• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishing the Study Abroad Program to Develop Global Minded Persons: Qualitative Observations of Long-term Study Abroad Program to Korea

Research Project

Project/Area Number 18K00896
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKindai University

Principal Investigator

Hattori Keiko  近畿大学, 近畿大学 生物理工学部, 教授 (30446009)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 酒勾 康裕  近畿大学, 国際学部, 准教授 (00510497)
高橋 朋子  近畿大学, 語学教育センター, 准教授 (30635165)
武知 薫子  近畿大学, 医学部, 講師 (90724865)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsグローバル人材育成 / 大学留学プログラム / 長期韓国留学 / 事前・事後研修 / 質的研究 / 異文化コミュニケーション能力 / 教材開発 / 留学の学びと継続性 / 質的・量的研究 / EQ / コンピテンシーの育成 / グローバル人材 / 長期留学 / 韓国留学 / 留学プログラム
Outline of Final Research Achievements

This study qualitatively observes and analyzes the process of occurrence and resolution of cross-cultural troubles, misunderstandings, frictions between students, and changes in self-consciousness during a one-year long-term study abroad period in Korea. The purpose is to contribute to the construction of study abroad programs at universities. The data consists of questionnaires before and after study abroad, reports during study abroad, and interviews after study abroad. A survey conducted before and after departure focused on changes in EQ (Emotional Intelligence Quotient) and clarified four factors (coexistence with others, positive response to society, empathy for others, and fear of failure). Based on these, a card teaching material was developed for effective pre-training. The teaching materials for study abroad in general can be developed in the future.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「グローバル人材」育成を目指した留学プログラムの検証・発展させることを念頭に行った研究である。英語圏への短期留学を対象とした研究が多い中、韓国に長期留学した学生の学びを分析し、留学プログラムの再構築に向けて提案をすることにも意義があると考える。留学中のレポートや帰国後のインタビューをもとに、留学中の異文化体験を通した学びや気づきの変容、トラブルや摩擦の解消などについて質的・量的の両側面から分析した。それらのデータをもとに、実際の留学事前研修で利用可能な教材を作成し提案したことは、今後のプログラム検討に貢献するものであるとともに、韓国以外の留学全般にも利用可能な教材案を提示したことは意義ある。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] EQ指標を用いた留学の効果検証方法の提案 ―質的研究の探索補助としての量的研究の提案―2020

    • Author(s)
      武知 薫子・酒勾 康裕・服部 圭子
    • Journal Title

      近畿大学教養・外国語教育センター紀要. 外国語編

      Volume: 11 Pages: 1-19

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 長期交換留学における大学生の学び-韓国の大学単位取得型のカリキュラム-2018

    • Author(s)
      高橋朋子・服部圭子・武知薫子・酒匂康裕
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 48号 Pages: 86-100

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 留学事前研修のための教材-韓国長期留学生への調査から-2023

    • Author(s)
      服部圭子・酒勾康裕・武知薫子
    • Organizer
      グローバル人材育成教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 留学における主体的な事前研修に向けた教材作成2023

    • Author(s)
      箕浦有紗・角崎雅武・森兼志歩・浅見泰雅・山口明乃・服部圭子
    • Organizer
      グローバル人材育成教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Tips for better internationalization of Japanese young people, based on a mixed methods research2021

    • Author(s)
      Hattori, K., Takechi,K., &Sakawa,Y.
    • Organizer
      AILA2021
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] EQを尺度に用いた海外研修プログラムの効果検証2020

    • Author(s)
      武知薫子、酒勾康裕、服部圭子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] EQの変化に見る 海外研修での学びの考察2019

    • Author(s)
      武知薫子・酒勾康裕・服部圭子
    • Organizer
      グローバル人材育成教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 留学における学びとその継続性:韓国長期留学経験者を対象に2018

    • Author(s)
      服部圭子・高橋朋子・武知薫子・酒勾康裕
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国への長期留学を通した大学生の学び -留学前後の調査から2018

    • Author(s)
      服部圭子・武知薫子・酒勾康裕
    • Organizer
      グローバル人材育成教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 語学留学経験者が持つ韓国再留学の意義 -韓国語専攻学生を対象としたPAC分析結果を中心に-2018

    • Author(s)
      酒勾康裕・服部圭子・武知薫子・高橋朋子
    • Organizer
      国際韓国語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi