Project/Area Number |
18K01239
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 05020:Public law-related
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Research Institution | Meiji University (2019-2023) University of Tsukuba (2018) |
Principal Investigator |
OHNO MASATO 明治大学, グローバル・ビジネス研究科, 専任教授 (10619688)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
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Keywords | 国際課税 / 納税者の権利保護 / 税務当局間の情報交換 / 移転価格税制 / EUのDAC / 納税者の予測可能性の確保 / 納税者のプライバシー / 情報交換 / 租税回避スキーム / 義務的開示制度 / 濫用法理 / BEPSプロジェクト / 義務的開示制度(MDR) / 租税回避対抗措置 / BEPS |
Outline of Final Research Achievements |
Since the publication of 15 Final Reports of OECD/G20's anti-BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) Projects in 2015, that aims to counter aggressive tax plannings by Multinational Enterprises (MNEs), tax authorities of various countries expedited legislation against aggressive tax plannings of MNEs and also accerelrated establishing frameworks of information-exchange between tax authorities. This study focuses on (1) whether present information-exchange frameworks infringe taxpayers' rights (e.g. protection of privacy or not giving unproportional administrative burden) and (2) whether implementation of transfer pricing rules by tax aurhorities infringe taxpayers' rights (e.g. protection under the due process of law, or protection under the principle of commercial justification or economic reasonableness).
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
我が国の情報交換制度は比較法的にみても(特に一般データ保護規則(GDPR)を有するEUと比較しても)遜色ないものと評価でき、今後も積極的な情報交換の法制化(例えば、タックスプランニングに係る情報交換、プラットフォーム利用者に係る情報交換)の実施のための法制化を進めるべきである。 他方で、移転価格税制の執行については、手続上の納税者の保護が必ずしも十分でない部分があり(例えば、調査手続上の瑕疵は課税の違法性につながらないとされていること、推定課税では事実上納税者の反論が不可能であることなど)、今後の立法において手当していく必要がある。 このような方向性を示せたことが、本研究の意義である。
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