A research on the carrier's civil responsibility under the Japanese commercial code amended in 2018
Project/Area Number |
18K01345
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 05060:Civil law-related
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
Hakoi Takashi 早稲田大学, 法学学術院, 教授 (60247202)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 物品運送人 / 民事責任 / 商法改正 / 運送人の民事責任 / 運送人の不法行為責任 / 運送人の責任制度 / 物品運送契約 / 運送人 / 重過失 / 民法と商法 / 運送契約 / 運送人責任 / 高価品 / 責任制度 / 不法行為責任 |
Outline of Final Research Achievements |
In conclusion, we have shown that two perspectives are particularly necessary when considering the system of carrier’s civil liability. First, transportation is commercial, and its peculiar nature must be taken into consideration in the interpretation of the legislation. Second, transportation is a social institution, and the carrier's responsibility must be considered as part of that institution. From these perspectives, a comprehensive system of carrier's responsibility should be established based on the premise that transportation has become increasingly complex in the modern era.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
この研究により、運送人の責任制度の研究に必要と考えられる前提的な諸問題を提示できたことは意義あることだと考える。なぜなら、この100年以上の間、運送人の背金制度については、もっぱら個別的な問題が商法の規定と一般法の枠組みの中で議論されてきたにすぎないからである。 論文の形での成果公表は後日になるが、本報告において、運送人の責任制度を今日の「運送制度」を前提に、全体として検討すべきであり、その際には運送賃と運送人責任の関係や、運送品所有者に対する運送人の不法行為責任などの立法論的課題も含めて論じる必要があることを指摘した。この指摘も報告者の知る限り、初のものである。
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Report
(6 results)
Research Products
(2 results)