIL Week
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校図書館とオンライン情報評価能力の育成2018

    • Author(s)
      坂本旬
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校高学年を対象としたCLIL授業実践―オリンピック・パラリンピック開催国ブラジルをテーマとして2018

    • Author(s)
      坂本ひとみ
    • Organizer
      J-CLIL国際学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校3年生を対象としたCLIL授業ー大豆をテーマとして2018

    • Author(s)
      坂本ひとみ
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] シリア難民の子どもたちの声を聞こう!2018

    • Author(s)
      坂本ひとみ
    • Organizer
      新英語教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Pluriliteracies --CLIL for deep learning2018

    • Author(s)
      坂本ひとみ
    • Organizer
      小学校テーマ別英語教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Let's listen to Syrian refugee children!2018

    • Author(s)
      Hitomi Sakamoto
    • Organizer
      JALT National Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 地域と世界をつなぐSDGsの教育学2021

    • Author(s)
      寺崎 里水、坂本 旬
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      法政大学出版局
    • ISBN
      9784588686108
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] デジタル・シティズンシップ2020

    • Author(s)
      坂本旬、芳賀高洋、豊福晋平、今度珠美、林一真
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      大月書店
    • ISBN
      9784272412594
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 小学校英語のためのスキルアップセミナー-理論と実践を往還する2019

    • Author(s)
      鈴木渉、坂本ひとみ他
    • Publisher
      開拓社
    • ISBN
      9784758922739
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 大学における多文化体験学習への挑戦2018

    • Author(s)
      村田晶子、坂本旬、森茂岳雄、津山直樹、その他
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779512797
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ことばのスペクトル 越境2018

    • Author(s)
      坂本ひとみ他
    • Total Pages
      338
    • Publisher
      鼎書房
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 福島ESDコンソーシアム

    • URL

      https://www.facebook.com/fec.org/

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Funded Workshop] The Media Literacy Education in the Digital Capitalism Age2018

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi