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Research on economic interaction among consumers

Research Project

Project/Area Number 18K01888
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

Yamamoto Hikaru  慶應義塾大学, 経営管理研究科(日吉), 准教授 (80376574)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords消費者行動 / マーケティング / オンライン・プラットフォーム / C2Cインタラクション / 二次流通市場 / C2C取引 / C2C / シェアリング・エコノミー
Outline of Final Research Achievements

The aim of this research is to envision the C2C (consumer-to-consumer) economic interactions. The C2C economic interactions refer to the act of buying and selling goods and services between consumers in online platforms such as flea-market apps, online auctions, and skill-sharing sites. To achieve the aim of the research, the author (1) envisioned and delineated the concept of C2C economic interactions by intensive research review; (2) detected malicious users and power sellers who can harm the healthy growth of an online C2C platform; (3) examined the purchase behavior of the consumers who take part in online C2C economic interactions as a seller.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

消費者行動やマーケティングの領域においては消費者の買い手としての購買意思決定を中心とした消費行動に焦点が当てられており,製品・サービスを生産・提供・販売する売り手としての消費者や,消費者同士の経済的交換や共同消費といった新しく生まれた現象に着目する研究はまだ少ない。本研究は,こうした現象を分析し解明することによって既存の消費者購買行動モデルの拡張を目指すものである。また、持続可能な循環型社会の形成に向けては,リデュース,リユース,リサイクルの3Rが重要であるとされてきた。オンラインC2C市場の立ち上がりはこのリユース機会の拡大に貢献するものである。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 二次流通市場が一次流通市場における購買に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      山本 晶
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 40 Issue: 2 Pages: 29-41

    • DOI

      10.7222/marketing.2020.046

    • NAID

      130007911394

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デジタルメディア環境下のC2Cインタラクション―研究動向の概観と展望2019

    • Author(s)
      水野 誠, 大西 浩志, 澁谷 覚, 山本 晶
    • Journal Title

      マーケティングサイエンス

      Volume: 26(1) Pages: 7-39

    • NAID

      130007691320

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Angels or Demons? Classifying Desirable Heavy Users and Undesirable Power Sellers in Online C2C Marketplace2019

    • Author(s)
      Yamamoto, Hikaru, Sugiyama, Nina, Toriumi, Fujio, Kashida, Hikaru and Yamaguchi, Takuma
    • Journal Title

      Journal of Computational Social Science

      Volume: - Issue: 2 Pages: 1-15

    • DOI

      10.1007/s42001-019-00050-y

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] フリマアプリが変える消費者行動2018

    • Author(s)
      山本 晶
    • Journal Title

      三田評論

      Volume: 1228 Pages: 64-65

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Angels or Demons? Classifying Desirable Heavy Users and Undesirable Power Sellers in Online C2C Marketplace2018

    • Author(s)
      Yamamoto Hikaru、Sugiyama Nina、Toriumi Fujio、Kashida Hikaru、Yamaguchi Takuma
    • Journal Title

      SSRN Electronic Journal

      Volume: -

    • DOI

      10.2139/ssrn.3154943

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 売ることを前提に買う人々:一時的所有と余剰資源の売却行動についての一考察2020

    • Author(s)
      山本 晶
    • Organizer
      第61回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] インフォデミックとは何か―コロナ禍において人々はどのように情報を収集し、消費を変えたのか2020

    • Author(s)
      山本晶, 平野正雄
    • Organizer
      日本ビジネスモデル学会第 23回 イブニング・セッション
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Where And Why Do You Search Online? Empirical Analysis On Online Search Intent2019

    • Author(s)
      Yamamoto, Hikaru, Kakihara, Masao
    • Organizer
      2019 INFORMS Marketing Science Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ソーシャルメディア・データを活用したブランド・リレーションシップの測定2019

    • Author(s)
      山本 晶, 根本 陽平
    • Organizer
      日本マーケティング学会マーケティングカンファレンス2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] デジタルマーケティングと消費者行動の現在・過去・未来2018

    • Author(s)
      上間 裕二・高橋 勝也・山本 晶
    • Organizer
      第56回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] オンライン上の検索行動の多様化に関する研究2018

    • Author(s)
      山本 晶・柿原正郎
    • Organizer
      第57回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] フリマアプリにおける不正ユーザーの特定2018

    • Author(s)
      山本晶、杉山 仁奈、鳥海不二夫、樫田光、山口 拓真
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第104回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 『1からのデジタル・マーケティング』山本晶「第3章 デジタル社会のビジネスモデル―メルカリ」2019

    • Author(s)
      西川 英彦、澁谷 覚、山本 晶、石田大典、本條晴一郞、石井裕明、奥瀬喜之、横山 斉理、水越康介、外川 拓、浦野寛子、大竹光寿、遊橋裕泰、依田 祐一
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      中央経済社
    • ISBN
      4502289914
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] researchmap個人ページ

    • URL

      https://researchmap.jp/hikaru_yamamoto

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

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