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Interaction between Component Standardization Strategy and Production System: A Comparative Study among Companies

Research Project

Project/Area Number 18K01866
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07080:Business administration-related
Research InstitutionKyushu Sangyo University

Principal Investigator

UYAMA Michiru  九州産業大学, 商学部, 准教授 (50584041)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords市場適合 / コスト抑制 / 製品多様化 / 部品共通化 / 生産システム / フロントローディング / 部品標準化 / リスク / リターン / 製品開発 / 自動車産業 / プラットフォーム / 工程 / 柔軟性 / 部品標準化戦略
Outline of Final Research Achievements

One of the major challenges of modern manufacturing companies is to achieve both meeting the diverse and changing demands and controlling the cost increase. The consequence of this balance is determined by each company's parts standardization strategy and factory flexibility.
In this study, Toyota, VW, and Mazda are considered as examples of this strategy and flexibility. All three companies leaned excessively toward either market adaptation or cost control in the mid-2000s. As a result, the three companies have changed their parts standardization strategies and factory flexibility. However, the new strategy and factory flexibility were high risk in terms of sunk cost, etc.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

(1) 今日的特徴:先行研究が述べる通り共通化の単位を下げ,量産効果等を高めた自動車企業は存在した。しかし他のアプローチを採用した自動車企業も存在した。これらの企業のアプローチはハイリスク・ハイリターン化で一致していた。このように今日的特徴をより厳密に解明した点に本研究のひとつの意義がある。
(2) 発展要因:先行研究が述べる通り市場適合とコスト抑制の同時追求は,部品標準化の発展要因である。しかし市場適合とコスト抑制いずれかへの極端な偏りが,2000年代後半以降の自動車部品標準化の発展に強く作用していた。このように当時の自動車ならではの発展要因を解明した点に本研究のもうひとつの意義がある。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 自動車部品の機能共通化の方法,効果,背景―マツダ㈱を事例とした1考察―2020

    • Author(s)
      宇山 通
    • Journal Title

      工業経営研究

      Volume: 34 Pages: 15-29

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Impact of Flexible Production Processes on the Advancement of Component Standardization : Case Study of the Relationship between Flexible Body Assembly Manufacturing Processes and Communization of Body Parts at Toyota2019

    • Author(s)
      宇山通
    • Journal Title

      経営研究

      Volume: 69 Issue: 3-4 Pages: 53-77

    • DOI

      10.24544/ocu.20190311-005

    • NAID

      120006586198

    • ISSN
      0451-5986
    • URL

      https://ocu-omu.repo.nii.ac.jp/records/2000883

    • Year and Date
      2019-02-28
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Divergence between Value Stream Mapping Western Understanding and Material and Information Flow Chart Principles: A Japanese Automotive Supplier’s Perspective2018

    • Author(s)
      Zuhara Chavez, Takefumi Mokudai, Michiru Uyama
    • Journal Title

      Journal of Service Science and Management

      Volume: 11 Issue: 02 Pages: 219-241

    • DOI

      10.4236/jssm.2018.112016

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 2000年代半ば以降における部品共通化アプローチの転換,多様化の背景――トヨタ,VWグループ,マツダによる共通化アプローチ選択の経緯――2021

    • Author(s)
      宇山 通
    • Organizer
      工業経営研究学会第36回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 自動車部品共通化アプローチの多様性――2000年代後半以降におけるトヨタ,VW,マツダの比較――2020

    • Author(s)
      宇山 通
    • Organizer
      工業経営研究学会第35回全国大会(WEB)大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 自動車部品の機能共通化の方法,効果,背景―マツダ㈱を事例とした1考察―2019

    • Author(s)
      宇山 通
    • Organizer
      工業経営研究学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本自動車企業における車体組立工程の変遷――部品標準化戦略との関係を中心に――2018

    • Author(s)
      宇山 通
    • Organizer
      工業経営研究学会第33回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 環境統合型生産システムと地域創生2019

    • Author(s)
      中瀬 哲史、田口 直樹(編著)  宇山通(分担執筆第8章担当)
    • Total Pages
      287
    • Publisher
      文眞堂
    • ISBN
      9784830950254
    • Related Report
      2018 Research-status Report

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Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

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