Project/Area Number |
18K01147
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 04020:Human geography-related
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Research Institution | University of the Ryukyus |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
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Keywords | 生活インフラの多機能化 / 集落機能維持 / 離島地域 / 離島インフラ状況データベース / コンビニエンスストア立地 / 小さな拠点 / 世帯内分業化 / 滞在可能時間 / 久米島 / 生活インフラ / 多機能化 / 離島 / 交通インフラ / コンビニエンスストア / 島内産業連結 / コンビニ立地 / 離島間格差 / 離島行政 / 集落機能 |
Outline of Final Research Achievements |
This study quantitatively clarified the sufficiency of living infrastructure in remote island regions of Japan by creating the "Remote Island Infrastructure Status Database". The study also clarified recent trends in transportation infrastructure by using the "Possible Stay Time" in the nearby major city as an indicator. Furthermore, I examined the characteristics of convenience store locations on remote islands in Okinawa. In addition, I found that various types of multifunctional livelihood strategies, including the division of labor within households, have contributed to the maintenance of village functions on Zamami Island. Finally, focusing on the government's "small base" formation project, I quantitatively analyzed the results of a fact-finding survey and examined the current status and issues of the mobile vending business being implemented on Kumejima. These results were presented in seven papers and books.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
離島のインフラ整備に関しては、架橋やブロードバンドといった物理的な公共インフラ整備について言及した研究事例は数多いが、生活インフラといった観点から整備状況を捉えた地理学研究はこれまであまりみられない。また、生活インフラの多機能化については、その取り組みは始まったばかりで、具体的な事例研究も少ない。研究対象も離島地域全体から個別離島の事例まで、様々な空間スケールで、かつ定量的・定性的な両面から考察した。そのため、本課題の研究成果はこれまでの離島研究や集落研究の成果の上に、新たな視点を提供するものと位置づけられる。また、定量的な分析結果は、行政政策を立案するうえで、基礎資料になると思われる。
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