• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on English Writing Process Applying Machine Translation and the Meaning-order Approach to Pedagogical Grammar

Research Project

Project/Area Number 18K00903
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKagawa National College of Technology

Principal Investigator

MORI KAZUNORI  香川高等専門学校, 一般教育科(詫間キャンパス), 准教授 (60353330)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 服部 真弓  松江工業高等専門学校, 人文科学科, 教授 (00300608)
佐竹 直喜  岐阜工業高等専門学校, その他部局等, 講師 (70758680)
JOHNSTON ROBERT  香川高等専門学校, 電子システム工学科, 准教授 (60743698)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords英語教育 / CALL / Machine Translation / Second Language Writing / ESP / ライティング指導 / 機械翻訳 / 英語ライティング研究 / 英語学習
Outline of Final Research Achievements

In this study, we investigated the application of a meaning-order approach to pedagogical grammar (MAP Grammar) to the teaching of English composition based on the use of machine translation. The errors in English translation created by Google Translate were analyzed through the scheme of MAP Grammar, which concludes that MAP Grammar can be applicable to grammatical restructuring that reduces grammatical errors, although it is not suitable for semantic errors that account for a large percentage of the errors produced through the machine translation. Teaching materials are produced to present common semantic error examples in advance, which would make erroneous words and expressions easily identifiable during post-editing.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

専門的な職業や学問分野において,英語を使って仕事や研究をする必要性は年々高まっているが,高専における英語ライティング授業に関する研究はまだ発展途上段階である.エンジニアを目指す高専生には,将来の職場で機械翻訳を利用して英作文することを想定したトレーニングが必要であると考える.本研究では,英文ライティング指導において機械翻訳の利用を前提としつつ,特定の文法項目の定着と中間日本語の作成方法について研究を深め,より正確な英作文ができるようにする為の教材を作成した.

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 機械翻訳を利用した自由英作文における誤用分析2021

    • Author(s)
      森 和憲 、佐竹 直喜、服部真弓、ジョンストン・ロバート
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会研究論集

      Volume: 40 Pages: 31-40

    • NAID

      40022529326

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 意味順英語学習方はどこまで機械翻訳を利用した英語ライティング指導を補うことができるかー機械翻訳と意味順英語学習方の接点を求めて2020

    • Author(s)
      森和憲、佐竹直喜、服部真弓、ジョンストン・ロバート
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会研究論集

      Volume: 39 Pages: 9-17

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 意味順英語学習方はどこまで機械翻訳を利用した英語ライティング指導を補うことができるかー機械翻訳と意味順英語学習方の接点を求めて2019

    • Author(s)
      森和憲、佐竹直喜、服部真弓、ジョンストン・ロバート
    • Organizer
      全国高等専門学校英語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] A Practical Report on Teaching English Writing Applying Machine Translation:Advantages and Disadvantages2019

    • Author(s)
      Kazunori Mori, Naoki Satake, Mayumi Hattori, Johnston Robert
    • Organizer
      The 3rd NIT-NUU Bilateral Academic Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 理工系学生のための基礎英語II2019

    • Author(s)
      亀山太一、森和憲、服部真弓、佐竹直喜 ほか
    • Total Pages
      109
    • Publisher
      成美堂
    • ISBN
      9784791971954
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] KNCT English

    • URL

      https://www.youtube.com/channel/UCvrV44aOVb2R-yT7Py-w0ZA/videos

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi