• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

New development and dissemination of versatile museum / school / regional collaboration practice

Research Project

Project/Area Number 18K01113
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 03070:Museology-related
Research InstitutionLake Biwa Museum

Principal Investigator

NAKANO Masatoshi  滋賀県立琵琶湖博物館, 研究部, 特別研究員 (40443460)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords博物館・地域連携 / 博物館・学校連携 / 博物館・大学附属小学校連携 / 学習指導要領 / 主体的・対話的で深い学び / 社会に開かれた教育課程 / 小学校理科 / コロナ禍による研究断念 / 新学習指導要領 / 科学的に「読み解く力」の育成 / 地域・博物館連携 / 学校・博物館連携 / 社会に開かれた教育課程の実現 / 科学的に「読み解く力」 / 博物館・学校・地域連携 / カリキュラムマネジメント
Outline of Final Research Achievements

In this study, we clarified how museums, schools, and communities can work together while following the curriculum guidelines. We also tried to extend the developed learning to other schools. To do this, along with the packages the learning, and a leader teachers were grown. As a result, we were able to create some collaborative learning with the school. In addition, we were able to train teachers. In addition, we were able to practice some of the cooperation learning.However, by COVID-19, the school has entered into long-term vacation. In addition, we secured the number of class hours to prevent omission of classes even after resuming. As a result, the study had to be suspended for the last 14 months of the study.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

蒲生(2015)は、博物館が連携する小中高等学校に対し、主体的・対話的で深い学びを創る実践を複数開発した。しかし、児童生徒の学びの評価を、単に博物館展示物の制作関与にのみに置いた。児童生徒のどういった学びが主体的・対話的で深い学びなのかの定義づけが曖昧なため、評価項目として妥当性があるかに疑問が持たれる。従って、本研究の博・学・地域等連携研究が、博物館学における新たな学術的意義を提起する一分野になるものと予想される。
蒲生諒太他,2015,大学博物館と学校現場の連携によるアクティブ・ラーニングの創成~京都大学総合博物館の事例について~,日本教育学会第74回大会発表論文集,pp.232-233.

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2019 2018

All Journal Article (2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 「社会に開かれた教育課程」の実現をめざす理科・環境学習の試行2019

    • Author(s)
      中野 正俊
    • Journal Title

      滋賀県小学校教育研究会理科部会研究紀要

      Volume: 47 Pages: 76-77

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域住民・地元企業・社会教育施設と協働した理科学習・・・地域とともにある学校づくりを目指して・・・2018

    • Author(s)
      中野 正俊
    • Journal Title

      近江教育

      Volume: 681 Pages: 35-39

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の活用型型学力と学びの有用感を高める理科・環境学習:「主体的・対話的で深い学び」を理科・環境学習にどう生かすか2018

    • Author(s)
      中野正俊
    • Organizer
      琵琶湖博物館研究セミナー
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi