• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of intercultural experiences on English learning: An analysis using self-determination theory

Research Project

Project/Area Number 18K00898
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionShiga University (2019-2023)
Hiroshima University of Economics (2018)

Principal Investigator

Tanaka Yumi  滋賀大学, 教育学系, 准教授 (00345448)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords自己決定理論 / 異文化経験 / 英語コミュニケーション能力 / 動機づけ / 小学生 / 家庭学習 / 英語学習 / 内発的動機づけ / 外発的動機づけ
Outline of Final Research Achievements

This longitudinal study investigates effects of intercultural experiences on English communicative competence and motivation. The findings revealed that pupils who had lived overseas consistently achieved high English communicative competence. Regarding intrinsic motivation, pupils with overseas experiences (living and travel) displayed higher intrinsic motivation than those with no overseas experiences in Grade 5, but this difference disappeared when they were in Grade 6.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の意義は、小学校の英語教育において、異文化経験に関わる教育的示唆を得たことにある。具体的には、英語コミュニケーション能力の向上には、海外滞在経験が有効であり、どのような形態で児童が異文化経験を有するかが重要となる。一方で、内発的動機づけには、滞在や旅行といった経験の形態に関わらず、海外経験を有することで効果が見込まれる。ただし、児童が内発的動機づけを長期間維持することが難しいことも本研究から明らかになったため、定期的に異文化経験が感じられる活動をカリキュラムに取り入れる必要性を指摘することができた。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] The mysteries of bilingualism: unresolved issues2023

    • Author(s)
      Tanaka Yumi, Starling Christopher L.
    • Journal Title

      International Journal of Bilingual Education and Bilingualism

      Volume: 26 Issue: 9 Pages: 1146-1148

    • DOI

      10.1080/13670050.2023.2237638

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Motivational patterns of emergent and fully bilingual children learning English and Japanese at an international school2022

    • Author(s)
      Tanaka Yumi、Kutsuki Aya
    • Journal Title

      International Journal of Bilingualism

      Volume: - Issue: 5 Pages: 618-633

    • DOI

      10.1177/13670069221113730

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 異文化経験が英語コミュニケーション能力と動機づけへ及ぼす影響―小学生への縦断的調査―2022

    • Author(s)
      田中佑美
    • Journal Title

      JALT Journal

      Volume: 44 Issue: 1 Pages: 81-105

    • DOI

      10.37546/jaltjj44.1-4

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 主体的な学びと小学校英語ー自己決定理論を用いた学習指導要領を具体化する試み2020

    • Author(s)
      田中佑美
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 109-114

    • NAID

      40022268700

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 小学生の学校外学習に関する縦断的研究―異文化経験別の比較検討―2023

    • Author(s)
      田中佑美
    • Organizer
      全国英語教育学会第48回香川研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Raising Children's English Competence: Parental Efforts2023

    • Author(s)
      Yumi Tanaka
    • Organizer
      JALT2023 第49回全国語学教育学会年次国際大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 家庭学習が英語コミュニケーション能力に及ぼす影響 ―小学生の異文化経験と保護者のかかわり―2021

    • Author(s)
      田中佑美
    • Organizer
      第21回小学校英語教育学会関東・埼玉大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 英語学習に対する動機づけと家庭学習への効果 ―小学生とその保護者の調査から―2020

    • Author(s)
      田中佑美
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 英語学習における内発的動機づけと異文化経験2019

    • Author(s)
      田中佑美
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生の英語学習に対する動機づけと異文化経験2019

    • Author(s)
      田中佑美
    • Organizer
      異文化間教育学会第40回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 国際小学校における日本語学習と英語学習に対する動機づけ2018

    • Author(s)
      田中佑美・久津木文
    • Organizer
      全国英語教育学会 第44回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi