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Geography

Research Project

Project/Area Number 18K01142
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 04020:Human geography-related
Research InstitutionFukuoka University of Education

Principal Investigator

ISHIMARU TETSUJI  福岡教育大学, 教育学部, 教授 (50223029)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平 篤志  香川大学, 教育学部, 教授 (10253246)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsソーシャルビジネス / SDGs / アントレプレナーシップ / コミュニティビジネス / コレクティブインパクト / バックキャスティング / 社会起業家 / クラウドファンディング / 国土縁辺 / 起業家
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to elucidate the regional characteristics of social business in Japan's non-metropolitan areas, including senior and female entrepreneurs. In the context of social entrepreneurship, we focused on the entrepreneurial backgrounds, business models, and utilization of regional resources of entrepreneurs who strive to solve social issues in regional areas.
Most of the entrepreneurs are NPOs, and it is undeniable that they have had a subcontracting role to the government, but they have established innovative business models based on their insight into and ability to implement regional resources, and have developed various businesses by becoming joint-stock companies without neglecting to monetize their businesses.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

地方圏における社会的課題に取り組むソーシャルビジネスの活動について地理学的にアプローチすることによって、ビジネスが展開されている地域との関係性を明らかにすることができた。また、アントレプレナーシップの観点から、地域資源をどのように活用しているか空間的コンテキストのもとで議論することができた。このことから、地理学から当該分野に貢献することができたといえる。
また、本研究はSDGsのローカライゼーションについても検討を加えることができた。SDGsの到来によって、これまでローカルに完結していたソーシャルビジネスがグローバルな目標に挑み、新たなソーシャルアントレプレナーシップを把握することができた。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2020 2019

All Journal Article (1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 地方圏におけるソーシャルビジネスの地域的特性2022

    • Author(s)
      石丸哲史
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 第71号,第2分冊 Pages: 1-15

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 地域性を反映した起業家のビジネス展開ークラウドファンディングを活用した事例ー2020

    • Author(s)
      石丸哲史
    • Organizer
      福岡地理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 地方におけるソーシャルビジネスの実態2019

    • Author(s)
      石丸哲史
    • Organizer
      日本地理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 地方における中小企業(起業を含む)支援と企業同士の学び合い―香川県を事例として2019

    • Author(s)
      平 篤志
    • Organizer
      日本地理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] SDGsをめざした教育とビジネス2019

    • Author(s)
      石丸哲史
    • Organizer
      福岡地理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

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