• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The right to education for children with developmental disabilities under the Individuals with Disabilities Education Act

Research Project

Project/Area Number 18K01271
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 05020:Public law-related
Research InstitutionBeppu University

Principal Investigator

Yasuhisa Orihara  別府大学, 文学部, 准教授 (50586823)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsアメリカ障害者教育法 / IDEA / 教育を受ける権利 / 発達障害 / 特別支援教育 / インクルーシブ教育 / 障害法 / Endrew F. 判決 / 無償かつ適切な公教育 / 憲法 / インクルーシブ
Outline of Final Research Achievements

Focusing on the Individuals with Disabilities Education Act(IDEA), especially the 2017 Endrew F. v. Douglas County School District decision by the U.S. Supreme Court, I conducted a study on the right to education for children with developmental disabilities. The IDEA requires to provide the "Free Appropriate Public Education" to children with disabilities, and recent discussions have found a direction for providing more generous services, such as allowing the provision of specialized education according to the disability. Compared to the situation in Japan, it can say that inclusive education is systematically oriented and that it provides more generous services.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アメリカ障害者教育法においては無償かつ適切な公教育の提供が定められており、それに沿って、サービスなどが提供されている。2017年判決はより専門的な教育を提供することについて、公教育として費用が提供されるという内容であった。障害者教育法では、障害のある子どもに対する教育について、最小限度の制約の環境において提供されなければならないともされており、日本でも現在議論になっているインクルーシブ教育として一歩進んだ状況にあるといえる。それらを考察することによって、日本の今後の発達障害のある子どもの教育を受ける権利、そしてそのあり方について、示唆を得ることができた。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 日本語能力の不十分な子どもに対する支援について : 大分県別府市を例に2021

    • Author(s)
      織原保尚
    • Journal Title

      関東学院大学法学研究所ジュリスコンサルタス

      Volume: 29 Pages: 71-83

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] アメリカにおける障害のある子どもの教育を受ける権利とその裁判における救済について-Fry v. Napoleon Community Schools判決(2017年)を手掛かりに-2021

    • Author(s)
      織原保尚
    • Journal Title

      別府大学紀要

      Volume: 62 Pages: 31-42

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 判例研究要録2020

    • Author(s)
      織原保尚
    • Journal Title

      障害法

      Volume: 4 Pages: 131-177

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達障害のある子どもと小学校特別支援学級への就学に関する法制度-別府市を例に―2020

    • Author(s)
      織原保尚
    • Journal Title

      別府大学紀要

      Volume: 61

    • NAID

      120006867657

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アメリカにおける障害のある子どもの教育:障害者教育法と無償かつ適切な公教育(Free Appropriate Public Education)2019

    • Author(s)
      織原保尚
    • Journal Title

      障害法

      Volume: 3 Pages: 5-18

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] アメリカにおける障害のある子どもの教育 ―障害者教育法と無償かつ適切な公教育(Free Appropriate Public Education)2018

    • Author(s)
      織原保尚
    • Organizer
      日本障害法学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 発達障害・知的障害のための合理的配慮ハンドブック2020

    • Author(s)
      土橋 圭子、渡辺 慶一郎
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641174597
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 憲法を楽しむ2020

    • Author(s)
      憲法を楽しむ研究会、桧垣 伸次、青木 志帆、井上 一洋、井上 幸希、織原 保尚、民谷 渉、中尾 太郎、長岡 健太郎、森口 千弘
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      法律文化社
    • ISBN
      9784589040862
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi