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Geographical Study of the Dynamism of Automotive Industry in Thailand under the Value Added Policy

Research Project

Project/Area Number 18K01134
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 04020:Human geography-related
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

Une Yoshimi  金沢大学, 人文学系, 准教授 (40585056)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords自動車産業 / 産業集積 / 分散立地 / 生産システム / ジャスト・イン・タイム生産方式 / タイ / 日系企業 / 立地分散 / 工業団地 / 海外現地生産 / 東南アジア / 自動車産業集積 / 企業の集積と分散 / 労働市場 / ジャスト・イン・タイム / 産業立地 / 分散立地の論理 / 付加価値創造政策
Outline of Final Research Achievements

The Thailand Automobile Industry is clustered in and around the Bangkok metropolitan area. The location mechanism and production system of Japanese auto parts firms located in rural areas away from the agglomeration area are clarified as follows.
(1) In the northern, northeastern, and eastern regions of Thailand, there are many auto parts firms that manufacture a large number of small parts with relatively low transportation costs and low bulkiness. (2) Firms located in Northern Thailand, especially those located far from Bangkok, operate product warehouses in the Bangkok metropolitan area. These warehouses work as flexible parts supply functions in a just-in-time production system. (3) In the rural areas, relatively abundant low-cost production workers are available, but there is a shortage of staff and engineer class workers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

自動車産業は,自動車組立工場へ納入する部品企業が物流や研究開発の円滑化を目的に自動車組立工場に近接立地することで集積地域を形成してきた。一方,低廉な労働費の追求や集積の外需不経済の回避などにより,企業は遠隔地や地方圏に工場を分散させる動きもみられる。しかし,日系企業が卓越するタイ自動車産業において,企業分散のメカニズムは既往研究において十分解明されておらず,本研究はこのことを明らかにした。日本企業のグローバル化が深化するなか,海外における企業立地のメカニズム,新興自動車産業生産国における産業立地の変容と地域経済への影響を考察する際の基礎的な状況を企業事例をもとに明らかにした。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2020 2018

All Journal Article (1 results) Presentation (1 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 海外研究 アジア2018

    • Author(s)
      宇根義己
    • Journal Title

      経済地理学年報(経済地理学の成果と課題 第Ⅷ集)

      Volume: 64 Pages: 188-199

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 現代アジアの産業発展と地理学の視点-東南アジア,インド研究の最前線から-2018

    • Author(s)
      宇根義己
    • Organizer
      愛媛地理学会創立50周年記念講演会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 現代アジアをつかむ(担当章の題目:都市化ーアジア都市の発展メカニズムと都市問題)2022

    • Author(s)
      佐藤史郎・石坂晋哉編著
    • Total Pages
      500
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750353210
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 経済地理学への招待(担当題目:工業化で変わる新興国)2020

    • Author(s)
      伊藤達也・小田宏信・加藤幸治(編著),宇根義己(分担執筆),中澤高志,池田真志,水野真彦,小原丈明,山本俊一郎,半澤誠司,佐々木達,土屋純,中條暁仁,新名阿津子
    • Total Pages
      352
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623086917
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

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