• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Understanding diverse context of museum visitors: what do they look for in exhibits?

Research Project

Project/Area Number 18K01112
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 03070:Museology-related
Research InstitutionKanagawa Prefectural Museum of Natural History

Principal Investigator

TAGUCHI Kiminori  神奈川県立生命の星・地球博物館, 学芸部, 主任学芸員 (70300960)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 広谷 浩子  神奈川県立生命の星・地球博物館, 学芸部, 主任学芸員 (10205099)
大島 光春  神奈川県立生命の星・地球博物館, 学芸部, 主任学芸員 (40260343)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords展示見学 / ポートフォリオ / 写真記録 / 来館者行動 / 展示体験の文脈 / 博物館体験 / 展示評価 / 視点 / 動線 / ふりかえり / 観覧行動 / 感情変化 / ユーザーエクスペリエンス
Outline of Final Research Achievements

It became clear that the Exhibit and Tour Portfolio which visualizes the exhibition tour by oneself deepens the reflection by the exhibition visitor, and that it becomes a method for the museum side to know the contact point between visitor and exhibition object. The task of recording emotions using the Exhibit and Tour Portfolio was based on a time-series image sheet, making it easy to write out icons such as expressions and symbols and emotion curves.
By analyzing the images taken by the portfolio making, it became clear which exhibits were photographed frequently. Also, it is possible to estimate the observation line based on the photographing time and the positional information of the exhibits. In addition, by analyzing the direction of the camera, it became possible to estimate the viewpoint field of visitors to the exhibition. Although the Exhibit and Tour Portfolio is simple, it is a useful method for introspecting one's own tour and learning about the various views of others.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

一過性となりやすいと思われている展示見学において、展示見学ポートフォリオづくりの導入は、展示見学の省察を深めることと、他者の見学を知ることにより多様な視点を学ぶ機会を持たしている。本研究では紙の切り貼りとペンによる書き込みというアナログ手法であったが、デジタル情報化におけるタブレット端末等でのポートフォリオづくりの活動の礎になるものである。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 博物館展示をよりよく理解するための 2 つの教育プログラム実践2022

    • Author(s)
      広谷浩子
    • Journal Title

      都留文科大学研究紀要

      Volume: 95 Issue: 95 Pages: 251-260

    • DOI

      10.34356/00000820

    • URL

      https://tsuru.repo.nii.ac.jp/records/833

    • Year and Date
      2022-03-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 感情と観覧行動からの展示文脈:何をどのように見て、感じ、思考しているのか2022

    • Author(s)
      田口公則・大島光春
    • Journal Title

      第29回全国科学博物館協議会研究発表大会資料

      Volume: 29 Pages: 21-25

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「展示見学ポートフォリオづくり」における概念地図法を用いた一考察 ―理科教育法の課外授業の実践報告―2021

    • Author(s)
      志澤泰彦・田口公則
    • Journal Title

      日本大学生物資源科学部教職課程紀要

      Volume: 4 Pages: 51-59

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フォトグラメトリでタイワンシラトリの産状を再現2021

    • Author(s)
      田口公則・松島義章
    • Journal Title

      自然科学のとびら

      Volume: 27(1) Pages: 5-5

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 博物館における展示見学ポートフォリオ作成実習―理科教育法の課外授業としての取り組み―2020

    • Author(s)
      志澤泰彦・田口公則
    • Journal Title

      日本大学生物資源科学部『教職課程紀要』

      Volume: 3号 Pages: 15-23

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 博物館との連携による理科教育法の授業が教職課程学生に与える効果2019

    • Author(s)
      志澤泰彦・田口公則
    • Journal Title

      日本大学生物資源科学部教職課程紀要

      Volume: 2 Pages: 5-11

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 展示見学ポートフォリオづくりを用いた協調的ワークショップの試み ―博物館見学実習を事例として―2019

    • Author(s)
      田口公則・清水玲子
    • Journal Title

      Museum study 明治大学学芸員養成課程紀要

      Volume: 29 Pages: 149-154

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 博物館と利用者に意識変化は起きるのか ~コロナ禍のハンズ・オン展示をふまえて~2022

    • Author(s)
      田口公則・大島光春
    • Organizer
      全国科学博物館協議会 第29回研究発表大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] フォトグラメトリを用いた見学者の視点場の検出2021

    • Author(s)
      田口公則・大島光春
    • Organizer
      全日本博物館学会第47回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「展示見学ポートフォリオ」の画像を用いた来館者行動の分析:どのように巡り、何を見て、感動したか2021

    • Author(s)
      田口公則・下出朋美
    • Organizer
      全日本博物館学会第46回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 博物館におけるSDGs導入の必要性とメリット2019

    • Author(s)
      清水玲子・田口公則
    • Organizer
      日本共生科学会 第11 回相模原大会(麻布大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 来館者視点に立脚したサイン計画から見つかった問い:博物館のどこにいるの?2019

    • Author(s)
      田口公則・加藤恵美・本杉弥生
    • Organizer
      全日本博物館学会 第45回研究大会・研究発表(新潟県立博物館)
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi